جریانی به نام پول !

امروز بازار دو نیمه متفاوت را داشت صبح از خواب بیدار شد و خوشحال بود و از سوی دیگر در نیمه دوم انرژی بازار تحلیل رفت و شدت عرضه ها افزایش یافت . واقعا باید به بازار و جریان نترس نقدینگی که اینطور سهم میخرد افرین گفت ماشالله شجاعت خوبی دارند ! روزهای اخر شهریور و عربستان زیر موشک و منطقه خاص ! بازار این طور بی اعتنا به فضا باشد و مثبت بخورد جای هزار افرین و باریکلا دارد ! البته این شجاعت خیلی هم در برخی اوقات خوب نیست و احساس میکنیم برخی عزیزان از تحولات و اتفاقات غافل هستند ولی فعلا جریان پیش می رود و این جریان پول است که درایور فعلی بازار است …

طی روزهای گذشته بسیاری از دوستان در مورد دسته بندی شرکت ها و اتفاقات گزارش بازار روز شنبه می پرسیدند که امروز بحث ما همین امر است و توضیح بیشتری را می دهیم ولی چند پیش شرط دارد .

ببنید باید قبول کنید همیشه اتفاقات و تحولات مطابق میل شما نیست و در یک چشم برهم زدن ممکن است همه چیز تغییر کند ولی در حال حاضر شرایط اخبار و تحولات همه به سود بازار است .

یکی از اتفاقاتی که موجب دلگرمی است تغییر نگرش سیاست مداران به بازار است ببنید مدت ها قبل در همین بخش نوشتیم از سر تحلیل نیست از سر اطلاع است که بزرگان کشور به فکر حمایت از بورس و جذب سرمایه ها به سمت بازار سرمایه افتادند و این اتفاق خوبی است .

جریان نقدینگی مهم ترین پیش شرطی است که این روزها همه چیز را تحت تاثیر قرار داده و همه محاسبات را به هم ریخته است اما با تمام این موارد از یک سناریو می ترسیم … شاخص در نزدیکی های ۳۲۰ و ۳۳۰ هزار کم کم فاز احتیاط به خود خواهد گرفت و این ناشی از دید چارتیست ها به بازار است تجربه نشان داده در این لحظات بازار شبیه نوعروس های سنتی تازه از خانه پدر بیرون امده شده و با یک اخم گریه میکنند ! وقتی به ان نقاط رسیدیم احتیاط باید کمی بیشتر باشد ولی این طور نیست که ناگهان سقوط را شاهد باشیم به نظر بازار طی ۱ ماه اتی در ۲ مقطع تا حدودی محک میخورد …

مقطع اول گزارش های ماهانه است که به زودی منتشر می شود و مقطع دوم گزارش های ۶ ماهه است که از ۳ هفته دیگر راهی بازار می شوند .

بارها در گزارش های بازار نوشتیم غافلگیر نشوید ولی غافلگیر شدن یعنی چه ؟! این چند وقت هر چه گشتیم حسی بهتر از یک سکانس خاص از فیلم مغز های کوچک زنگ زده پیدا نمی کردیم …حس خود را در سینما بیان میکنیم … همه چیز خوب است همه چیز ارام خواهر زیبا و آرایش کرده می اید فرهاد اصلانی(شکور) با خونسردی تمام و مثال زدنی مشغول خوردن املت و پیاز است یعنی همه چیز خوب و دیر کردن دختر هم خیلی به چشم نمی آید نوید محمد زاده هم خود را به خواب زده !!

شما هم ارام روی صندلی نشسته اید و فیلم را نگاه میکنید … همه چیز از تلفن آغاز می شود و ناگهان دختر سراسیمه مشغول فرار می شود و برادر کوچکتر از پشت او را خفه میکند لحظه جان دادن او انقدر برای همه در سینما غافلگیر بود که احساس میکنید همه در شوک هستند و اب سردی روی همه ریخته شده … ولی یک نکته خیلی جالب است فرهاد اصلانی حتی هنگام خفه شدن هم خونسرد مشغول خوردن بود … از رخ دادن این صحنه در بازار میترسیم از این که بازار این چنین حس غافلگیری را تجربه کند و ان وقت حتی خیلی از کسانی که امروز برای بازار شعرهای زیبا میخوانند و خطوط زیبا رسم میکنند فقط خونسرد به صحنه نگاه کرده و قاشق ته دیگ میکشند !

نمیگوییم گزارش ها انقدر مهم و اثر گذار هستند که جریان ساز شوند ولی وقتی بازار رشد کرده باشد این گزارش ها می توانند بهانه باشند . البته بازهم تاکید میکنیم این جریان غافلگیری برای همه بازار نیست و همین روزهاست که باید به فکر تشخیص سره و ناسره باشید …

هر چند در پاسخ ، برخی عزیزان مدام به ما میگویند چرا جریان پول را نمی بینید دوست دارد میخرد ! و یا برخی دیگر از دارایی های شرکت ها و ارزش جایگزینی صحبت میکنند ببنید تجربه سال های قبل نشان داده این اخرین توجیهات برای قیمت سهم است و باید مراقب بود ان چیزی که شما را در توفان های احتمالی حفظ میکند فقط عامل سود اوری و جریان چشم انداز سود اوری سهم است تجربه سخت ۵ ماه رکود و ریزش بازار از مهر سال قبل تا حدودی نشان میدهد که بازار سرمایه در لحظاتی واقعا کر و کور می شود و هیچ چیز را جز منطق خود نمیبیند از همین روست که معتقدیم باید روی جریان سود آوری و کمی هم افزایش سرمایه ها تاکید بیشتری کرد تا حتی اگر احتمال افت وجود داشت شما در منطقه نسبتا امنی باشید .

برای این روی این موضوع تاکید میکنیم چرا که معتقدیم از روزهای آتی جریان تحولات سیاسی و موج گزارش ها نبض بازار را در دست خواهند گرفت …

بتا سهم

تحلیل بازار و شرکت های بورس اوراق بهادار را در گزارش بازار بخوانید.

کانال تلگرام: https://t.me/farabibourse

ما را در آپارات دنبال کنید: http://www.aparat.com/kargozari.org

خرید و فروش آنلاین سکه و طلا : https://kargozari.org/2018/05/25/gold

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *