۱) برخی منابع گفته اند به محض آنکه ایران پهپاد آمریکایی را هدف قرار داده سیستم های این کشور از فرصت استفاده کرده و برخی سامانه های ایران را هک نموده اند. آذری جهرومی و یکی از اعضای شورای امنیت ملی این مساله را که حملاتی صورت گرفته تایید کرده اند اما می گویند ایران مانع از نفوذ شده است. در هر حال اختلالاتی در اینترنت دیده می شود!

۲) خبر مذاکره مستقیم رهبران آمریکا و چین بر سر مسائل جنگ تجاری این امید را فراهم کرده تا اقتصاد جهانی از رکود نجات یابد.

۳) ترامپ روز گذشته تحریم هایی علیه بیت رهبری وضع کرد. تحلیلگران می گویند هدف این است که هر نهادی که از سوی رهبر ایران تعیین می شود مورد تحریم قرار گیرد. کارشناسان تحریم می گویند استفاده ممتد و متعدد از تحریم، اثر آنرا محدود کرده و ابزار تحریم را تضعیف می کند. بسیاری در جهان به اثرگذار بودن این تحریم ها اعتقاد ندارند اما ترامپ می گوید این تحریم میلیارد دلار اثر مالی بر ایران خواهد داشت!

۴) ترامپ روز گذشته گفت دلیلی ندارد وقتی آمریکا در انرژِی خودکفا است، نگران امنیت انرژی خلیج فارس و تنگه هرمز باشد. کشورهایی همچون ژاپن و چین که به ترتیب ۶۲ و ۹۱ درصد نفت و سوخت خود را از این قسمت تامین می کنند، خودشان هم امنیت را بر عهده گیرند.

۵) یک ناو جدید آمریکا به خلیج فارس می آید تا جایگزین ناو دیگری شود. مدت ماموریت ناو قبلی بیش از استانداردها بوده لذا منطقه را ترک می کند. حالا یو.اس.اس باکسر در منطقه حاضر خواهد بود.

۶) حزب رقیب اردوغان در ترکیه، انتخابات شهرداری استانبول را برد. این مساله لیر را تقویت کرد، برنده شدن در شهرداری استانبول خصوصا در برخی محله هایی که مسلمانان بیشترند، نشان می دهد که ترکیه در آینده ممکن است با تحولات مهمی مواجه شود. این خبر خوبی برای جمهوری اسلامی نیست.

۷) درحالی که بسیاری تصور می کردند قرار است روز گذشته آمریکا اینستکس را هدف تحریم ها قرار دهد اما چنین اتفاقی صورت نگرفت. در واقع آمریکا به نوعی علاقه مند است که اقلام دارو و غذایی با مشکل جدی مواجه نشود تا بتواند اروپا را با خود همراه کند.

۸) پتروشیمی نوری در میانه تیر ماه عرضه می شود. نام دیگر این پتروشیمی برزویه بوده و از زیر مجموعه های مهم هلدینگ خلیج فارس است.

۹) توکلی می گوید پالرمو منجر به قطع شدن ارتباطات بانکی می شود. این در حالی است که تمام کشورها پالرمو را پذیرفته اند و از قطعی ارتباط خبر نداده اند. توکلی گفتی وقتی FATF را می پذیریم یعنی مراوده با ایران ممنوع است.

۱۰) چین و بسیاری دیگر از کشورها به شدت در حال افزایش ذخائر طلای خود هستند. بر اساس آخرین امار ذخائر طلای چین ۷۰ تن افزایش یافته است.

۱۱) اروپا به ایران گفته اگر از برجام خارج شدید، روی ما حساب نکنید. این یادداشت به صورت رسمی به ایران تحویل داده شده است.

۱۲) سیمانی ها یکپارچه بر فروش ارزی سیمان صادراتی تاکید کردند. در جلسه روز گذشته مطرح شد که تقاضا برای خرید سیمان ایران افزایش یافته و کف قیمت کلینکر ۲۰دلار تعیین شده که مشتری برای آن موجود است. اگر این مساله محقق گردد، خبر خوبی برای سیمان خواهد بود.

۱۳) فولاد در چین به سبب محدودیت ها و توقف تولید ۵۰درصد ظرفیت بخاطر آلودگی هوا، با رشد ۳٫۵درصد مواجه شده است. این خبر خوبی است و می تواند بر نرخ CIS اثر بگذارد.

۱۴) در سال های بحران اقتصاد جهانی، کاهش نرخ بهره باعث شد تا اونس طلا تقریبا به دوبرابر قیمت برسد. برخی تحلیلگران می گویند به دید یک سال آینده طلا گزینه خوب سرمایه گذاری است چون فدرال رزرو نرخ بهره را کاهش می دهد تا به اقتصاد شوک بدهد و از رکود فاصله بگیرد. نکته اینجاست که ترامپ دیروز به روسای فدرال رزرو گفت دست از بچه بازی بردارید و نرخ بهره را کاهش دهید تا GDPبه ۴درصد شایدم به ۵درصد برسد.

۱۵) میدکو از زیر مجموعه های وپاسار توانسته معدن سنگ آهن ایران مرکزی را با بررسی فنی و اقتصادی احیا کند و به تولید برساند. این معدن تعطیل شده بود.

۱۶) در وپارس برخی امیدوارند که گندله سازی اپال پارسیان و فولاد سبزوار اثراتی بر سود این بانک بگذارند.

ولید هلالات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *