شرکت گروه کارخانجات صنعتي تبرک یک هلدینگ غذایی است که صنعت روغن خوراکی، انواع کنسرو و سس فعالیت دارد. در سال مالی ۹۷ این شرکت ۳۵۴ ريال eps ساخت.

تقریبا کل این سود محقق شده مدیون dps های دریافتی است به شکلی که غشهداب ۲۰۰ ريال dps داده که ۲۰درصد سود تبرک را ایجاد کرده است. البته ۳۴۴ ريال سود ساخته بود و انتظار داریم در سال ۱۳۹۸ این رقم سود به ۷۰۰ ريال برسد! ازین جهت در سال ۱۳۹۸ به تبرک ۴۰۰ ريال dps می دهد.

شرکت بعدی اخشان است! این شرکت گوجه فرنگی تولید می کند و در سال قبلی ۱۳۶ میلیارد ريال سود ساخت که ۱۰۸ میلیارد ريال آنرا به تبرک داد. ۱۰۰درصد سهام این شرکت در مالکیت تبرک است ضمنا محصول اخشان را غشهداب مصرف می کند لذا نوسانات سود اخشان خود را در غشهداب نشان می دهد.

نوش پونه شرکتی است که در سال ۹۷ به تبرک ۳۸۹ میلیارد ريال سود داده یعنی ۵۷درصد سود را تامین کرده است. این شرکت بورسی با نماد غپونه سال ۹۷ بالغ بر ۵۱۹ میلیارد ريال سود خالص ساخته که عملیاتی است و ۹۴درصد سهام آن در مالکیت تبرک است. غپونه روغن خوراکی تولید می کند اما مقدار تولید و فروش در بهار اندکی کاهش یافته با این وجود ساختاری شبیه سایر تولید کنندگان روغن خوراکی دارد. محصول فرعی شرکت نیز بیسکوئیت است ازین جهت با آزادسازی قیمت ارز ۴۲۰۰ تومانی، سود این شرکت نیز رشد می کند. در هر حال سود بهار ۹۸ در غپونه ۴۵درصد بالاتر از بهار ۹۷ است.

مبين نگار بهناز ، بهينا و فرآورده هاي غذايي خوشمره خراسان نیز به ترتیب در سال ۱۳۹۷ به سود ۲۰میلیارد ريال، ۳۲میلیارد ريال و ۱۷٫۵ میلیارد ريال رسیده اند ضمنا طلای سفید تبرک هم از زیان به سود رسیده است.

بر اساس مبانی فوق اگر دلار ۴۲۰۰ تومانی حذف نگردد، تبرک با سود حاصل از فروش بخشی از سهام غپونه به ۱۲۰۰ میلیارد ريال سود خالص می رسد که حدود ۵۳۰ ريال برای هر سهم است.

دو نکته مهم:

سود تلفیقی رقم بالاتری است، سود قابل تکرار تلفیقی حدود ۵۲۰ ريال است.
ضمنا حداقل نیمی از سود شرکت به روغن خوراکی وابسته است، حذف دلار ۴۲۰۰ تومانی اثر مثبت با اهمیت بر تبرک دارد به شرطی که متناسب با افزایش قیمت روغن خام مصرفی، نرخ فروش افزایش یابد.

ازین جهت تبرک یک هلدینگی با وزن بالای روغن خوراکی، محصول زراعی گوجه، رب و سس حاصل ازان و نهایتا بیسکوئیت است. بخش مهمی از این پرتفو همچنان با دلار ۴۲۰۰ تومانی درگیر است. p.e تبرک در غذایی ها منطقی است ضمن اینکه هرجا دلار ۴۲۰۰ حذف شود همچون سایر غذایی ها تحرک می کند.

ولید هلالات

تحلیل بازار و شرکت های بورس اوراق بهادار را در گزارش بازار بخوانید.

کانال تلگرام: https://t.me/farabibourse

ما را در آپارات دنبال کنید: http://www.aparat.com/kargozari.org

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *