یار دوازدهم بازار !!

امروز دوشنبه در میان هفته آخرین روزهای بهار هوا خیلی بهاری نبود و خیلی وضعیت خوب پیش نمیرفت ولی همین که بازار را در عین منفی بودن میخریدند اتفاق خوبی بود به نظر شکل بازار امروز با این نوع فروش ها کمی این موضوع را می رساند که فضای حرکت به سمت سهم های بنیادی کمی بیشتر به چشم میخورد و فاز فروش نوسانی ها نیز زیاد تر شده است .

نکته بسیار مهم این است که…

بازار به خبرهای مثبت احتیاج دارد تا از این وضعیت فاصله بگیرد جریان پولی خوبی در حال حرکت به سمت بازار است که میتواند در صورت بهبود وضعیت بازار را تغییر دهد ولی این جریان باید روی موج خبرهای خوب سوار شود و اگر بازار روی این جریان پولی موفق نباشد شکست دیگری برای جلب سرمایه های عمومی مردم است . مثلا همین خبرهای یکه از کدال رسیده که با خبرهای دیگر اگر تلفیق شود اتفاقات خوب و مثبتی را رقم می زند .

ببنید افزایش حجم در این شرایط نشان دهنده اعتماد جریان پولی به بازار است که نکته بسیار خوبی است بخشی بزرگی از این پول اطلاع دقیقی از بازار ندارد و باید درست و دقیق متحول شود این پول در مقطع حساسی به بازار وارد می شود و اگر کوچکترین اشتباهی کند می شود انچه در مهر رخ داد و برای مدت ها آنها را سرخورده میکند . ما این مقطع طلایی به دو رویداد مهم نیاز داریم رویداد اول عقلانیت جدی در هدایت این پول ها به سمت سهم های مناسب و دیگری گزارش های خوب بنیادی که امیدواریم در این مقطع به بازار برسد . مقطع حساسی را پیش رو داریم که امیدواریم هر طور شده آن را با کمک شرایط بنیادی شرکت ها پشت سر بگذاریم …

اما دو نکته ذهن ها را درگیر خود کرده و برخی را در بازار مجاب به محافظه کاری …

اولین آن تحولات سیاسی است که فعلا بازار خیلی به آن وزن نداده است ولی همچون ابرهای سیاه و تاریک روی سر بازار دور میزنند ولی بازهم تاکید میکنیم فعلا بازار به ان وزن نداده است ولی این دلیل نمی شود ان را به طور کلی نبینیم و فراموش کنیم ، بهتر است گوشه ذهن خود این تحولات را داشته باشیم و یادمان باشد همین بازاری که پر حجم و خوشحال سهم میخرد با یک خبر ممکن است همه چیز را فراموش کند .

نکته بعد همان بحث مهم دیروز است که…

باید یک باردیگر بیان کنیم که فاز بازار فاز حرکت روی هر سهم و هر شرکتی نیست باید بسیار مراقب بود که بازی بازار ناگهان با اعلام برخی خبرها عجیب منفی نشود تحولات سیاسی یک طرف است و تحولات کدالی طرف دیگر که به نظر هم فرصت و هم ریسک های بازار محسوب میشود . بازهم تکرار میکینم دقت کنید بازار ان طفل زمین خورده دی و بهمن نیست که رشدی نکرده باشد بسیاری از سهم ها چند برابر شدند در خرید ها دقت کنید و مسائل بنیادی را بیش از پیش مد نظر قرار دهید .

به موضوع دیروز خیلی فکر کنید نباید در این شرایط غافلگیر شد سعی کنید سهمی را بخرید که یک گزارش در کدال شما و بازار را غافلگیر نکند .

و اما یک موضوع …

شنیده هایی در جریان است که به زودی تغییرات ارزی جدید در بازارها پیگیری می شود برخی از حذف ارز ۴۲۰۰ و یکسان سازی و یا شبیه یکسان سازی نرخ ارز را داریم به نظر این نوع خبرها برای بازار خبرهای خوبی است این که دلار نیما از ۸هزار به ۱۱ هزار رسیده قطعا اثراتی دارد و این اثرات کم کم خود را در صورت های مالی نشان میدهد به نظر بحث بعدی بازار سرمایه با اقتصاد اثر پذیری این تغییرات در سود شرکت هاست که بیشتر مثبت ارزیابی می شود و امیدواریم عاقلانه رفتار شود .

نمی شود در مورد روزهایی که بازار اوضاع خیلی جالبی ندارد مفصل بحث های غیره را باز کرد دل و دماغش هم خیلی نیست ولی به هر حال این شرایط و اوضاع نشان میدهد می شود به بازار خوش بین بود به شرطی که عاقلانه و هوشمندانه رفتار شود . عملکرد شرکت ها برای ادامه هر چه بهتر مسیر بسیار حیاتی است .

بتا سهم

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *