خوب است بدانیم که ….

۱) حوثی های یمن همچنان با پهبادهایی که تمامی ندارد به مواضع عربستان حمله می کنند. عربستان دو پهباد یمنی را ساقط کرد. آنها قصد داشتند فرودگاه ابها را مورد هدف قرار دهند.

۲) دولت انگلیس پذیرفت که ۱٫۶ میلیارد دلار به بانک ملت خسارت بدهد. این توافق خارج از دادگاه انجام شده و دولت ترجیح داده با رای دادگاه محکوم به پرداخت نشود!

۳) آنگلا مرکل روز گذشته گفت که اگر ایران به برجام پایبند نباشد، با تبعاتی رو به رو می شود. او گفت ایران باید مسائل را مسالمت آمیز حل کند. همچنین گفت که شواهدی داریم که ایران در حمله به نفتکش ها نقش داشته است! پس ازان مرکل به رعشه افتاد…

۴) ترامپ که میگفت مسئول همه اتفاقات خاورمیانه ایران است و فورا پاسخ می دهیم، روز گذشته گفت که حمله به نفتکش ها جزئی بوده و پمپئو گفت ترامپ جنگ نمی خواهد. پس ازان ترامپ در سخنرانی دیگر گفت، نه اینکه جنگ نمیخواهیم، اصلا جنگ نمیخواهیم!

۵) آمریکا کمک مالی خود به پروژه ایران دیس اینفو را قطع کرد. اعضای این گروه برانداز جمهوری اسلامی روز گذشته در بی.بی.سی فارسی حاضر شدند و با سایر شرکت کنندگان در برنامه به مجادله پرداختند!

۶) یکشنبه عرضه اولیه سیمرغ انجام می شود. قیمت ۵۱۰۰ ريال، هر کد ۴۰۰ سهم می تواند درخواست بدهد.

۷) بانک خاورمیانه، وبانک و شفادارو روز گذشته گزارش های خوبی دادند. این شرکت ها هنوز بخشی از dps زیر مجموعه ها را تمام و کمال دریافت نکرده اند و با این وجود اعداد سودشان مناسب است.

۸) وزیر خارجه چین گفت امیدواریم ایران از برجام خارج نشود. او گفت هرگونه رفتار یکجانبه منجر به بحرانی بزرگتر می شود. روی صحبت اون به ایران و آمریکا بود در واکنش به خروج احتمالی ایران از برجام.

۹) عملیات بازار باز نزدیک به بهره برداری است. در نهایت با این روش دولت بخشی از بدهی های خود به بانک ها را پرداخت خواهد کرد. هزینه پول کاهش می یابد و حال بانک ها بهبود می یابد. همتی گفته این امر بنیه بانک ها تقویت می کند.

۱۰) تولید کاتد مس در فملی نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد ۳۵درصد را تجربه کرده است. این شرکت قصد دارد مجموعا تولید را به دوبرابر برساند.

۱۱) خبرهایی در خصوص دیدار ترامپ با رئیس جمهور چین، پیش از اجلاس G20 باعث شده تا بازارهای جهانی امیدوار به آتش بس جنگ تجاری باشند. نفت، مس، طلا و روی رشد خوبی کردند.

۱۲) اتحادیه اروپا احتمالا در نشست آتی نرخ بهره خود را کاهش دهد. این امر منجر به تقویت دلار در مقابل یورو در بازارهای جهانی شد. احتمالا ترامپ هم فشار بر پاول را افزایش می دهد تا کاهش نرخ بهره دهند.

۱۳) با تصمیم دولت، شرکت ذوب آهن اصفهان تا پایان سال ۹۸ با ترک تشریفات اقدام به خرید ۱٫۷۵ میلیون تن سنگ آهن می کند. ممکن است این شرایط برای ۴ سال تمدید شود.

۱۴) سیمانی ها از قشم به امارات کلینکر صادر می کنند. علی رغم شرایط سیاسی و اقتصادی و دشمنی آنها با ایران اما صادرات صورت گرفته است. هر تن کلینکر ۱۴ دلار با نرخ نیما صادر شده است.

۱۵) وزرای خارجه آلمان، انگلیس و فرانسه قرار است که به ایران بیایبند. این خبر از سوی اتحادیه تایید نشده اما رویترز مدعی است که آنها برای نجات برجام این سفر را انجام می دهند.

۱۶) قیمت Pvc در بازارهای جهانی مسیر صعودی گرفته و در سقف سه ماهه است. انتخابات مجدد در ترکیه، بازار این کشور را تضعیف کرده است. ضعف تقاضا در برخی پلیمرها گزارش شده است.

۱۷) روسیه با ایران در خصوص همکاری هایی در زمینه “آب” در اصفهان به توافق رسیده است.

موفق باشید. ۲۹ خرداد ۱۳۹۸

ولید هلالات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *