هیجان بورس بازی!

عجب بازاری بود امروز همه چیز تقریبا داشت ! همه جور فیلمی را امروز دیدیم از خنده تا گریه تا هیجان و بدل کاری … از رنج مثبت تا رنج منفی ! برخی انگار بازار را با پیست کارتینگ اشتباه گرفتند !برخی هم از این هیجان بورس بازی خوششان می اید ! واقعا منطق خرید و فروش ها مشخص نیست چطور در عرض چند دقیقه همه چیز از این رو به ان رومی شود و واقعا این یکی از بزرگترین نگرانی های ماست که پشت فرمان این خرید و فروش ها نه صبری خوابیده و نه استراتژی و خرید و فروش های رنجی این روزها حرف اول را می زند.

امروز این موضوع به وضوح به چشم میخورد . طبیعی بود که در بازار بعد از یک پرش ۹ هزار واحدی و تلاقی اتفاقات مختلف کمی درجا بزند و ارام تر حرکت کند ولی انگار برخی این تصور را دارند که هر روزی که بازار کمی ارام بود و رشد نمیکرد باید درجا فروخت ! صبر در قاموس این افراد تعریف نشده ! اتفاقا از دل این اتفاقات میشود تفاوت هایی را دید …

اما بازار چرا امروز این رفتار را داشت .

واقعا برخی از بازار چه انتظاری دارند ؟! هر روز قرار است ۵% مثبت باشد؟ ولله داووجونز هم یک روزهایی استراحت میکند و درجا میزند !بازار امروز به واسطه چند اتفاق ترجیح داد که کمی درجا بزند و صبور باشد اول از همه رسیدن به محدوده ۳۲۰ هزار که چارتیست ها برای او این منطقه را منطقه حساس قلمداد میکنند ، در سود بودن و رشد اخیر دیروز که بازار را حسابی سر کیف اورده بود.

در پیش بودن گزارش ها و ابهام در مورد انها و همچنین تحولات سیاسی که این اخری حسابی بازار را گیج کرده و بازار هم منتظر اتفاقات خوبی از ان طرف است مجموع این عوامل و عوامل دیگر امروز بازار را کمی با شدت بیشتری عرضه میدید ولی انصافا بعد از عرضه های بازار به خصوص در ساعت ۱۰ به بعد بازار ناامید نشد و دوباره سهم ها را خوب میخریدند . جریان پول و امید هنوز در دل سهامداران زنده است ولی بارها گفتیم بازهم عرض میکنیم جریان پول اتفاق مهمی است ولی گزارش ها و خبرهای سیاسی در این چند روز نقش بسیار مهمی را دارند .

برخی گزارش ها رسیده تا به اینجای کار نه خیلی خاص بوده و نه بد ولی انتظار از برخی شرکت ها بیشتر بود ولی کمتر فروش محقق کردند .

یک نکته خاص را در مورد گزارش ها در نظر داشته باشید . طی روزهای گذشته با برخی تحلیل ها مواجه بودیم که به هردلیلی به سهم ها پی به ای ۱۵ یا ۲۰ برای قیمت میدادند هر چه قدر هم عامل پی به ای عامل مسخره ای از دید برخی باشد ولی هنوز یکی از ابزارهای مهم بازار است .

ببنید پی به ای بالاتر از ۱۰ از دید ما یعنی علاوه بر جریان فعلی سود اوری یک تحول خاص از رشد نرخ فروش تا افزایش سرمایه تا طرح توسعه و … باید داشته باشد صرف کوچک بودن سهم نمی تواند پی به ای های بالا را رقم بزند اما این را برای این بحث مطرح کردیم که در حال حاضر در گزارش های فروش شرکت ها می بنیم دیگر ان جهش ها در نرخ جهش ها در فروش دیده نمی شود و به یک ثبات رسیدیم به زودی این موضوع در گزارش های میاندوره ای نیز خود را نشان میدهد و بازهم میگوییم مراقب باشیم غافلگیر نشویم که انتظار ما از برخی سهم ها خاص باشد گزارش فروش نشان بدهد که این سهم هیچ تغییر و تحولی را ندارد !

(میدانیم با خواندن این مطالب برخی آن را دیدگاهی عقب افتاده میدانند ولی به یاد داشته باشید بازار همیشه روی همین مدار نیست باید جریان پول را دید و نیم نگاهی کمی قوی تر به سود اوری هم داشته باشیم باور کنید در مقاطع بعد این جریان سود آوری است که عامل مهم بازار می شود . همین حالا هم اگر همین گزارش ها منطقی نباشند بازار دل به رشد قیمت های بالا نمیدهد )

و نکته اخر …

این روزها در بازار این حرف را زیاد میشنویم ودوست و اشنا مدام از ان صحبت میکنند فقط میخواهیم حرف بیان شده باشد و کوتاه نظرمان را بگوییم . بسیاری از بچه های قدیمی بازار و انها که حتی پول های بزرگی داشتند در این مدت از بازدهی سهم های کوچک و حرکات خاص عقب مانده اند این دوره جز معدود دوره هایی است که شاید خیلی از بزرگان به خصوص بنیادی کار ها از بازار و بازدهی عجیب ان عقب بودند .

بسیاری از بچه های قدیمی بازار و انها که حتی پول های بزرگی داشتند در این مدت از بازدهی سهم های کوچک و حرکات خاص عقب مانده اند این دوره جز معدود دوره هایی است که شاید خیلی از بزرگان خیلی روی دور نبودند انها اهل صبر و بازی با حوصله هستند و حالا میبنیم جریان بازی بازار دست کسانی افتاده که منفی ها را تحمل نمیکنند.

شاید این چند دسته شدن در بازار از همین رو باشد ولی به نظر این خود نشان دهنده این است که شکاف دیدگاه افراد در بازار بسیار زیاد است و این شکاف می تواند طی ۳ هفته پیش رو با گزارش ها پر شود یا سهم های بنیادی خود را کمی بالا بکشند و یا سهم های ریز و درشت غیر بنیادی و سریع رشد کرده درجا زده و اصلاح شوند . امیدواریم این فرایند با کمترین درد و خونریزی برای کل بازار رخ دهد البته فعلا جریان پول حرف اول را میزند و گزارش ها در حاشیه هستند ولی هر چه جلوتر برویم کفه ترازو این دو برابر تر شده و حتی در مقاطع اخر مهر به سمت گزارش ها تغییر میکند .

بتا سهم

تحلیل بازار و شرکت های بورس اوراق بهادار را در گزارش بازار بخوانید.

کانال تلگرام: https://t.me/farabibourse

ما را در آپارات دنبال کنید: http://www.aparat.com/kargozari.org

خرید و فروش آنلاین سکه و طلا : https://kargozari.org/2018/05/25/gold

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *