۱) دو کشتی ایرانی که به دلیل عدم سوخت رسانی در بندری از کشور برزیل حدود ۲ ماه متوقف شده بودند، در حال سوختگیری هستند و به سمت ایران طی ۲۴ ساعت آینده حرکت می کنند. این کشتی ها اوره به برزیل برده بودند تا ذرت بیاورند.

۲) هند و کره جنوبی به ائتلاف حفاظت از آزادی دریانوردی پیوستند. این طرحی است که آمریکا به راه انداخته اما انگلیس سعی کرده ابتکار عمل را به دست گیرد و خود یک ائتلاف اروپایی به راه بیاندازد! این مساله نشان می دهد هدف واقعی حفاظت از آب راه های بین المللی نیست و علاوه بر آن منافع و اهداف خاصی هم وجود دارد.

۳) یوسف بن علوی، وزیر امور خارجه عمان با محمد جواد ظریف و دبیر شورای عالی امنیت ملی دیدار کرد. وزیر خارجه عمان در این دیدار خواستار پرهیز از اقداماتی شد که بی‌ثباتی و ناامنی در منطقه را دامن می‌زنند. این دومین سفر بن علوی به تهران در دو ماه اخیر است.

۴) ایران پذیرفت که یک موشک بالستیک جدید را آزامایش کرده است. مقام نظامی ایران گفته آزمایش های موشکی ایران دفاعی و برای پاسخگویی به تجاوزهای احتمالی است. منابع آمریکایی گفته اند این موشک از جنوب ایران به سمت تهران شلیک شده و مسافتی بیش از ۱۰۰۰ کیلومتر را پیموده است.

۵) حسین مدرس خیابانی، قائم‌مقام وزیر صمت گفته امروز صادرات کالا از نان شب واجب تر است. مصری نایب رئیس مجلس هم می گوید اگر بخواهیم کسری بودجه را از محل مالیات تامین کنیم، نسبت به زمانی که ۲٫۵ میلیون بشکه صادرات نفت داشته ایم، باید ۲۲ میلیون میلیارد تومان کالا تولید و به فروش برسد تا جبران شود! ( اشاره به عدم امکان تامین کسری بودجه از مالیات )

۶) راه کارهای دولت برای جبران کسری بودجه: واگذاری و مولدسازی دارایی های دولت، استفاده از حساب ذخیره ارزی، فروش اوراق مالی اسلامی و برداشت ۴۵ هزار میلیارد تومانی از صندوق توسعه ملی، ۴ راهکار دولت برای جبران کسری بودجه در جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا به تصویب رسید. این در حالی است که اهالی بازار نگران حذف معافیت های مالیاتی بودند که در این ۴ محور اثری ازان دیده نمی شود.

۷) امروز، ششم مرداد کمیسیون برجام در وین جلسه تشکیل می دهد. سرگئى ريابكوف در خصوص محور این مذاکرات گفته: ما درباره امکان دشوار شدن وضعیت در رابطه با اعلام قبلی گام های ایران گفت و گو خواهیم کرد. در سطح مالی اصرار خواهیم کرد که تدابیری که از سوی تهران اعلام شده میدان و عرصه کافی برای مانور سیاسی و دیپلماتیک را فراهم می کند. وی گفته «اینستکس و رآکتور اراک» مهمترین موضوعات نشست کمیسیون برجام هستند.

۸) ترکیه و چین همچنان در حال خرید نفت از ایران هستند با این حال مقدار خرید نسبت به ماه های قبل افت با اهمیتی را تجربه کرده است.

۹) قوانین جدید بازار پایه و فروش استقراضی بر پایه مکانیزم وکالت تا دو هفته دیگر ابلاغ می شود.

۱۰) در حالی مذاکرات جهت توافق تجاری بین چین و آمریکا به زودی آغاز می شود که طرف چینی سرمایه گذاری ۲۵۰ میلیارد دلاری خود در صنعت نفت و گاز آمریکا را لغو کرده است. این توافق سال ۲۰۱۷ بین دو کشور امضا شده بود.

۱۱) امارات نیمی از نیروهای خود را از یمن خارجه کرده و به طور کلی با چراغ سبز آمریکا در حال کاهش سطح تنش با ایران است. این کشور طی هفته های اخیر صرافی های ایران را بازگشایی کرده و این عاملی برای کاهش نرخ ارز در بازار ایران شده است.

۱۲) ملی مس از افزایش سطح تولید کاتد خبر داده همچنین ذوب آهن محموله ۱۵ هزار تنی ریل را به زودی به فروش می رساند. ضمنا در صنعت فولاد ارزبری هر تن فولاد تولید شده از ۱۰۰ دلار به ۸۰ دلار کاهش یافته است. در خصوص گل گهر هم ۳ سیت مدیریت به فولاد مبارکه و معادن رسید لذا اساسا مدیرعامل کگل را فولاد مبارکه تعیین می کند.

۱۳) نرخ بهره اخزا به ۲۱درصد رسیده که نسبت به ماه های قبل ۱ درصد رشد نشان می دهد.

۱۴) پلنر می گوید سود بخش صنعت چین در ماه قبل با افت ۳٫۱ درصد روبرو شده که نشان می دهد آثار سوء جنگ تجاری با آمریکا بر اقتصاد این کشور موثر بوده است. در ۶ ماهه ابتدایی امسال سود بخش صنعت ۲٫۹۸ تریلیون یوان بوده که نسبت به سال قبل ۲٫۳ درصد کاهش داشته است. بیشترین افت در بخش های اتومبیل سازی، پالایش نفت و گاز و فولاد بوده است.

موفق باشید ۶ مرداد ۱۳۹۸

ولید هلالات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *