۱) سهام شرکت پالایش نفت شیراز، لاوان و بیمه البرز از سوی سازمان خصوص سازی عرضه می شود. شرایط معامله به صورت نقد تعیین شده است.

۲) دستورالعمل جدیدی برای تعیین قیمت خودرو از سوی سازمان حمایت به زودی ابلاغ می شود. ضمنا ایران خودرو توانسته ۱۶ هزار خودرو که کسری قطعات داشته را برای عرضه در بازار آماده کند.

۳) صندوق بین المللی پول می گوید رشد اقتصادی چین در سال ۲۰۲۰ میلادی تحت تاثیر جنگ تجاری به ۶درصد کاهش خواهد یافت. ترامپ نیز گفته اگر در اجلاس G20 را طرف چینی دیدار و توافق صورت نگیرد، فورا روی ۳۰۰ میلیارد دلار کالای وارداتی از چین تعرفه وضع می کند.

۴) دستیار رئیس سازمان انرژی اتمی می گوید تعداد سانتریفیوژها به ۱۰۴۴ عدد رسیده که نسبت به گذشته افزایش یافته است. آمانو هم تایید کرد که فعالیت اتمی ایران افزایش یافته اما مشخص نیست که چه زمانی ایران از آنچه برجام برایش تعیین کرده، فراتر می رود.

۵) کره جنوبی، هند و چین خواستار معافیت از تحریم های نفتی هستند. برخی پالایشگاه های چینی با عدم تامین خوراک با خطر توقف تولید مواجه شده اند. نفت دریافتی مشخصات ایران را نداشته است.

۶) شریعتمداری (روزنامه کیهان) می گوید کاهش نرخ ارز واقعی نیست و برای این است که نشان دهند حضور فرستاده های امریکا باعث افت دلار شده، ببینید اگر توافق کنیم دلار چقدر افت خواهد کرد. همتی این سخنان را بی انصافی دانسته است.

۷) روز چهارشنبه وزیر خارجه ژاپن با ظریف دیدار می کند. روز پنجشنبه تخست وزیر با روحانی دیدار می کند و جمعه به بیت رهبری می رسد. فلاحت پیشه می گوید آمدن وزیر ژاپنی برای مناسبات دوجانبه است و آلمان یا ژاپن حامل پیام آمریکا نیستند اما منابع ژاپنی گفته اند ۳ خواسته آمریکا از طریق ژاپن به رهبری ایران اعلام خواهد شد.

و..

۸) اخبار خوب اقتصادی در چین بازار کامودیتی را داغ کرده است. ضمنا محدودیت زیست محیطی برای ورود قراضه مس و سرب باعث شد تا قیمت کنسانتره سرب و مس رشد کند.

۹) از ذوب آهن خبرهای مثبتی در خصوص کاهش بهای تمام شده تولید و همچنین فروش ریل با قراردادهای جدید و نرخ های تعدیل شده به گوش می رسد. گفته می شود یک معدن سنگ آهن به ذوب آهن واگذار شده است.

۱۰) هفته آینده لوایح پالرمو و CFT در مجمع تشخیص بررسی می شود. این زمانبندی برای مشاهده نتیجه مذاکره با آلمان و ژاپن است که اگر آنها روی اینستکس جدی باشند ایران لوایج را تصویب کند. آمریکا قصد دارد نهاد متناظر اینستکس در ایران را تحریم ثانویه کند. در این صورت خرج کردن مطالبات ایران آسان نخواهد بود.

۱۱) بخشی از سخنان هایکو ماس که ترجمه نشد: در کنار تلاش بیرونی ( بیرون از منطقه خاورمیانه ) خود منطقه باید برای کاهش تنش راهی بیابد. این جمله نشات گرفته از دیدار با رهبران اردن و امارات است که به ایران بسیار بی اعتمادند. امارات گفته اگر توافقی در جریان است، کشورهای منطقه باید در آن نقش داشته باشند!

۱۲) تولید نفت ایران در ماه گذشته میلادی ۲۵۰هزار بشکه در روز کاهش یافت.

۱۳) سایپا املاکی به ارزش ۱۱ هزار میلیارد ريال را به مزایده گذاشت.

ولید هلالات

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *