۱) در خصوص نفتکش توقیف شده توسط ایران، جرمی هانت با دکتر ظریف به صورت تلفنی گفتگو کرده است. ایران می گوید نفتکش بریتانیا با یک کشتی صیادی ایران برخورد داشته و علت این حادثه حرکت خلاف جهت نفتکش بریتانیا بوده است در حالی که نفتکش ایرانی تخلف دریانوردی نداشته است. دولت بریتانیا تاکنون دو نشست در این خصوص برگزار کرده، هانت می گوید روز دوشنبه پیشنهاد عملی خود را به مجلس این کشور ارائه می کند. وی گفته اگر جریان توقیف نفتکش طولانی شود، ایران با عواقب جدی مواجه خواهد بود.

۲) در خصوص نفتکش توقیف شده، آلمان و فرانسه خواهان آزادی سریع آن شدند. سخنگوی موگرینی نگران عمیق خود را از افزایش تنش ها ابراز کرده و ترامپ می گوید ما در خلیج فارس نفتکش های اندک و نیروی نظامی قوی و متعدد داریم واما با بریتانیا توافق مکتوبی نداریم. ترامپ گفته با نخست وزیر بعدی همکاری خواهیم کرد! به نظر می رسد او قصد دارد از متحد استراتژیک خود بابت امنیت آب ها در خلیج فارس، اخاذی کند… این مساله به وجهه روابط خاص بریتانیا و آمریکا خدشه وارد می کند.

۳) در خبرها گفته شده نفتکش ایرانی که توسط عربستان توقیف شده بود آزاد شد. هرچند رسانه های ایرانی سعی کرده اند آنرا شبیه یک پیروزی نشان دهند اما به واقع این کشتی اساسا در توقیف نبوده و از چند ماه قبل به دلیل تعمیرات در یکی از بنادر عربستان بوده و در توقیف قرار نداشته است.

۴) مجامع بانک ها به دلیل آماده نبودن گزارش ۱۲ ماهه حسابرسی شده و تایید شده توسط بانک مرکزی با وقفه مواجه شده است. فعلا بانک صادرات مجوز گرفته و برخی بانک ها مجمع خود را به تعویق انداخته اند.

۵) دبیر شورای عالی فضای مجازی گفته استخراج بیت‌کوین یک امر اجرایی است؛ ما این موضوع را از مرکز ملی فضای مجازی به دولت احاله داده‌ایم و دولت نیز در حال اتخاذ تصمیم درباره این ماجراست.

۶) ساخت مسکن اجاره ای آغاز شده اما باید دید که منابع لازم به آن تخصیص داده می شود یا نه. در نشست مشترک مسئولان بخش مسکن کشور با رئیس جمهور موضوع تخصیص زمین توسط شهرداری ها به انبوه سازان برای ساخت واحدهای مسکونی کوچک تصویب و به وزارت کشور ابلاغ شد که شهرداری‌ها را در این بخش تشویق به ورود کند و وزارت راه و شهرسازی هم باید زمینه‌های قانونی این امر را فراهم کند تا واحدهای اجاره‌ای تولید و عرضه شود تا قدرت تنظیم بازار را برای حمایت از مستاجران داشته باشیم.

۷) روز گذشته قرارداد داخلی‌سازی قطعات خودرو میان گروه سایپا و قطعه‌سازان امضا شد. برخی گزارش ها رقم این قرارداد را ۱۴۰۰ میلیارد تومان اعلام کرده اند و برخی رقم چند ساله آن را منتشر کرده اند، مهم اینکه بانک مرکزی اعتبار لازم را می دهد و این اتفاق خوبی برای قطعه سازان است.

۸) مردم کره جنوبی در اقدامی هماهنگ، خرید محصول ژاپنی را تحریم کرده اند. دولت های این دو کشور با درگیری های پشت پرده ای مواجه بودند که در حال نمایان شدن است. احتمالا بر علیه همدگیر تعرفه وضع کنند.

۹) چند کشتی ایرانی که محصولاتی به برزیل بردند و قصد داشتند به جای آن محصولاتی نظیر ذرت وارد بارگیری و به ایران بارگرداند به دلیل عدم سوخت رسانی، با مشکل مواجه شده اند. کارشناسان برزیلی می گویند ایران بدون آنکه مطمئن باشد می تواند سوخت این کشتی ها را تامین کند آنها را به برزیل فرستاده و حالا گیر افتاده اند.

۱۰) سید محمد خاتمی، رئیس جمهور سابق کشور، مردم را به شرکت در انتخابات اسفند ماه مجلس دعوت کرده است. در حالی که او با کلید واژه “تکرار” خواهیم کرد توانست بخشی از جامعه را پای صندوق رای بیاورد اما ضعف جدی دولت روحانی و نمایندگان اصلاح طلب مجلس باعث شده تا دعوت او از مردم، در فضای مجازی مورد حمایت قرار نگیرد.

۱۱) شرکت های تولید کننده سنگ آهن در سنگان، موظف شده اند تا سنگ آهن مورد نیاز ذوب آهن اصفهان را تامین کنند. فولاد مبارکه و خراسان در این منطقه حضور دارند.

۱۲) پتروتحلیل می گوید قیمت پلی اتیلن های سبک و سنگین پتروشیمی های ایرانی به چین حدودا ۹۷۵ تا ۱۰۱۰ دلار در هر تن برای پلی اتیلن سبک، در بازار ترکیه هم قیمت پلی اتیلن های سبک ایرانی ۹۷۰ تا ۹۹۰ دلار اعلام شده است.

۱۳) ترکیه واردات محصولات فلزی و پتروشیمی از ایران را شدت داده است. گفته می شود این کشور در حال خرید میلگرد از ایران است.

۱۴) علی اصغر پورمند مدیرعامل هلدینگ میدکو می گوید کارخانه پخت سنگ آهک و دولومیت ممرادکو اولین پروژه میدکو در سال ۱۳۹۸ می باشد و سلسله پروژه های میدکو در سال جاری در راه است، همچنین در حال برنامه ریزی برای فاز دوم توسعه میدکو هستیم.

۱۵) مدیرعامل فولاد خوزستان خبر داده که علی رغم تحریم ها، شرایط صادراتی این شرکت خوب بوده و دقیقا مطابق برنامه صادر می کنند.

ولید هلالات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *