اینکه ما چه چیزی را می پسندیم اساسا بر روند بازار هیچ تاثیری ندارد اما اگر واقع گرا باشیم چند نکته را متوجه خواهیم بود:

۱) چون سیستم معاملات تا حدی مختل شده بسیاری از فروشندگان، نرخ فروش خود را در حداقل قیمت ارسال می کنند تا حتما درخواستشان در سیستم معامله شود لذا یکی از دلایل این منفی کامل چنین مساله ای است.

۲) ارتباط دادن نرخ دلار بازار ازاد و منفی بودن امروز از نا آگاهی است. اساسا مبنای دلار صادراتی، سامانه نیما است اما در اینکه کاهش قیمت ارز بورس کالا را به رکود می کشد، ‌شکی نیست.

۳) گزارش های سه ماهه در پیش است و نهایتا تا ۳۱ تیر ماه به کدال می رسد. اگر سهام شرکتی با رشد چندبرابری قیمت مواجه بوده اما سودسازی شرکت مزبور هیچ رشدی نداشته، به واقع چرا چنین شرکتی نباید دچار کاهش قیمت سهام شود؟ لذا اگر سهامی دارید که به اندازه رشد سود، قیمت آن نیز رشد کرده نگران نباشید اما اگر سهامی دارید که در گزارش ۳ ماهه حرفی برای گفتن ندارد اما قیمت آن حتی بیشتر از دلار رشد کرده، قطعا و حتما نگران باشید!

۴) بسیاری تصور می کنند تحریم ها بر مقدار فروش شرکت ها اثر گذاشته یا رکود باعث کاهش فروش شده است. گزارش عملکرد تیرماه، هفته اول مرداد به بازار می رسد. اگر سهامی دارید که عملکرد ماهانه آن به واسطه دلار نیمایی یا تقاضای قوی محصولات مناسب است، نگران منفی بودن بازار نباشید اما اگر سهامی دارید که در تیرماه هم مثل ماه های قبلی، عملکردی متناسب با قیمت سهام خود نداشته، قطعا نگران باشید.

شاید بازار اصلاح کند اما در برخی سهم ها ۱۰ درصد، در برخی سهم ها ۶۰درصد!سهمی که چندبرابر رشد کرده اما نه دارایی ثابت ارزشمندی دارد و نه عملکرد تولیدی خاصی، واقعا چرا اصلاح نکند؟

بدانیم که ما قطره ای از دریاییم، بازار راه خودش را می رود و کانال های تلگرامی و حقوقی ها حتی در حد سیل بند هم، تحمل و کارایی ندارند.

اگر سهام قوی دارید، نگران نباشید اما اگر سهام ضعیف دارید، خدا به شما کمک کند.

ولید هلالات

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *