پاس سیاست ، گل بازار !

صدای قهقه های سهامداران و فعالان بازار امروز بلند بود سرحال و قبراق یکی سودخود را حساب میکرد و ان یکی در خانه پرتفوی را میدید و با شلوارک احلام گوش میداد و بندری میزد ! چه بازاری بود امروز ! واقعا عجب روزی بود امروز ! شاخص در یک روز باور نکردنی تابستانی و خوب که همه چیز شبیه سواحل هاوایی قشنگ وافتابی بود با رشدی بیش از ۵ هزار واحدی یک روز طلایی را رقم زد . بازار با هیجان خوب خبرهای سیاسی و اتفاقات خوب کدالی و جریان نقدینگی خوب ریالی ! یک روز عالی را داشت .

امروز به دو موضوع میپردازیم اول این که بازار چه می شود و و چه شد که این شد و دوم تحولات اتی بازار …

قبل از هر چیز باید گفت در این روزهایی که همه خوشحال و شادمان هستند چقدر نوشتن گزارش بازار سخت است هر چیزی بگویی میگویند بدبین نباش و خلاصه داستانی می شود ولی در منفی روزهای قبل هم عرض شد در یک مسیر صعودی ممکن است این روزها رقم بخود و این طبیعی است و قرار نیست یکضرب رشد کنیم حتی همین فردا یا شنبه ممکن است وضعیت جور دیگری باشد ولی اگر به مسیر صعودی اطمینان داریم این موارد را هم باید تحمل کرد .

جریان پول بی تجربه در چنین روزهایی بسیار احساسی عمل میکند چه در صف خرید و چه فروش !

و باید این موضوع را در خریدو فروش ها لحاظ کرد . اما به هر حال بازار امروز با شوک سیاسی اخیر و حرف های امروز روحانی و گمانه زنی هایی که حتی برخی ان را مقدمه چینی برای دیدار با ترامپ میدانستند مثبت بود و بازارهای جهانی هم ریزش چندانی نداشت تا روحیه بازار خوب بماند . نقدینگی ازاد شده حاصل از سایر بازارها و چشم انداز ضعیف انها و همچنین گزارش های ماهانه خوب که انصافا از انتظار بازار فراتر بود هم کمک کرد تا بازار به شکلی دسته جمعی امروز مثبت باشد . اما برای بررسی این که وضعیت چگونه پیش خواهد رفت باید کمی دقیق تر نگاه کرد بازار جریان نقدینگی خوبی را دارد و این یکی از مهم ترین شاخصه های بازار است .

همیشه گفتیم سهم بزرگ پول بزرگ میخواهد و وقتی این پول میرسد و بازار هم روی سهم های کوچک احساس ریسک کند تمایل به این سمت نیز بیشتر می شود و امروز تا حدودی شاهد بودیم سهم های بزرگ نیز رشد میکنند برخی هم چارتی به موضوع نگاه میکنند که ۲۸۳ هزار واحد را سقف فعلی و موقت بازار میدانند و برخی نیز پا را فرار گذاشته و ۳۲۰ و ۳۸۰ هزار را ذکر میکنند ولی از دید ما بهتر است فعلا تمرکز را روی عوامل دیگری داشته باشیم . بازار روی دو موضوع بسیار حساس شده است اول از همه تحولات کدالی است که امروز با این گزارش های خوب تا حدودی ذهن بازار راحت تر بود و هر چه بیشتر جلوبرویم و گزارش ها قوی تر باشد ذهن بازار مثبت تر خواهد شد.

 

اما همینقدر که روی تحولات کدالی مثبت و تقریبا مطمئن هستیم در مورد تحولات سیاسی خیلی با ابهام و احتیاط باید حرف زد

قبل از هر چیز باید اذعان داشت بیش از اندازه نباید خوش بین بود یادتان باشد طرف مقابل مردکی دیوانه به نام ترامپ است . به نظر هیچ چیز با سرعت پیش نمی رود و بازار باردیگر درگیر مذاکرات مختلف می شود ولی انچه برای فعالان بازار مهم است دوگانه رشد پی به ای بازار و کاهش دلار است …

برای بازار سرمایه توافق های سیاسی همیشه با افت دلار و سپس ابهامات خاص همراه بوده است ولی افت احتمالی دلار یک طرف موضوع است طرف دیگر را باید دید که کشور در استانه رکودی بزرگ قرار دارد لازمه خروج از این امر رشد درامد های دولت و خرج کرد و خروج از رکود است یعنی فروش نفت و برداشته شدن تحریم ها پس باید به سمت مذاکرات رفت ! اما اثرات ان برای بازار چیست ! اگر بحث فوق را به طور خلاصه بخواهیم بگوییم در یک کفه ترازو تحولات مثبت سیاسی ، کاهش ریسک بازار ، ضعف بازارهای رقیب ، افزایش پی به ای انتظاری بازار ، افزایش مقداری فروش شرکت ها و کاهش هزینه های ناشی از تحریم و … در یک کفه قرار دارد و افت دلار در کفه دیگر …

با این که امروز دلار به زیر ۱۱ هزار تومان هم رسیده ولی معتقدیم هنوز افت دلار برای بازار خطرناک نشده است

پیش ازاین شرکت ها حدودا دلار را ۱۲ و ۱۳ و برخی هم نرخ نیما که تا همین ۹ ماه پیش زیر ۱۰ هزار بود تسعیر میکردند ولی قرار بر افت دلار و سپس عدم گشایش سیاسی قوی باشد بازار اسیب خواهد دید . حقیقت امر خیلی به افت دلار معتقد نیستیم و از همین رو احساس میکنیم بازار در برد سیاسی اخیر برنده خواهد بود و این دو کفه ترازو به سمت تحولات مثبت سیاسی وزن بیشتری دارد . البته اگر دلار شوک زده کم شود و به زیر ۱۰۵۰۰ و این محدوده برسد ان وقت نمی شود از بازار انتظار لبخند داشت کمی هم ابروهای او در هم و برهم می شود …

فعلا بازار سرمست نقدینگی وارد شده است و خیلی نگران نیست ولی باید تمام این موارد را گوشه ذهن خود داشت این را هم عرض کنیم بازار و قیمت سهم های بزرگ حتی فرصت نکردند خود را با دلار ۱۴ مچ کنند که امروز افت دلار انها را خراب کند این هم یک اتفاق خوب دیگر است که کاهش ریسک سیاسی می تواند تبعات بهتر و قوی تری را داشته باشد.

بتا سهم

 

تحلیل بازار و شرکت های بورس اوراق بهادار را در گزارش بازار بخوانید.

کانال تلگرام: https://t.me/farabibourse

ما را در آپارات دنبال کنید: http://www.aparat.com/kargozari.org

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *