پتروشیمی نوری مشخصات خاصی دارد و پیچیدگی تولید، آنرا از سایر شرکت های همگروه متمایز می کند. در بهار ۱۳۹۸ سود محقق شده به مدد شناسایی سود تسعیر ارز رقم بسیار مهمی بود و باعث شد تا سود TTm به ۹۷۹۶ ریال برسد. کاهش قیمت نفت باعث شده تا در تابستان بهای میعانات گازی نزولی باشد اما بنزین پیرولیز و تولوئن صعودی بوده اند. بر اساس آمارهای موجود نرخ میعانات گازی بین ۳ درصد تا ۱۰ درصد کاهش داشته و سایر مواد اولیه ۱۰ درصد رشد کرده اند.

همچنین محصولات پتروشیمی نوری به جز برش سنگین و پارازایلین، زیان ده هستند. داده های موجود نشان می دهد که مقدار فروش محصولات نسبت به بهار ۳۵ درصد به طور میانگین کاهش داشته که این رویداد خوبی نیست. بر این اساس در واقع تابستان نسبت به بهار، ۳۵ درصد کاهش در مقدار فروش، ۳ تا ۷ درصد کاهش در بهای مواد مصرفی و ۳ درصد رشد در متوسط نرخ فروش محصولات را تجربه کرده است. همچنان ۷ ماه از سال مالی باقی مانده و تلاطم در مفروضات به شدت بالا است.

بر فرض آنکه مقدار فروش همچنان پایین بماند

نرخ میعانات نیز ۷درصد کمتر از بهار و نرخ فروش به طور متوسط ۳ درصد بالاتر از بهار باشد، نهایتا عدد eps سال جاری ۶۵۰۰ ریال خواهد بود. این پیش بینی نسبت به گذشته کاهش یافته علت آنجاست که مقدار فروش در تابستان به شدت نسبت به بهار نزولی شده اما اگر فرض کنیم در ماه های بعدی این عقب ماندگی از مقدار فروش تا حدودی جبران شود، همان پیشبینی های قبلی در سطح ۸۳۰۰ ریال تحقق پذیر است. در حالی میانگین مقدار فروش ماهانه ۳۴۰ هزار تن بوده که در تابستان به مرز ۲۰۰ هزار تن کاهش یافته لذا بسیار مهم است که ببینیم در ماه های بعدی مقدار فروش بهبود می یابد یا نه.

نرخ مواد اولیه نزولی و میانگین نرخ محصول در تابستان صعودی بوده، مشکل اینجاست که مقدار فروش به طور متوسط در بهار برای هر ماه ۳۴۰ هزار تن بوده، حال آنکه در تابستان مقدار فروش به ۲۰۰هزار تن تقلیل یافته است.

در صورتی که طی ماه های آینده مقدار فروش بتواند به سطوح قبل بازگردد و موجودی انبار محصول برش سنگین نیز به فروش برسد، سودآوری نوری می تواند اعداد مناسبی باشد لذا فعلا باید گزارش های ماهانه را دنبال کرد.

ولید هلالات

تحلیل بازار و شرکت های بورس اوراق بهادار را در گزارش بازار بخوانید.

کانال تلگرام: https://t.me/farabibourse

ما را در آپارات دنبال کنید: http://www.aparat.com/kargozari.org

خرید و فروش آنلاین سکه و طلا : https://kargozari.org/2018/05/25/gold

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *