یکی به شدت ریسک ،به صخره ام کوبید !!

امروز آخرین روزکاری بهار ۹۸ بود انصافا بهارخوبی بود و برای بازار زیبایی های خاص خود را داشت ولی اخرای این بهار خیلی با خاطرات خوبی همراه نشد و البته تابستان را آغاز خواهیم کرد تابستانی داغ و پر خبر و پر هیجان ! و اما امروز … یک روز تلخ وسرد دیگر که به قول محسن خان چاووشی یکی به شدت تو به صخره ام کوبید !

یکی به نام مدیریت ریسک همچون موج های خروشان ساحل تیس چابهار به صخره بازار سرمایه کوبید و عاملی شده است که هم حجم معاملات کم شود و هم بازار منفی باشد . البته برخی دلایل این منفی را چیز دیگری میدانند ولی به هر حال امروز عمده بحث ما در همین رابطه است .

خب قبل از هر چیز ابتدا باید به این سوال پاسخ داد که اصلا اعتبار مشکل بازار هست یا خیر از دید برخی اصلا اعتبار مشکلی نیست و در بازار نیز تاثیر ندارد ولی به نظر ما این موضوع درست شبیه بازار پایه و حتی کمی وخیم تر در بازار موثر خواهد بود از همین رو امروز در مورد این موضوع بحث هایی را مطرح میکنیم درست مثل پیشنهادات بازارپایه که خوشحالیم در پیشنهادات کانون کارگزاران نیز برخی از انها لحاظ شده بود امیدواریم این موضوع نیز مورد توجه باشد .

اما قبل از هر چیز به نظر هز دو طرف درگیر یعنی سهامداران وو کارگزاران و به طور کلی بازار یک طرف و سازمان بورس و نهاد قانون گذاردر طرف دیگر این موارد را رعایت کنند .

۱- ما همه عضو یک خانواده هستیم دشمن هم که نیستیم بهتر است کمی نگاه را تغییر دهیم نه عزیزان سهامدار گرگ وال استریت و بزن در رو و خلاصه افراد شروری هستند و نه ان طرف مدیران سازمان با بازار دشمنی دارند و خدای نکرده لجباز و هزار حرف دیگر نیستند . پس موضوع اول این که به هم احترام بگذاریم و حرف هم را بشنویم تا مشکل حل شود.

۲- این اصل باید پذیرفته شود مشکلی وجود دارد و باید مشکل حل شود باید هر طور شده این موضوع را حل کنیم و برای ان راه حل پیدا کنیم اجرای چکشی قانون جواب نمیدهد و البته عزیزان سهامدار هم باید قبول کنند مشکلاتی وجود دارد و این مشکلات باید جل شود و ادامه این روند به صلاح هیچ کس نیست این را برای این میگوییم که هنوز برخی از مدیران قایل به این نیستند که این موضوع مشکل بازار است.

۳- زمان زیاد داریم .. این یعنی چی ؟! غنی سازی اورانیوم و چرخش سانتریفیوژ نیست که برنامه زمان بندی داشته باشیم ! می شود برای کمک چند روزی طرح را مسکوت گذاشت و یا به تعویق انداخت تا در فضای ارامی مشکلات را مطرح کرد پس عجله نکنیم و نخواهیم با دستور کار را پیش ببریم . این ۳ مطلب را اول همه بپذریم و به سراغ موارد بعد برویم …

اما بخش دوم …

ابتدا یک سوزن به خودمان بزنیم … روی صحبت با عزیزان سهامدار است . اول از همه بی تعارف باید قبول کرد برخی رفتارها مشکل دارد . مثلا شما خالی فروشی یا صف چینی و خالی بازی میکنید، در طول بازار یا ابتدای صبح صف صوری میزنید …

به نظر این رفتار قطعا اشتباه و موجب سردرگمی می شود و برخورد با آن باید صورت گیرد اگر کسی به این اعتراض دارد از دید حقیر وارد نیست .

نکته بعد اعتبار ها باید سرو سامان داده شود شک نکنید .

این برای بقای بلند مدت بازارخوب است ببنید شما امروز فرض کنید بچه ۲ ساله دارید و او را بغل کرده به بانک میبرید و میگویید ببخشید برای این بچه ۲ ساله وام میخواهم ؟!! به شما نمیخندند ؟

اما خیلی راحت در این بازار سرمایه ما بچه ۲ ساله به اندازه حقوق ۳۰ سال یک بازنشسته اعتبار دارد ! البته پشت قضیه چه خبر است بماند ولی باید همین پشت قضیه ها حل شود . یا این که فرض کنید فردی از در بانک وارد می شود میگوید سلام من وام میخواهم ؟ برخورد کارمندان بانک چگونه است؟؟

قطعا لایک نشان ندهند خیلی خونسرد هستند ولی در همین بازار ما شخصی قبلا کارخرید و فروش سنگ توالت میکرده یا ماشین میفروخته و یا شاگرد بنگاه بوده که البته هر ۳ شغل شریف هستند ولی می آید و درخواست اعتبار میزند !آن هم سنگین ! تیغ را دادید دست زنگی مست !!!

به تاریخچه و هیستوری افراد توجهی نمی شود مگر می شود یک آدم با ۱۵ سال سابقه با فردی که ۱ سال سابقه دارد فرق نداشته باشد . باید هر مشتری اعتبار خود را داشته باشد و بی تعارف هر کسی که پشت لبش سبز شده و یا ۲ ماه نمودارها را دستش گرفته است دسترسی به اعتبار نداشته باشد . وقتی این امر اجرا نمی شود بله نتیجه می شود همین بازار هیجانی که میبنیم یک روز صف فروش و یک روز صف خرید !

این ایرادات و شاید چندین و چند ایراد دیگر را همه میدانیم و قبول داریم و باید برای ان محدویت هایی ایجاد شود… فکر میکنیم اکثر حرفه ای های بازار این موضوع را قبول دارند اعتبار باید دست اهل فنش باشد نه ریز و درشت بازار …

بتا سهم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *