دنده معکوسی هیجانی !

عجب بازاری بود …از منفی به مثبت معکوس کشید تا سینه کش این جاده پر پیچ و خم و خطرناک را با سرعت و دقت و قدرت طی کند ! ابتدا همه نگران بودند که نکنه داررره میریزه !!داره میریززه ! البته این چند روز مدام سهامداران با خود زمزمه میکردند داره میریزه از زمین و آسمون میریزه !

این بلاها و خبرهای متعدد منفی بود که طی دو روز پنج شنبه و جمعه بازار را غافلگیر میکرد و همه ان جو خوش بینی روز چهارشنبه را فراموش کرده بودند که آبه قرار بود خوش خبر باشد البته بنده خدا خیلی هم بی خبر نبود و روشن و واضح پیشنهاد میانجگری را داد ولی به هر حال ظاهرا استقبال نشد البته بازهم عرض میکینم ظاهرا !

 شما را ارجاع میدهیم به نوشته روز چهارشنبه

در گزارش بازار به آن اشاره شد دقت کنید بازهم تاکید میکنیم این نوشته برای آن روز و اصلا قبل از حضور آبه در تهران بود :

نباید جو خوش بینی مفرطی را دامن زد و بعد وقتی به ان نرسید ناگهان همه چیز را تمام شده فرض کرد معتقدیم در بهترین حالت شبیه بازی جنگا ست ! جنگا میدانید چیست مکعب چوبی که دونفر معمولا با هم بازی میکنند و از بدنه برمیدارند روی ان میچینند تا در نهایت با برداشته شدن یکی از مکعب ها برج ایجاد شده فرو میریزد البته ما با بخش فروریختنش فعلا کاری نداریم این فرو ریختن میتواند یا به فروریختن دیوار بیاعتمادی و تنش منجر شود و یا فروریخت اعتماد باشد ولی فعلا در مراحل اولیه این بازی هستیم که هر دو طرف مشغول برداشت مکعبی هستند .

به نظر اولین مکعب را ایران دقیق و حساب شده برداشت و نزار زکا را آزاد کرد حالا کم کم نوبت طرف مقابل است . معتقدیم در بهترین حالت این بده بستان ها پلکانی پیش می رود و گشایش ناگهانی بعید است . به نظر انتظار اتفاقات هیجان انگیز را خیلی نباید داشت ولی می تواند در یک شیب مثبت همه چیز ارام ارام طی شود . (در همین دقایق که مطلب را می نوشتیم خبر رسید امریکا عراق را ۳ماه از دور کرد و اجازه داد گاز و برق ایران را بخرد !)

البته حقیقت امر را هم بگوییم فکر نمیکردیم ایران آنقد صریح و بی پرده پاسخ ابه را بدهد و بازار هم ابتدای امر از همین کمی نگران بود و کمی عقب نشینی کرد و تازه حوادث دو نفتکش هم خود تاثیر گذار بود ولی امروز اتفاق بسیار خوبی رخ داد و بازار درست در مقطعی که میرفت به دره بی اعتمادی سُر بخورد چنان برگشت و چنان مثبت شد که همه را انگشت به دهان گذاشت .

یک نکته در بازار امروز قابل تقدیر بود :

درست در مقطعی که بازار به این خبر احتیاج داشت اقای امیری معاون سازمان مصاحبه کرد و افزایش سرمایه های تجدید را مشمول همه دانست که شوک خوبی به بازار وارد شد همزمان خرید ها نیز جدی تر شد و به طور کلی بازار این جو منفی را فراموش کرد و نرخ ها از منفی به مثبت رسیدند .

یک نکته را در بازار امروز یادآور شویم

و آن هم این که بسیاری با خود میپرسیدند این حجم پول چرا و چگونه به این سمت آمده است به نظر یک چرخش و تغییر نگرش در بین برخی عوامل به وجود امده است که ریسک بازار سکه و دلار را بالا دیده و حرکت به سمت نقد کردن و سایر بازارها را در پیش گرفته اند که بازار سرمایه به دلیل عقب افتادگی از این بازارها یکی از مقاصد انهاست ولی باید دقت کرد این پول به شکل غیرمنطقی سهم نخرد البته امروز رگه هایی از خرید در سهم های بزرگ و بنیادی بیشتر به چشم میخورد که می تواند ناشی از همین امر باشد .

البته یک نکته دیگر هم وجود دارد گفته می شود همتی در جمع بازرگانان تبریز قول بهبود وضعیت ارزی و شفاف شدن آن را داده و بازار متشکل هم به زودی راه اندازی می شد که می تواند شکاف های ارزی که از جیب سهامدار می رود و به جیب وارد کننده وارد می شود به نفع جامعه سهامداری تغییر دهد .

و اما دو نکته در بازار امروز و روزهای آتی وجود دارد

که سعی میکنیم با بیانی روشن آن را طرح کنیم . ببنید بسیاری از چارتیست ها معتقدند شاخص در لب مرز ۲۳۷ و ۲۳۸ هزار با چالش هایی مواجه میشود و کار سختی را خواهد داشت و فشار عرضه در این نقاط بیشتر می شود برخی هم معتقدند اصلا ۲۳۸ هزار چی هست ! ۲۳۸ نمنه دی ! ما میریم خیلی هم سریع می رویم !

به نظر عدد ۲۳۸ هزار از بعد روانی و نموداری شاید بتواند برای بازار یک ترمز موقت باشد و احتمالا طی ۲ روز آتی بازار با این شتاب مثبت فروشنده های خاص خود را پیدا کند ولی دقت کنید بازار چند خبرخوب را در دل خود داشته که میتواند از این سد نیز عبور نماید . اولین آن همین خبر افزایش سرمایه بود که امروز به نوعی حکم لازم عزیزان شد و حسابی به داد بازار رسید و خبرها و تحولات دیگر به گزارش های ماهانه مربوط می شود که از آخر هفته و اوایل هفته بعد راهی بازار می شود و می تواند تاثیرات بسزایی را در بازار داشته باشد .

گزارش های خرداد می تواند بسیار تعیین کننده و سرنوشت ساز باشد جایی که فضای بازار باردیگر به سود برخی سهم های بنیادی تغییر خواهد کرد …

دقت کنید از اول تیر تا انتهاب آن به نظر یک پالایش نمادی داریم یعنی شرکت هایی با گزارش های خوب و بد از هم مشخص شده و بازار یک پالایش و تجدید نظر در انتخاب سهم ها خواهد داشت از همین رو مقطع پیش رو یکی از خاص ترین و پر خبر ترین مقاطع بازار است تیرماه همیشه فصل داغ و پرخبری برای بازار بوده چه از گزارش های ماهانه خرداد ،چه مجامع و چه گزارش های ۳ ماهه !

بتا سهم

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *