نیش ترمز !؟!

امروز بازار شنبه در هفته اخر مرداد اغاز به کار کرد و کمی از انچه فکرش را میکردیم عقب تر بود فشار عرضه در بازار بالا گرفته و اندک فاز فروش نسبی را شاهد بودیم به خصوص در نیمه دوم بازار امروز که این فشار به طور جدی تری احساس می شد .

قبل از هر چیز به بیان چند اتفاق بپردازیم در مورد بازار وقتی حرف میزنیم از یک هفته نصف و نیمه صحبت میکنیم که تا دوشنبه وضعیت فعلی را دارد و بعد وارد بین تعطیلی می شود و در سوی دیگر باید به این نکته اشاره کرد که از ابتدای هفته بعد اغاز ارسال گزارش های ماهانه روی کدال را داریم که جو خاص تری را برای بازار رقم می زند و این یعنی ما در همین ۲ ۳ روز کاری پیش رو با شرایطی مواجه ایم که ممکن است هفته بعد جور دیگری باشد و از همین رو شاید این روزها بازار با احتیاط قوی تری گام بردارد و این طبیعی است .

ولی این تنها داستان بازار نبود اتفاقات دیگری هم رقم خورده است .

در بازار شاهدیم که طبقه بندی بازار در حال تغییر است برخی از اجرای ان از ۶ ماه آینده صحبت میکنند ولی به نظر اجرای این موضوع به خصوص دامنه نوسان بسیار جدی و نزدیک است . تغییرات هم به این شکل پیش می رود که نماد ها از این پس در چندین بازار معامله می شود اول بازار عادی بورس و فرابورس که دامنه نوسان در ان ۵% است ، بازار بعدی بازار برتر است که دامنه نوسان در ان ۱۰% بوده و بسیاری از نماد های بزرگ و خوش نشین و خاص بازار در ان قرار دارد درواقع این بازار قلمرو بزرگان است تا جذب سرمایه قوی تری را داشته باشند .

بازار سوم تا پنجم در بازار پایه است بازار زرد نارنجی و قرمز که درصد نوسات ۳ ۲ و ۱ درصد را دارند و این باعث می شود از این پس دامنه نوسان بازار در برخی شرکت ها ۱% در برخی ۲% در برخی دیگر در بازار پایه ۳% در بازار عادی ۵% و در بازار برتر ۱۰% باشد .به نظر بازار با این تغییرات فعلا خیلی آشنا نیست و کمی زمان می برد ولیبه پویایی بازار و جذاب تر شدن و کم شدن ریسک ان کمک میکند البته این اتفاقات کمی ریسک بازارپایه را بالا خواهد برد ولی هنوز ابهامات زیادی حول این محور وجود دارد در مجموع بازار این چند روز کمی گیج این موضوع هم هست.

نکته بعد مهم که…

بازار در روزهای اتی درگیر می شود بحث گزارش های ماهانه است یک نکته را بگوییم که آمادگی آن را داشته باشیم ببنید امار بورس کالا نشان میدهد اوضاع در رینگ های مختلف خیلی جالب نیست بحث صادرات و قیمت های جهانی و دلار هم که خیلی تحول خاصی نداشته است به نظر یکی از دلایلی که بازار همین حالا سهم های مرتبط با این عوامل را نمیخرد همین موضوع باشد پس می شود گفت بازار یک سری انتظارات را از قبل از این گزارش ها داشته و دارد در سوی دیگر شرکت های دیگر نیز به همین شکل است همانند هنداوانه در بسته ای هستند که بازار با براورد خود، آنها را خریداری کرده است .

کار سختی را این ماه داریم این که اگر انتظار بازار در هر دو حوزه براورده نشود واکنش بازار چیست نکته بسیار مهمی است منتهی تفاوت اینجاست که در گروه اول تا حدودی ان را در این مدت در قیمت لحاظ کرده ولی در گروه دوم و صنایع و شرکت های صعودی کوچک این موضوع لحاظ نشده ولی بازهم میگوییم امادگی هر اتفاق خاصی را در گزارش های مرداد داشته باشید …

واما حرف آخر

امروز در بخشی از خبرها ناگهان چشممان به خبری افتاد که ترامپ برای کمک به داووجونز دست به دامن بانک ها شده تا بازارها را نجات دهد قبل از هر چیز این اهمیت بازارهای سرمایه برای یک رئیس جمهور واقعا جالب است و نشان میدهد تا رسیدن به این نقاط و اهمیت کار های بزرگی داریم البته از حق نگذریم رئیس جمهور ما هم به رئیس سازمان بورس نامه نوشت و گفت احسنت !

ولی ای کاش حداقل رئیس سازمان بورس از مشکلات بازار و برنامه ها برای توسعه صحبت میکرد . اما نکته دوم این کمک بانک ها به بازار است . در مهد تمدن سرمایه داری ترامپ از بانک ها میخواهد تا به بازار کمک کند ان وقت برخی اینجا از صندوق توسعه ایراد میگیرندو بانک ها را در ابزارهای مختلف محدود میکنند . بنگاه داری به هر شکلی خوب نیست به خصوص برای بانک ها ولی دلیل نمی شود به فمکر تجهیز سرمایه مردم در جهت بازار سرمایه نبود …

به نظر باید برای بازار نوپای ما دولت دست به کار شود و سازمان بورس هم پیشنهاد دهد بارها عرض کردیم بازهم تکرار میکنیم بهترین فرصت برای تجمیع و تجهیز منابع برای ورود به بازار همین روزهاست که امیدواریم قدر این روزها را عزیزان بدانند .این را هم نوشتیم که بین ۳ مطلب فوق ارتباط برقرار شود حتی اگر روزی به هر دلیلی بازار دچار چالش های زودگذر و موقتی شد می توان روی کمک های بیرونی حساب باز کرد و باید این اتفاق رخ دهد …

بتاسهم

تحلیل بازار و شرکت های بورس اوراق بهادار را در گزارش بازار بخوانید.

کانال تلگرام: https://t.me/farabibourse

ما را در آپارات دنبال کنید: http://www.aparat.com/kargozari.org

برای خرید عرضه های اولیه و برای دریافت کد بورسی روی گزینه افتتاح حساب کلیک کنید:

کد بورسی ( کد بورس ) - دریافت کد بورسی رایگان و غیر حضوری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *