هللو سامر لاکچری !

عجب روزی بود ! عجب روز بی نظیری ! داغ گرم و عالی و نشان داد که تابستان نابی را در پیش داریم . این که بازار کم کم تحولات منفی رخ داده در هفته قبل را فراموش کند اتفاق بسیار مهمی است و باید به ان خوش بین بود این که بر ترس خود غلبه میکند نیز انفاق بسیار خوبی است ولی انصافا کمی هم باید دقیق تر فکر کرد بازار با هیجان اگر مثبت می شود در بخشی دارد عقب ماندگی روزها و هفته های قبل را جبران میکند.

روز جمعه در کشاکش بدترین و تلخ ترین خبرها که یکی میگفت ۱۰دقیقه اگر نمی شد حمله میشد و چنان و چنین در یک مقاله مفصل از مقایسه شاخص هم وزن و شاخص کل گفتیم و نوشتیم بازار در استانه برگشت و حرکت روی بزرگان است . نتیجه گیری آن متن را به یاد داشته باشید نوشتیم که چند احتمال وجود دارد:

این که شاخص هم وزن شروع به اصلاح کند و شاخص کل رشد کند.

یعنی همین سهم های بزرگ رشد کنند و سهم های کوچکتر اصلاح نمایند فعلا بازار چنین حرکتی را ندارد .

احتمال دوم این بود که شاخص کل با سرعت بیشتری نسبت به شاخص هم وزن رشد کند …

به نظر این سناریو در بازار امروز و روزهای بعد بیشتر به چشم اید و نکته برجسته بازار شود که سرعت رشدو تعداد رشد شرکت های بزرگ از هم وزن ها بیشتر شود همان مقطع نیز این نتیجه گیری را نوشتیم که باید کمی روی شرکت های کوچک بازار مراقب بود در عین حال گزینه های قوی و بزرگ بازار را بیشتر رصد کرد …

شاید اصلا ریزش قوی هم در کار شرکت های کوچک نباشد ولی ممکن است بزرگان این بار حرکات قوی تری را با اهرم گزارش های ماهانه و ۳ماهه داشته باشند.

نمیخواهیم و نمیگوییم تا بازار مثبت شده باید هیجانی حرف زد ولی یک نکته را عمیقا معتقدیم و بارها در روزهای قبل نیز عرض کردیم ببنید در مقایسه بین بازارهای یعنی بازار ملک، طلا ، دلار و بازار سرمایه ، می توان گفت بازار ملک فعلا کنار رفته و حتی تصور رشد ۲۰% دیگر برای او بعید است .

میماند بازارهایی که دوشادوش هم میتوانند حرکت کنند یکی دلار و دیگری بازار سرمایه …

در ۳ ماهه گذشته به خوبی با قدرت خاصی بازار دلار کنترل شده است ببنید جنس پول های بازار دلار جنس سفته بازی است و اگر ببند نمیتواند در این بازار کار کند بی شک ای بازار را ترک میکند کما اینکه این حس مدت هاست در این بازار بین بزرگان ان در جریان است .

آنها مشاهده میکنند در این ۳ ماه گذشته تقریبا بدترین خبرها و اتفاقات رخ داده ولی هر طور شده دلار سرکوب شده است و یا کنترل هر اسمی میخواهید بگذارید به هر حال مدیریت شده و با خود میگویند نکند رشد نداشته باشد معطلی پول را شاهد باشند فکر و ترس باعث فروش انها در بازار می شود و این پول ها میتوانند فرصت هایی برای بازار سرمایه باشند چرا که این نوع پول ها خیلی دل و دماغ سپرده بانکی را ندارند.

اینجاست که باید هر طور شده بازار سرمایه را جذاب کرد تا پذیرای این سود ها و پول ها باشیم:

این بازی برنده برنده به نفع همه است و امیدواریم عزیزان در سازمان هر طور شده مدیران دولتی را قانع کنند که با جذاب کردن این بازار می توانند منافع زیادی را داشته باشند
علاوه بر جذاب کردن در این شرایط به نظر همه مدیران شرکت های بزرگ باید دست به اقدامات انقلابی زده و اکثر شرکت های خوب و بزرگ زیر مجموعه خود را راهی بازار کنند بزرگ تر شدن بازار و جذب افراد به سمت این بازار می تواند اهرم خوبی باشد .

ببنید برخی میگویند عرضه های اولیه فایده ای ندارد و مثلا چرا امروز باید جم پیلن این طور باز شود . عیبی ندارد بگذارید در مدت کوتاه بازدهی خوبی نصیب این تازه واردان شود ذهن آنها با این اقدامات و سود ها قلقلک داده می شود که می توان دارایی های خوبی را در بازار خرید و در سود بود و سود گرفت و این می تواند زمینه ساز حضور پول های خرد و کلان در بازار باشد .

امیدواریم اینطور شود و البته مدیریت و عقلانیت سازمان هم باید تمام قد به میان بیاید بهترین شرکت ها باید در این مقطع راهی بازار شوند و پول های زیادی و همچنین افرادی زیادی جذب بازار شوند ان وقت است که می شود به نظم نوین اقتصادی و رشد مداوم بازار دل خوش کرد.

امروز در مورد گزارش ها و صورت های مالی نیز حرف های بسیاری بود ولی مقدمه دارد طولانی می شود و میترسیم از حوصله بحث خارج باشد هر دو موضوع بالا را فردا و روزهای بعد مفصل تر باز میکنیم.

ولی یک نکته را از گزارش های ماهانه و صورت های مالی باید دید و این نکته به وضوح برداشت می شود .

بازار به تحریم ها وزن میداد فروش شرکت ها را کم میکرد و تسعیر را کم می زد و پی به ای کمی میداد و قیمت گذاری می کرد … ولی گزارش شرکت ها نشان میدهد ۱ سال از تحریم و پاره شدن برجام و چندین پاره شدن دیگر میگذرد !

ولی گزارش شرکت ها نسبتا خوب عمل می کند این نشان میدهد بازار کم کم باید آن پی به ای محافظه کارانه ای که از بابت عدم فروش به شرکت ها میداد فراموش کرده و تن به قیمت های بالاتری بدهد این پاراگراف را همین جا نگه دارید یک باردیگر در روزهای آغازین هفته بعد و پس از اتمام گزارش های ماهانه و یک باردیگر در گزارش های ۳ماهه بحث خواهیم کرد …

بتا سهم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *