کم ارتفاع و شیرین !

امروز هم هوا هوای خوبی بود … با این که شدت مثبت بازار امروز کمی کمتر بود ولی از دید ما حلاوت و شیرینی بازار امروز از دیروز بیشتر بود و این را به چند دلیل عرض میکنیم اول به خاطر حرکت خوب بعد از اعمال تحریم ها و باز در راستای سیاست ترس زدایی و عدم تاثیری پذیری این موضوع موثر بود و دوم حرکت همه جانبه و خوب بازار بود که بیشتر سهم های بنیادی و قوی را در آغوش سبز خود جا داده و یک حرکت معتبر و مناسب را ثبت کرد .

البته موج تعطیلی پیش رو و شرایط خاص آن خود باعث می شود بازار کمی مردد عمل کند ولی با این حال امروز وضعیت خوبی را داشتیم .

به هر حال امروز بازار خیلی خوب آغاز نکرد و شرایط کمی بهت زده دنبال میشد برخی آن را به دلیل تنش های سیاسی می دانستند ولی به نظر کمی این موضوع را باید بیشتر بررسی کرد ببنید بازا بعد از یک رشد ۲ روزه ، پرشی ۱۲ هزار واحدی را داشته است یعنی طی این چند روز شاخص ۱۲ هزار واحد رشد کرده انصافا و حقا این استراحت حقش نیست ؟!

به نظر برخی هم کمی بداخلاقی میکنند و همه چیز را به ایتم های سیاسی نسبت میدهند و این درست نیست و معتقدیم این استراحت اول وقتی برای بازار لازم بود البته نماد ها دو جور استراحت میکنند برخی از دید ما خواب لازم و اصلاح لازم هستند. لازم است تا فضا کمی برای این شرکت ها طوری چیده شود که استراحت را داشته باشند دیروز هم عرض شد بازهم بیان میکنیم به طور کلی بحث برای شرکت های بزرگ و کوچک باید کمی متفاوت باشد. فضای بازار هم کم کم این موضوع را درک کرده و این در نوع رفتار بازار امروز مشخص است خوشحالیم که قبل از آغاز روند و در روز جمعه که همه در مورد جنگ صحبت میکردند روی این موضوع بحث کردیم که سرعت رشد شاخص کل باید سریعتر از هم وزن شود .

گزارش شرکت ها و پی به ای

ببنید از مدت ها قبل بازار به بهانه تحریم به شرکت ها پی به ای کمتری میداد و نرخ تسعیر را هم به واسطه افت مقداری فروش خیلی لحاظ نمیکرد . از اول سال تا به امروز ۲ اتفاق مهم رخ داده اول از همه این بوده که اکثر شرکت های کوچک بازار بدون این جهش سود اوری را با جهش قیمتی مقایسه کنند رشد های هیجانی داشته ولی اکثر شرکت های بزرگ که از قضا فروش خوبی داشته و شرایط خوبی از نظر بنیادی داشتن درجا میزدند.

دوم این که شرک ها ماه به ماه فضای خوب فروش را داشته ولی قیمت رشد نمیکرد و بازار هر دوره منتظر بود به واسطه تحریم اثرات منفی را شاهد باشد ولی این موضع رخ نداد و در نهایت آن شد حکایت نمودار هم وزن به شاخص کل که سهم های بزرگ بازار بسیار عقب مانده و از سوی دیگر ارزش بازار شرکت های دیگر ناگهان رشد کرد این فصل طلایی تیر اگر اتفاقی رخ ندهد به نظر بازی این سهم های بزرگ ابتدا با گزارش های ماهانه و سپس با ۳ ماهه آغاز می شود و احتمالا سهم های کوچک نیز درجا میزنند و یا ممکن است سرعت رشد کمتری را داشته باشند.

این موضوع اتفاق مهمی است که رگه های آن را از حالا در بین سهم های بزرگ بازار می شود دید و البته انصافا گزارش ها نیز گزارش های خوبی است از این فرصت خاص مقطع تیر باید استفاده کرد چرا این را میگوییم چون ممکن است سرعت رشد بازار بعد از این جریان در ماه های بعد کمی کمتر باشد این نکته را در ذهن داشته باشید روزهای بعد میگوییم چرا ..

اما همین جا در مورد چشم انداز چند روزه و کمی میان مدت تر بازار هم حرف بزنیم…

یک باردیگر نیز بحث شد که برای تیری که آغاز شده ۳ رویداد بسیار مهم را داریم البته شاید هر روز ان یک رویداد باشد ول یدر کل محوریت روی ۳ بحث است اول از همه همین چند روز گزارش های ماهانه خرداد را داریم بعد سراغ مجامع شرکت ها خواهیم رفت و از نیمه دوم تیر گزارش های ۳ماهه آغاز می شود در هر هفته تیر هم یک تحول و رخداد سیاسی خواهیم داشت و این باعث می شود تابستان داغی را آغاز کنیم داغ مهیج پر تنش و پر استرس و البته تابستانی که میتوان به تغییر روند بازار امیدوار بود امیدواریم خوب پیش برود ولی واقعا ماه خاصی را در بازار در پیش داریم .

در سوی دیگر برای هفته های پیشرو از نظر نموداری احتمالا شاخص در محدوده ۲۵۶ و ۲۵۷ هزار نیز می تواند قرار گیردو رسیدن به این اعداد کار سختی نیست و احتمالا طی هفته های اتی بازار این اهداف را تست میکند . چاشنی این حرکت در ابتدا گزارش های ماهانه است که انصافا تا این لحظه اکثر انها گزارش های خوب و مناسبی بوده است …

بتا سهم

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *