خرما پزون بورسی !

امروز اول مرداد است … مرداد به شیر معروف بوده و هوای ان به داغی و خرما و انجیر پزان بودن معروف است ! امیدواریم جوری نباشد که لحظه به لحظه ارزوی اتمام این ماه را داشته باشیم ولی از ابتدا و شروع ان نشان میدهد ماه سختی را در پیش داریم … آغازش که سخت بود … وضعیت دیروز عرضه ها و فشار فروش دیروز نشان میداد که امروز بازار کمی پرعرضه است و برای فردا نیز به نظر هم این شدت عرضه و هم تردید اتفاقات سیاسی در اخر هفته فضا را سخت خواهد کرد . از همین رو از فردا نیز نباید انتظاری داشت اما چرا بازار به این وضعیت رسیده است .

ببنید برخی عزیزان عامل این منفی را عرضه حقوقی ها میدانند و بخشی قطعا درست است معتقدیم حقوقی موثر است ولی ایا فقط این عرضه حقوقی ها بوده که بازار را این چنین کرده است ؟ یعنی اگر روز یکشنبه مثلا حقوقی ها عرضه نمیکردند بازار امروز مثبت بود ؟

از دید ما عرضه کم و بیش حقوقی ها موثر است ولی عوامل دیگری هم کنار موضوع قرار دارند که بسیار موثر هستند.

برخی معتقدند چالش بازار این است که بعد از گزارش های ماهانه دیگر اهرمی برای فشار و رشد به بازار وجود ندارد و بعید است دلار و بورس کالا و جهانی ها هم محرک صعودی باشند یا باید اتفاق خوب سیاسی رخ دهد که بعید است و یا باید تزریق پول صورت گیرد که این هم بعید است و همین عاملی برای بدبینی به بعد از این روزها به بازار شده است . تا حدودی این خلا اطلاعاتی در این مدت ۱ ماه را در بازار قبول داریم ولی به این اعتقاد نداریم که ریزش داریم شاید بازار درجا بزند ان هم نه در همه نماد ها بازی دوباره میچرخد شکل های جدیدی به خود میگیرد .

ببنید در مورد بازار این را دیروز هم گفتیم پول قوی انگار بیرون و یا کنار بازار ایستاده و فعلا مشغول نظاره است میداند قیمت ها منطقی است میداند بازارهای رقیب در ان خبری نیست و بازار سرمایه قابلیت های خوبی را دارد ولی این پول از نگرانی های مختلف ریسک های اطراف بازار دل خوشی ندارد که به بازار بزند از همین رو می بنیم نور شمع سهم های بزرگ با یک فوت کوچم حقوقی خاموش می شود .

اما اخر و عاقبت کار چه می شود

یا این ریسک ها باید هر چه سریعتر برداشته شود و یا برای ورود این پول بازار باید هزینه پرداخت کند که جذاب تر شدن قیمت ها و اصلاح احتمالی یکی از دردناک ترین انهاست . البته برخی موضوع را جور دیگری می بینند انها معتقدند تازه وقتی بازاراین طور می شود و اقبال از شرکت های بزرگ کم می شود دوباره بازی سهم های کوچک آغاز می شود .

شاید بهتر باشد یک بار دیگر شفاف و روشن این موضوع را بیان کنیم اول از همه به هیچ وجه با رشد سهم های کوچک مخالف نیستیم بحث ما اصلا سهم کوچک و بزرگ نیست سهم بزرگ هم اگر مختصات بنیادی و قیمتی ان به هم نخورد محکوم به اصلاح است حرف ما این است صرف این که سهامدار عمده سهمی فروشنده نیست ان را پروژه کنیم نباشد باید تحولات بنیادی بازار به خوبی دیده شود ته بازی این سهم باد کردن های غیر بنیادی یک افت عجیب است که دامن بسیاری را خواهد گرفت . این موضوع و طرز تفکر به نظر از چاله در چاه افتادن بازار است … ولی این که سهم بنیادی و خوب در سایز کوچک در فضای رکودی رشد کند اتفاق بدی نیست.

اما موضوع دوم دلار است ….

این روزها دیگر کسی از دلار نمی ترسد ! به یاد دارید بازار گارد منفی گرفته بود برخی این گارد منفی را به خاطر دلار می دانستند ولی حالا که دلار کمی سفت و محکم شده انگار این عوامل فراموش شده است …

ولی دلار به همان روندی می رود که قابل پیش بینی بود چند وقت پیش در گزارش بازار یک مطلبی را نوشتیم که دلار بسیار بعید است زیر ۱۲۵۰۰ بیاید عدد ۱۲۵۰۰ با توجه به قاعده دلار نیما و تحولات نفت و بودجه دولت بیان شده بود و فکر میکردیم واقعا در این محدوده بماند البته پیش بینی ما اشتباه بود و دلار به زیر این عدد هم رسید ولی به چند روز نکشیده دوباره بالا امد .

به نظر دلار و حفظ ان در محدوده ۱۲۵۰۰ منطقی ترین کار است برخی چارتیست ها نیز معنقدند در مورد رشد دلار به اعداد ۱۲۵۰۰ تا ۱۲۷۰۰ عنایت داشته باشید که در ریزش قبلی به مقاومت تبدیل شده بودند و برای رشد بیشتر باید این نقاط خصوصاً ۱۲۷۰۰ شکسته شوند . این را می نویسیم که بگوییم ریسک افت دلار دیگر ان طور که برخی فکر میکنند خیلی بالای سر بازار نیست.

بتاسهم

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *