تحلیل فضای بازار گاهی بسیار ساده و گاهی با پیچیدگی هایی همراه است. ما با پدیده ای به نام ورود منابع به بازار مواجه هستیم و همین باعث شده تا رفتار بازار چندان تحلیل پذیر نباشد.

صادقانه باید گفت به لحاظ کمی، تعداد نمادهایی که بیش از ارزش ذاتی معامله می شوند، نسبتا بالا رفته و p.e بسیاری از نمادها بالاتر از p.e نسبی آن ها است اما رشد اخیر بازار به مسائل اقتصادی و سیاسی وابسته نبوده است.

ورودی های جدید به بخش سبدگردانی و کارگزاری نشان می دهد که صاحبان مشاغل آزاد در فضای اقتصادی فعلی، کار خود را رها کرده و منابع خود را وارد بازار سهام کرده اند. آن ها عادت به کسب بازدهی های سنگین دارند لذا برایشان دریافت مثلا ۴۰درصد سود تا پایان سال روی یک سهم بنیادی جذاب نیست، بلکه می خواهند بازدهی های نجومی کسب کنند.

از طرف دیگر سرمایه های اندک مردم عادی از بانک ها به سمت بازار سهام می آید و برآیند ورودی این دو منبع مالی، با مدیریت اساتید محترم بازار سرمایه، یک فضای خرید کور را ایجاد کرده است.

ازین جهت تحلیل بازار بسیار پیچیده شده چون ما از حجم ورود نقدینگی اطلاع دقیقی نداریم و استراتژی معاملاتی هم مبنای تحلیلی ندارد که آنرا تحلیل کنیم! شبیه تابستان سال قبلی که نمی شد گفت سقف بازار کجاست، چون ورودی های جدید تحلیلی معامله نمی کردند که بخواهیم بر مبنای تحلیل رفتارشان را پیشبینی کنیم.

در نهایت عرض کنم چه بسیار روزها که بازار سراسر مثبت بود، یک روز هم طبیعی است که سراسر منفی باشد. این منفی بودن امروز، لزوما به معنای آغاز اصلاح نیست، لزوما به معنای ریزش نیست لذا با یک منفی خوردن، برای بازار نسخه نپیچید.

بازاری که چند روز پی در پی رشد کرده حالا یک روز هم منفی شده که این منطقی ترین رویداد هر بازاری است. با گذشت اندک زمانی، می توان تا حدی آینده را پیشبینی کرد، به نظر من محتمل ترین اتفاق رسیدن به یک تعادل در روزهای آینده است، در واقع این شتاب منفی تداوم نخواهد یافت اما شاید شوک خوبی بود که از خواب بیدار شوید و پرتفوی خود را ببینید که آیا مجموعه ای از سهام ارزنده در آن دارید یا بیشتر شبیه کار دستی بچه ها است.

ولید هلالات

 

تحلیل بازار و شرکت های بورس اوراق بهادار را در گزارش بازار بخوانید.

کانال تلگرام: https://t.me/farabibourse

ما را در آپارات دنبال کنید: http://www.aparat.com/kargozari.org

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *