سر دوراهی میشینم !

امروز شنبه بازار با ترس کشتی های دیشب و اتفاقات سیاسی و دلهره های ابی و هوایی به بازاری پا گذاشت که این هفته یکی از شلوغ ترین و پر رفت آمد ترین روزهای کاری سال خود را سپری میکند . سهامداران تا قبل ازاین تحولات به بازار امیدوار بودند چرا که خبر منفی نرسیده بود ولی این تغییر و تحولات ذهن بازار را حسابی درگیر خود کرد و در نهایت بازار آغاز شد .

شاید دقایق اول وضعیت بد نبود ولی هر چه گذشت فشار فروش بیشتر شد تا بازار از مثبت ها به منفی گرایش داشته باشد . البته بازار امروز هم کمی بیش از ازاندازه نگران بود هر چند برای فردا با این موج گزارش های خوب در شرکت های بزرگ و برگشت دلار به کانال ۱۲ هزار می توان نگرانی ها بازار را کمتر شده دید و اطمینان و امیدواری بیشتری به بازار داشت.

ولی یک نکته را در مورد مسائل سیاسی بیان کنیم تا حداقل رک و پوست کنده حرف زده باشیم …

واقعا تحمل بازار با این رخداد های سیاسی کار دشواری است و اعصابی پولادین میخواهد وقلبی آرام و مطمئن !(شاید هم بیخیال ) البته واقعا هنوز نمیدانیم چرا همه اتفاقات از ۴شنبه بعد بازار تا جمعه قبل از بازار رخ میدهد ! حکایت ما بورسی ها شده شبیه ادم هایی که میدانند قرار است زلزله بیاید و خوابشان نمی برد . ۵شنبه و جمعه حکایت همان زلزله ها برای اهالی بازار سرمایه است .

اما واقعا یک موضوع را باید بیشتر با هم بررسی کنیم قبل از ان بگوییم مدت ها پیش همین جا نوشتیم اگر فکر میکنید بازار کم ریسک و کم اتفاقی را داریم بهتر است همین امروز این بازار را ببوسید و دنبال کار دیگری بروید اینجا خبری ازارامش سیاسی نیست و بازار آش با جاش است یعنی اگر سود میخواهی تحمل این ریسک ها را نیز باید داشته باشی پس غر زدن و گلایه ممنوع !

اما در مورد ریسک های پیش رو معتقدیم این ریسک ها روز به روز افزایش خواهد یافت و برای آن دلیل داریم .

ببنید طرف مقابل ما برجام را پاره کرده ، تحریم ها را بیشتر کرده است و انتظار این نیست که ما فقط نظاره گر باشیم در ثانی ایران در حال دیدن بدترین شرایط است مگر جنگ میشد چه خسارتی به کشور وارد می آمد همین امروز هم اگر فرضا ۱ میلیون بشکه از صادرات ما کم شده باشد سالی حدود ۲۰ میلیارد دلار می شود که عدد کمی نیست و کم از جنگ نیست . ایران دیگر چیزی برای از دست دادن ندارد پس اگر سهمی در بازار میخرید یا در بازار حاضر هستید به نظر باید بپذیرید که این ریسک ها کمی حتی در حال افزایش است و این را در شرایط خرید و فروش خود لحاظ کنید و ادای آدم هایی اصلا به سیاسی وزن نمیدهد و را در نیاورید و بعد پشیمان شوید !!

اما این هفته یکی از خاص ترین و حساس ترین هفته های بازار و حتی بگوییم در طول سال

بزرگ نمایی نکرده باشیم ببنید در مقطع فعلی بازار به شدت به یک محرک برای رشد احتیاج دارد . بازار به جای رسیده که انرژی برو برو ها تمام شده و باید یا با گزارش و یا جریان پولی قوی حرکت کرد . گزارش ها اگر نتوانند انتظار بازار را براورده کنند بی هیچ رودر بایستی با ریزش مواجه می شود و البته در نقطه مقابل نمادها با گزارش های خوب و وضعیت خوب نیز ایستادگی خواهند کرد به نظر بازار در یک مقطع حساس و دوراهی خاص قرار گرفته است … یاد شاعر میافتیم که فریاد میزد سر دوراهی میشینم !!

ادبیات ما را ببخشید ولی با برخی شرکت های پوک و توخالی مواجه هستیم که از یک سو قیمت باد شده و سود پنچر و حالا دنبال جریان دیگری می گردد . اگر در شرکت های کوچک که این مدت حسابی جولان داده اند اتفاقی در صورت های مالی آنها رخ ندهد شک نکنید بازار آنها را از نظر قیمتی تنبیه خواهد کرد . گزارش چند شرکتی که از صبح آمده میخواندیم به این سمت می رفت و درست در نقطه مقابل بسیاری از شرکت های بزرگ این قابلیت را دارند که خلا قبلی حرکتی و قیمتی را پرد کرده و بازی را تغییر دهند مثلا گزارش شبندر می تواند نقطه آغاز این موضوع باشد.

اهمیت گزارش ها باید خود را اینجا نشان دهد و اگر این بار و این دفعه گزارش هانتوانند در بازار تحول ایجاد کنند به قولی این اخرین نسلی است که با این شرایط با بازار صحبت میکند و بقیه روزها و ماه ها ممکن است هر بلایی سر بازار بیاید از همین رو معتقدیم دو عامل رشد دلار و گزارش ها کم کم باید به بازار کمک نماید وگرنه اگر بازار به این گزارش ها نیز بی تفاوت شود به نوعی وارد فاز افسردگی می شود که نمیدانیم از دل ان چه چیزی بیرون خواهد آمد …

اما این که می نویسیم و کمی هم ذوق میکنیم که گزارش های خوبی به بازار میرسدخوشحال کننده است …

ولی این بازی یک روی سکه تلخ و زشت دارد ! همینجا میگوییم حقوقی های خوش انصاف کمی هوای بازار را داشته باشید … بگذارید بازار کمی نفس بکشد فردا به محض اندکی سبز شدن تابلو شیر فلکه عرضه را باز نکنید و بگذارید حداقل کمی فضای اعتماد به این بازار در بین سهامداران صورت گیردو شیفت سهامداران از سهم های غیربنیادی و توخالی به سهم های استخوان دار با اطمینان بیشتری صورت گیرد …
هر چقدرمیخواهیم در مورد گزارش ها و اهمیت ان و احتمال چرخش بازار بنویسیم میبینیم زمان و کلمه کم می آوریم ولی رفتار امروز بازار به خصوص روی برخی سهم های کوچک نشان میدهد بازی این گروه سهم هایی که فقط با حرف و باد رشد کردند خیلی زود خراب می شود واقعا بای مراقب تغییر جهت های این کشتی در این دریای توفانی بود …

بتا سهم

 

تحلیل بازار و شرکت های بورس اوراق بهادار را در گزارش بازار بخوانید.

کانال تلگرام: https://t.me/farabibourse

ما را در آپارات دنبال کنید: http://www.aparat.com/kargozari.org

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *