هلدینگ تاپیکو

سال مالی هلدینگ تاپیکو منتهی به ۳۱ اردیبهشت ماه است. این شرکت گزارش ۹ ماهه خود را در اسفند ۹۷ ارسال کرد و گزارش ۱۲ ماهه خود را طی مرداد ماه منتشر می نماید.

در بخش بورسی اهم شرکت های زیر مجموعه به شرح زیر است:
۷٫۶۲درصد سهام هلدینگ فارس
۱۶٫۶۵درصد پتروشیمی مارون
۵۰درصد پتروشیمی فناوران
۱۶درصد سهام پتروشیمی جم
۱۶٫۷درصد پتروشیمی اراک
۴۲٫۲درصد پتروشیمی خراسان
۶۷٫۶درصد پتروشیمی غدیر
۴۹درصد نفت ایرانول
۵۰درصد نفت پاسارگاد
۵۰٫۷درصد پکرمان
۳۴٫۶درصد وپترو
۱۸٫۵درصد پتروشیمی خارک
۵۴درصد پتروشیمی آبادان
۱۶٫۷درصد پاسا
۳۲درصد نیرو کلر

اما در میان غیر بورسی ها نیز سهم های بسیار مهم دارد:

۴۹درصد سهام نفت ستاره خليج فارس با ظرفیت اسمی پالایش ۴۲۰هزار بشکه میعانات گازی در ۴ فاز که سه فاز آن به بهره برداری رسیده است.

۱۷درصد سهام پتروشیمی ایلام که فاز تولید اولفین آن در حال بهره برداری است و تولید بخش هایی ازان به بهره برداری رسیده است.

۱۷درصد سهام پتروشیمی نوری یا همان برزیونه که به تازگی عرضه شده است. ۱۷درصد سهام پتروشیمی مروارید و ۱۷درصد سهام پتروشیمی مرجان.

۳۳درصد پالایشگاه آناهیتا با ظرفیت اسمی ۹۰هزار بشکه میعانات گازی در روز که البته اطلاعاتی در خصوص زمان بهره برداری ازان نداریم.

به لحاظ سودآوری:

بورسی ها به تاپیکو می توانند ۳۸ هزار میلیارد ريال سود برسانند. حالا گزارش ستاره خلیج فارس هم نشان می دهد که زیان سال ۹۶ به سود در سال ۹۷ تبدیل شده و این پالایشگاه زیان انباشته خود را طی سال ۹۸ جبران و قابلیت تقسیم سود پیدا می کند. ازین جهت ستاره خلیج فارس حاشیه سود بسیار بهتری نسبت به سایر پالایشگاه ها خواهد داشت.

ازین جهت تقریبا اطمینان داریم که تاپیکو ۵۰۰ ريال eps دارد. در خصوص ستاره خلیج فارس اعداد سود قابل محاسبه در سطحی است که اگر به آنها اشاره کنیم اندکی تعجب آور خواهد بود لذا بگذاریم زمان بگذرد اما همین را عرض کنم که کرک اسپرد هر بشکه میعانات گازی ۱۰ دلار نیمایی است، روزی ۳۶۰هزار بشکه و دوره فعالیت ۳۳۰ روز!

ولید هلالات

تحلیل بازار و شرکت های بورس اوراق بهادار را در گزارش بازار بخوانید.

کانال تلگرام: https://t.me/farabibourse

ما را در آپارات دنبال کنید: http://www.aparat.com/kargozari.org

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *