قبلا البته این مساله را عرض کردم اما بد نیست مجدد تاکید کنم که مهر سال ۱۳۹۷ با مهر سال ۱۳۹۸ بسیار متفاوت است.

به لحاظ سیاسی :

در مهر سال ۹۷ تحریم ها آغاز می شد و ما هیچ ذهنیتی در مورد اثر آن نداشتیم. تصور می کردیم حاکمیت به هیچ عنوان قدرت کنترل فضا را ندارد. در اقتصاد ونزوئلایی شدن یکی از ذهنیت ها شده بود اما امروز دیدیم که شرکت ها به خوبی می فروشند، صادر می کنند و حتی داخلی فروش ها مقدار فروش بالاتری نسبت به گذشته دارند. یک زمانی ما نگران بودیم که آمریکا زمینه چینی های حمله به ایران را فراهم نکند! حالا باید به نظامیان بگوییم، انقدر آمریکا را اذیت نکن …

در فضای بازار و نقدینگی:

بازارهای رقیب ما در سال گذشته بسیار جذاب بودند، امروز سقف را زده و در اصلاح به سر می برند. از همه مهم تر، سال گذشته ورودی پول به بازار سهام به دلیل رشد دلار و نگرانی از آن بود اما ورودی نقدینگی در حال حاضر به سبب آشنا شدن جامعه با بازار بورس است لذا p.e بازار منطقی است که نسبت به p.e نسبی اندکی بالاتر باشد.

یکی از بهترین استراتژِی ها در روند صعودی این است که بدانیم چه سهمی را به چه دلیل خریده ایم، با رعایت حد ضرر، سهامداری کنیم. به طور مثال در بنیادی حد ضرر می شود از دست رفتن فاکتورهای مثبت تحلیلی و در حالت بازاری می شود از دست رفتن اعداد مهم ذهنی یا هر روش دیگری که کارا باشد. متاسفانه در سال گذشته چون عمده منابع به سهام بزرگ وارد می شد، حقوقی ها خوب از خجالت سرمایه گذاران جدید در آمدند اما در سال جاری منابع به سمت شرکت های متوسط و کوچک رفت لذا حقوقی ها نتوانستند روند را تخریب کنند. البته این را هم عرض کنم، حقوقی ها هم عموما مجبور به فروش هستند. مثلا صندوق ها، کلی بازنشسته با حقوق معوق دارند و مجبور می شوند با دستور از بالا سهم بفروشند.

طی ماه های قبلی ۲ مرتبه رای گیری کردیم که به نظر شما وقت خرید است یا فروش، هر دوبار ۸۰درصد رای دهندگان نظر درستی داشته اند لذا به تحلیل خودتان اعتماد کنید، شما با استفاده از مفاهیم بازاری و تحلیلی، بهترین انتخاب را کرده اید.

ولید هلالات

 

تحلیل بازار و شرکت های بورس اوراق بهادار را در گزارش بازار بخوانید.

کانال تلگرام: https://t.me/farabibourse

ما را در آپارات دنبال کنید: http://www.aparat.com/kargozari.org

خرید و فروش آنلاین سکه و طلا : https://kargozari.org/2018/05/25/gold

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *