کگل

در میان سنگ آهنی کگل به سبب برخی طرح ها و بحث خرید سهام جهت کسب کرسی های هیات مدیره مورد توجه است. فولاد مبارکه هم در تلاش است تا تعداد سیت های مدیریتی خود را در کگل افزایش دهد. در هر حال، گل گهر طی ۳ ماه بهار ۸۲درصد رشد درآمد نسبت به بهار قبلی داشته و این مساله ۶۰درصد سود ناخالص عملیاتی را رشد داده است. مجموع سود محقق شده به ازای هر سهم با سرمایه ۴۸ هزار میلیارد ريالی ۲۳۶ ريال بوده که ۴۹درصد از سال قبلی بالاتر است. طی سال گذشته نیز ۹۱۲ ريال eps ساخته بود.

البته در کدال سود و زیان با سرمایه ۳۶میلیارد سهمی گزارش شده است. عمده سود این شرکت را گندله تامین می کند که در سه ماه نخست ۸۹۴ هزار تومان به فروش رسیده ضمن اینکه طبق فرمول، نرخ گندله ۲۳٫۵درصد شمش فخوز است، ازین جهت اگر شمش ۴۰ میلیون ريال باشد، نرخ فروش کگل هم حدود ۵درصد بالاتر از نرخی است که طی ۳ماه نخست محقق شده است. به لحاظ مقداری وضعیت گل گهر در ادامه سال بهتر می شود. آنچه شرکت پیشبینی کرده فروش ۱۲٫۱ میلیون تن گندله در ادامه سال است، لذا هرچند نرخ فروش تنها ۵درصد نسبت به بهار بالاتر است اما مقدار فروش حدود ۲۵ تا ۳۰ درصد نسبت به بهار طی فصول بعدی رشد خواهد کرد. ازین جهت گل گهر هرچند ۲۳۵ريال eps در بهار محقق کرده اما سود کل سال حدود ۱۲۰۰ ريال است.

وپاسار

در میان بانکی ها وپاسار عملکرد خوبی داشت. ارزش دفتری هر سهم بانک پاسارگاد در حالی به ۱۸۸۲ ريال رسیده که قیمت هر برگ سهم ۱۷۳۰ ريال است! در عموم موارد p.b بانکی ها بالای یک واحد است در حالی که وپاسار همکنون p.b زیر یک واحد دارد. اما نکته اینجاست که از ۲۸ هزار میلیارد ريال سود سال قبلی ۱۷ هزار میلیارد ريال سود تسعیر ارز و امثالهم است لذا ۳۰ تا ۳۵ درصد باید از محل تسعیر ارز افزایش سرمایه بدهد.

در خصوص عملکرد ۳ ماهه سهم بانک از درآمد مشاع ۲۲درصد رشد کرده، جمع درآمدها ۵۶درصد افزایش یافته، جمع هزینه ها رشد ۶۸درصد داشته و این باعث شده سود فعالیت بانکی رشد ۳۹درصدی را به نمایش بگذارد. ازانجا که وپاسار طی بهار ۸۵ ريال سود ساخته و عدد سود سال ۹۷ هم در سطح ۵۷۲ ريال گزارش شده، لذا سود ttm 600 ريال و p.e ttm این سهم به ۲٫۹ رسیده ضمنا اواسط مرداد ۶۰ تا ۱۰۰ ريال هم dps تصویب می کند چون مجمع بانک با تاخیر برگزار خواهد شد. به طور کلی در یک موقعیت ایده آل است..

ولید هلالات

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *