ترافیک سنگین در محورهای غرب و شرق، چیزی است که کمتر انتظار می رفت. ترامپ مدل رفتاری خود را تغییر داد و پیش از تاریخ مد نظرمان، مهربان شد. هفته جاری، هفته ای سرنوشت ساز در آینده سیاسی ایران است که آبستن حوادث متعددی خواهد بود، ابتکار عمل را اگر به دست بگیریم، پیروز خواهیم بود.

۱) اواخر هفته رئیس جمهور برای شرکت در کنفرانس “تعادل و اعتماد سازی در آسیا” به تاجیکستان و قرقیزستان می رود. در همین زمان نخست وزیر ژاپن بعد از ۴۱ سال به ایران می آید و مستقیما با رهبری ملاقات می کند.

۲) روز دوشنبه مدیر آلمانی اینستکس و وزیر خارجه آلمان به تهران می رسند. آنها پیشتر به عراق رفته اند. جمله کلیدی “هایکو ماس” این است که نگران محاسبات غلط هستیم. به عبارتی نگران است که ایران و آمریکا تصور اشتباهی از توان تهاجمی و تخریبی هم داشته باشند و یک تحرک اشتباه منجر به درگیری شود. وی با همتایان آمریکایی دیدار کرده و حالا به تهران می آید. برخلاف نوبت قبل که آلمان با ایران دیدار کرد و مورد انتقاد آمریکا قرار گرفت، اینبار آمریکا مشوق آلمان برای حضور در ایران است لذا آمریکا اینستکس را هم پذیرفته است.

۳) مکرون در کنار ترامپ ایستاد.

او پیشتر گفته بود رابطه دوستانه ای به جز عرف دیپلماتیک با ترامپ دارد اما حملات ترامپ به مکرون، فرانسه را بر علیه آمریکا شورید. حالا روابط بهبود یافته و مکرون می گوید فرانسه و آمریکا نگران برنامه موشک های بالستیک ایران هستند و در خصوص سطح غنی سازی اورانیوم هم سخنانی بر خلاق مفاد برجام مطرح کرد.

۴) ترامپ سفری رسمی به انگستان داشت. مقامات مختلفی با وی دیدار کردند و محتوای سخن این بود که انگستان به برجام تا وقتی پایبند است که ایران بدون قید و شرط به برجام پایبند بماند. یعنی ایران اگر در سررسید ۶۰ روز سطح غنی سازی را افزایش بدهد از دید انگلستان برجام نقض شده است.

۵) قرار بود عربستان، امارات و نروژ در سازمان ملل بر علیه ایران مدارکی ارائه کنند که نشان می داد ایران در خرابکاری نفت کش ها دخیل بوده است. در لحظه اخر آنها از اینکار منصرف شدند، نامی از ایران نبردند و تنها گفتند یک حکومت پشت این برنامه عظیم بوده است. عصبانیت حکام عربستان تا جایی بود که در پایان جلسه رسمی، آنها نام ایران را بردند و این نشان داد غربی ها به عربستان گفته اند بر علیه ایران در محافل رسمی سخنی گفته نشود.

چرا آلمان ها و ژاپنی ها به تهران می آیند؟

این دو کشور در جنگ جهانی بر علیه آمریکا بودند و بیشترین آسیب را داشتند. دقیقا همان ها که روزی با بمب اتمی از هم پذیرایی کردند حالا مهمترین دوستان هم هستند. آنها می آیند چون عواقب درگیری را بهتر درک می کنند.

چرا ترامپ سیاست صبر را در پیش گرفت؟

وقتی متوجه شد که بدون غرب نمی تواند سیاست فشار حداکثری را ایجاد کند، با آنها به یک توافق رسید. ایران باید به تمام مفاد برجام به طور کامل پایبند بماند. در واقع ایران نباید در موعد ۶۰ روز ضرب العجل سطح غنی سازی خود را بالا ببرد که در این صورت حمایت جامعه اروپا به مدیریت انگلیس را از دست می دهد. آنها می گویند ایران بدون تبصره به برجام پایبند بماند.

چرا ژاپن برای ایران مهم شد؟

بخش مهمی از فرآورده های نفتی به سمت شرق آسیا صادر می شود. ژاپن و کره جنوبی پس از جنگ جهانی به ستاره ای از پرچم آمریکا تبدیل شدند. عدم صادرات فرآورده های نفتی (همچون نفت کوره) برای ایران یک دردسر جدی است و چشم بادامی ها باید در کنار ایران بمانند.

ژاپنی ها چه پیامی برای ایران دارد؟

آنها قطعا مشوق های اقتصادی برای ایران دارند اما این مشوق ها برای توافق کافی نیست لذا این جلسات برای رسیدن به یک تفاهم است. فهم مشترک از قدرت تخریبی، نظامی و عملیاتی ایران و آمریکا. آنها می خواهند ایران بپذیرد فرآورده نفتی، مقادیری نفت و فلزات به شرق و غرب صادر کند، در قبال آن اینستکس با حضور اروپا و روسیه به همراه بانک کنلون چین کالاهای غیر تحریمی به ایران بدهند تا ایران به مرور خود را با این شرایط تطبیق دهد و فضا از این بدتر نشود و اندکی بهبود یابد.

هفته سرنوشت ساز ایران در پیش است و خبری همچون دعوت ایران به اجلاس G20 یک اتفاق فوق العاده مثبت است و سردی صحبت های غرب حدود ۲ هفته آینده و افزایش سطح غنی سازی ایران در یک ماه آینده، به معنی عدم تفاهم است و خبر منفی محسوب می شود لذا منتظر واکنش سیاستمداران و توجه به جملات کلیدی آنها هستیم.

ولید هلالات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *