۱) مایک پمپئو و ترامپ گفته اند که مسئول امنیت کشتی های عربستان، چین و بریتانیا، نیروی دریایی آمریکا نیست! در پی این اقدام، بوریس جانسون به کشورهای اروپایی پیشنهاد داده تا نیروی دریایی مشترکی جهت حفاظت از کشتی هایشان ایجاد کنند. آلمان و فرانسه از این رویکرد نخست وزیر جدید بریتانیا استقبال کرده اند. به نظر آمریکا در این خصوص یک اشتباه استراتژیک انجام داده است.

۲) عباس عراقچی پیام مکتوبی برای مکرون به فرانسه برده است. آقای عراقچی به عنوان فرستاده ویژه حسن روحانی یک پیشنهاد عملی برای کاهش تنش بین ایران و آمریکا را به فرانسه منتقل کرده است.

۳) ترامپ به نخست وزیر پاکستان گفته، اگر می خواستم در یک روز ۱۰ میلیون افغانی کشته می شدند اما نمی خوام! این سخنان خشم افغان ها را در پی داشته است.

۴) نرخ تورم ایران به صورت نقطه به نقطه صعودی شده و از ۴۰درصد عبور کرده است. رشد نرخ تورم ماهانه به ۳درصد رسیده است.

۵) بوریس جانسون گفته توافق قبلی ترزا می با اتحادیه اروپا را نمی پذیرد. وی می گوید برای برگزیت برخی بندهای توافق قبلی را حذف خواهد کرد و نهایتا تا پایان ۳۱ اکتبر ( ۹ آبان ) صبر خواهد کرد. برخی اعضای دولت بریتانیا استعفا دادند، آنها تصور می کنند بوریس پیش از موعد از اتحادیه بدون توافق خارج می شوند و نمی خواهند که به نام آنها تمام شود. بوریس شخصیتی شبیه به ترامپ دارد، به نظر مغز متفکر بریتانیا تصمیم گرفته شخصی شبیه به ترامپ را بر سر کار بیاورد تا به شکل دیوانه وار هرکاری انجام داد به اسم بریتانیا در تاریخ ثبت نشود، بلکه بگویند بوریس اینکار را کرده بود!

۶) چین و روسیه گشت هوایی مشترک انجام دادند اما ورود جت های جنگی روسیه باعث شد تا جنگنده های کره جنوبی به پرواز درآمده به سمت روس ها شلیک هشدار انجام دهند. ژاپن این اقدام را تحریک آمیز خوانده و می گوید با آن مقابله خواهد کرد.

۷) سفیر ایران در بریتانیا ( بعیدی نژاد ) می گوید که بوریس جانسون تنها نخست وزیری است که به تهران سفر کرد و با مقامات عالی رتبه ایران دیدار کرد لذا انتخاب وی را مثبت ارزیابی کرده اما برخی تحلیلگران می گویند بوریس مانند ترامپ دیوانه است و از برجام خارج می شود!

۸) ترامپ با نزدیک شدن به موعد تصمیم گیری فدرال رزرو جهت کاهش نرخ بهره مجددا به پاول حمله کرد. وی می گوید در حالی که دیگران نرخ بهره خود را کاهش داده و ارزش پول خود را دستکاری می کنند، فدرال رزرو با بالا نگه داشتن نرخ بهره، منابع مارا هدر می دهد. او گفته به خودتان بیایید و سریعا نرخ بهره را به شدت کاهش دهید! این رویداد به نفع کامودیتی ها است … احتمالا ۳۱ جولای نرخ بهره ۲۵صدم درصد کاهش یابد. نوبت بعدی تصمیم گیری، ۴۵ روز پس از ۳۱ جولای است.

۹) طرح های ملی صنایع مس عظیم و با اهمیت است. مدیرعامل از از طرح توسعه معدن مس سونگون، طرح‌ احداث هیپ‌لیچینگ و فاز ۳ تغلیظ بازدید به عمل آورده است. تولید ملی مس روند صعودی دارد که اتفاق خوبی است.

۱۰) رکورد تولید در گندله سازی گل گهر شکست. واحد دوم این شرکت توانست رکوردهای قبلی را با استفاده از طرح توسعه جا به جا کند. انتظارها این است که ۱۴ تا ۱۵ میلیون تن گندله تولید شود.

۱۱) طرح توسعه لکوموتیو مپنا البرز با حضور معاون اول رئیس جمهوری مورد بهره برداری قرار گرفت. این شرکت ظرفیت تولید ۲۵ دستگاه لکوموتیو در سال را دارد.

۱۲) رینگ صادراتی زغالسنگ در بورس انرژی راه اندازی خواهد شد. برخی شرکت های این حوزه می گویند قیمت جهانی بسیار بالاتر از ارقامی است که در ایران معامله می شود.

۱۳) یک زارع گفته قطعا افزایش سرمایه از تجدید ارزیابی برای ایران خودرو خواهیم داشت و اگر دارایی های مد نظرمان منجر به خروج از ماده ۱۴۱ نشود، سایر دارایی ها را نیز تجدید ارزیابی می کنیم.

۱۴) پتروشیمی خراسان و نوری سود خود را اصلاح و افزایش دادند. علت رشد سود خراسان، کاهش در نرخ گاز مصرفی است که توسط نهاد دولتی مروبطه تایید شده است.

۱۵) ثمسکن یکی از زمین های با اهمیت خود در شمال کشور را تغییر کاربردی داد و مجوز ساخت برای آن گرفت. ارزش و وسعت این زمین ها با اهمیت است.

۱۶) بفجر از گروه پتروشیمی های کشور خارج شد بر این اساس قیمت گاز مصرفی این شرکت از ۲۶۰ تومان به ۱۳۲ تومان کاهش و سود این شرکت در آینده رشد می کند.

۱۷) نرخ میلگرد در بورس کالا ضریبی از نرخ شمش شد. بر اساس آخرین مصوبات، میلگرد ۷درصد بالاتر از شمش قیمت پایه می خورد اما دامنه نوسان آن باز است لذا این ۷درصد فقط برای تعیین قیمت پایه است و معاملات می تواند در قیمت بالاتری انجام شود.

۱۸) دولت محلی تانگشان محدودیت های زیست محیطی را به شدت افزایش داده و این مساله تولید و صادرات چین را کاهش داده که به نفع قیمت جهانی فولاد است.

ولید هلالات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *