سیمان ارومیه در سال ۹۶ و ۹۷ حدودا توانست ۱٫۳ میلیون تن محصول به فروش برساند اما این شرکت ظرفیت فروش ۱٫۸میلیون تن محصول دارد. در نقطه ای واقع شده که مقدار فروش تحت تاثیر سرمای هوا طی زمستان کاهش می یابد و برای حدود ۵۰ روز عملا متوقف می شود لذا در عموم موارد مقدار فروش شرکت طی ابتدای سال اعداد بالاتری نسبت به میانگین سال است، در حال حاضر نرخ فروش ۱۱ درصد بالاتر از سال ۹۷ است و به تناسب انرژی، دستمزد و پاکت معرفی هم افزایش قیمت را تجربه کرده لذا با نرخ های اردیبهشت ماه، سود سال ۹۷ در ۹۸ تکرار می شود اما دو نکته ما را به ساروم امیدوار می کند.

اول آنکه صادرات محصول ازین پس توسط شرکت های تولید کننده صورت میگیرد به بیانی ساروم راسا صادرات می کند و ارزآور می شود. در واقع سیمانی صادراتی حداقل ۳۰ دلار است و با نرخ نیمایی می توان امیدوار بود که نرخ فروش به جایگاه واقعی در بخش صادرات برسد. ساروم ۲۰ درصد محصول را صادر می کند. در خصوص نرخ داخلی هم تا تاریخ نگارش این مطلب افزایش نرخ صورت نگرفته اما رئیس انجمن سیمان گفته از انتهای خرداد دولت با افزایش نرخ موافقت خواهد کرد.

اگر فرض کنیم…

این افزایش نرخ همچون سوابق بین ۲۰ تا ۲۵ درصد باشد، سود ناخالص شرکت به ۸۵۰ میلیارد ریال می رسد. در این صورت ۹۰۰ ریال eps می سازد. این بسیار مهم است که افزایش نرخ چه عددی باشد و چه زمانی اعلام شود! هرچه دیرتر اعلام شود، بخش بیشتری از محصول، ارزان به فروش می رسد و هر چه افزایش نرخ درصد بیشتری داشته باشد، شرایط هم بهتر خواهد شد.

در این مطلب افزایش هزینه ها ۱۰ درصد برای انرژی، ۲۵ درصد برای دستمزد و ۳۵ درصد برای سایر هزینه ها فرض شده و مقدار فروش در سطح ۱٫۳میلیون تن است. اثر آزاد شدن نرخ فروش صادراتی هم دیده نشده که اگر صادرات با دلار صورت گیرد، اثر با اهمیت دارد. در یک حالت منطقی ساروم نباید زیر ۹۰۰ ریال سود بسازد و اگر ۲۵ درصد افزایش نرخ از آخر خرداد بگیرد، تا ۱۰۵۰ ریال eps دست یافتنی است.

نکته آخر

این بسیار مهم است که چه زمان و چه میزان افزایش نرخ به ساروم داده شود. بخش مهمی از محصولات طی نیمه نخست سال به فروش می رسد لذا تسریع در دریافت افزایش نرخ، با اهمیت است.

در یک سناریو منطقی اگر ۲۰ تا ۲۵درصد افزایش نرخ دریافت شود، سود بین ۹۰۰ ريال الی ۱۰۵۰ ريال خواهد بود. در سال ۹۷ این شرکت ۶۵۸ ريال سود ساخته است.

ولید هلالات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *