۱) هند تعرفه ۲۸ کالای وارداتی از آمریکا را افزایش داد. تعرفه ها عمدتا در اقلام خوراکی نظیر سیب، گردو و بادام است. حبوبات نیز با افزایش با اهمیت تعرفه همراه بوده اند.

۲) رهبر کاتولیک های جهان امروز از همه طرف ها خواست که در خصوص حمله به نفتکش ها در دریای عمان خویشتنداری کنند. انگلیس، عربستان و آمریکا می گویند فقط ایران می توانسته این کار را کند، ژاپن که خودش در جنگ جهانی دوم با ترفند مشابهی از سوی آمریکا درگیر جنگ شد، نمی پذیرد. بعدها مشخص شد آمریکا کشتی متعلق به خود را از بین برده و به گردن ژاپن انداخته تا جنگ راه بیندازد! ژاپنی ها با آن تجربه، نمی پذیرند که پشت این جریان، ایران باشد.

۳) بن سلمان در مصاحبه ای تلویحا گفت اگر ایران کمک کند تا ما از جنگ ۴ ساله با یمن خارج شویم، دست دوستی خواهیم داد. در واقع ولیعهد می خواد از جنگ بی حاصل، آبرومندانه خارج شود اما تحلیلگران می گویند ایران تازه توانسته نیرویی شبیه حزب الله در کنار عربستان ایجاد کند و هیچ دلیلی برای حذف حوثی ها ندارد. ایران می خواهد همیشه حوثی ها مایه نگرانی عربستان باقی بمانند.

۴) جلسه بازار متشکل ارزی برگزار شد. سیستم معاملاتی آن چیزی شبیه به معاملات آنلاین سهام است البته جزئیات بیشتری در مورد هسته آن منتشر نشده است!

۵) روسیه می گویند برخی بانک ها درخواست داده اند تا به شبکه جایگزین سوئیفت روسی متصل شوند! چین و روسیه در تلاش برای تضعیف دلار هستند اما چینی ها ۱٫۱ هزار میلیارد دلار ، اسناد در جیب دارند…

۶) شاوان و شراز از سوی خصوصی سازی عرضه می شوند. ۲۴ و ۲۵ تیرماه موعد عرضه است. قیمت شاراوان ۲۹۱۱۶ ريال به میزان ۲۰درصد سهم تعیین شده است.

۷) پیوستن ایران به پالرمو و CFT در کمیسیون مشرکت مجمع تشخیص بررسی شد. اهالی ۱۱ سوال از حسن روحانی پرسیده اند.

۸) منابع خبری خارجی از مشکلات پیش آمده بین روحانی و زنگنه خبر میدهند. یک خبرگزاری آلمانی گفته به زودی جایگزین زنگنه مشخص می شود. سخنگوی دولت گفته، اینها کذب است اما یک نماینده مجلس گفته زنگنه و روحانی درگیر شده اند. ( ابولفضل ابوترابی نماینده نجف اباد)

۹) ایران از امروز گام دوم کاهش تعهدات برجامی را اعلام می کند. سازمان انرژی اتمی اروز با حضور خبرنگاران در مجتمع آب سنگین اراک خبرهایی منتشر می کند. غربی ها روی آب سنگین بسیار حساس هستند…

۱۰) بانک های مرکزی ایران و روسیه در حال مذاکرات فشرده ای هستند. قرار است کارگروهی در تهران تشکیل شود!

۱۱) محصولات ورق گرم مبارکه با قیمت ۵۴٫۴ میلیون ريال در بورس کالا معامله شد. قیمت محصولات پتروشیمی هم با دلار ۱۰٫۹۷۴ تومان تعیین شد.

۱۲) آژانس بین المللی انرژی می گوید ایران ۸۱۰ هزار بشکه نفت صادر می کند. صادرات ایران در دوران معافیت ها ۱٫۲ میلیون بشکه بود.

۱۳) حجم صادرات محصولات فولاد ایران در اردیبهشت کاهش یافته است. از یک طرف دلار نیمایی رشد کرد و تقاضای سنگینی وارد بورس کالا شد و به همین علت شرکت ها حجم عرضه را به سمت داخل نشانه گرفتند، از طرف دیگر ضعف تقاضای جهانی در این ماه اتفاق افتاد. تورم در اقتصادهای اروپا روند نزولی دارد و رفته رفته غربی ها باید به فکر راه حل هایی باشند.

۱۴) گفته می شود بانک ملت ۲۹ خرداد گزارش ۱۲ ماهه خود را با دلار ۷۵۰۰ تومانی ارائه می کند. بحث اینجاست که مالیات افزایش سرمایه از تسعیر ارز برداشته شود تا بانک ها ازان استفاده کنند.

ولید هلالات

۱۳۹۸/۰۳/۲۷

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *