مورینیو به جای پروین !

امروز بازار سرمایه یک روزبسیار خاص و مدیریت شده را تجربه کرد .تقریبا می توان گفت همه حرکات فعالان بازیگران و حتی ناشران این بازار امروز مدیریت شده بود همه امروز می دانستند روز حساسی را دارند همه تقریبا به فکر برگشت بازار بودند و این یک سیستم قوی و نظم درست را می طلبید . درست شبیه این که سیستم بازی را از علی پروین به سمت مورینیو تغییر بدهی .

روز های قبل هیجان بود و زیر سهم بکش و بعد هم رنج بکش بفروش و فحش و فحش کاری ! امروز همه با کلاس شده بودند سیستم داشتند قیمت معاملاتی را با پایانی چک میکردند و هیجان هم کمتر به چشم می خورد … همه پوکر فیس شده بودند و ارامش خاصی در انها حاکم بود…

امروز بازار به خوبی هدایت شد در مواقعی که باید حمایت میشد این حمایت نه به شکلی پر رنگ و کمی نرم و حساب شده شکل گررفت و البته کاملا هوشمند صورت گرفت خبری از رنج های عجیب نبود و در مجموع بازار روز خوبی را پشت سرگذاشت . بازار حالا برای ادامه مسیر خروج از بحران حرف های جدیدی را باید داشته باشد باید مسیر قوی تری را طی کند باید ابزارهای جدید تری را استفاده کند و این را هم باید بی تعارف بگوییم از سمت جریان پول و حجم معاملات احساس نگرانی میکنیم . بازار تا به امروز با جریان پول به عنوان یک درایور قوی رشد کرده کاهش و افت ان این گیرایی بازار را میرا میکند …

ولی به هر حال فعلا بازار از بحران فرار کرده است ولی اما و اگر هایی را دارد امروز هم عرض شد که کار بازار به این راحتی ها هم نخواهد بود اتفاقات مختلف انتظار این بازار را می کشد . به نظر باید این را قبول کرد که فضای ۶ ماهه دوم بازار شاید کمی متفاوت باشد.

بازار در ۶ ماهه اول

به جریان نقدینگی جاری در روند قیمتی شرکت ها بیش از جریان سودسازی آنها ها وزن داد به نظر در۶ ماهه دوم این موضوع باید کمی متعادل شود . قطعا روزهای آسانی پیش رو نخواهد بود و برای گذر از محدوده های ۳۲۰ و ۳۳۰ هزار واحد باید اخبار خوبی از وضعیت سودسازی شرکت ها برسد . طی هفته بعد هم بازار در مقطع گزارش ها قرار میگیرد که ازمون بزرگی برای اوست . در۶ ماهه دوم به نظر جریان پول به تنهایی قادر به پرواز دادن این بازار نخواهد بود و بار دیگر آن یعنی وضعیت بنیادی شرکت ها نیز بایدبه کمک او بیاید . امروز بازار خوب معامله شد و حساب شده پیش رفت ولی کاهش حجم کمی ذهن بازار و برخی فعالان را درگیر خود کرده است .

دو نکته امروز باید مورد توجه قرار گیرد

ببنید بر کسی پوشیده نیست که برای رشد بازار باید به محرک های رشد توجه کرد جریان پول و مسائل بنیادی دو بال قوی بازار برای پرواز هستند و هر زمانی این دوبال لنگ بزنند بازار نیز از سرعت و شتابش کاسته می شود درست مثل حالا که کمی جریان پول کنده شده و بازار مردد !

به نظر عزیزان هدایت گر بورس ، نباید شبیه چریک ها سراغ جنگ نامظنم برون د و گلوله های خود را همینطوری شلیک کنند انها باید برخلاف انچه در مورد بازار پایه رفتار شد شبیه یک تک تیرانداز تصمیمات بسیار قوی دقیق را گرفته که اثر ان بر بازار روشن باشد به نظر هر اتفاقی رخ میدهد باید حول محور این ۲ موضوع باشد اگر قرار است بازار به محل جذب سرمایه تبدیل شود و جریان پولی خوبی را جذب کند باید دست به کار شد برای این جذب پول طرح و ایده نوشت از عرضه های اولیه تا طرح های مختلف …

امروز البته ما چند موضوع را بیان میکنیم ابتدا سراغ جریان پول میرویم …

چرا به افزایش تعداد حقوقی های بازار فکر نمی شود چرا به فکر ایجاد صندوق های متعدد با امکانات و اپشن های مختلف نیستیم که سرمایه مردم را جذب کند . مردم ما سلیقه های متنوعی دارند باید برای یک یک آنها ! از نظر ریسک و بازده صندوق داشت اگر هم بانک ها فکرمیکنند پول خارج می شود می توان مجوز اولیه را به بانک ها داد .

به نظر در مورد حجم باید هر کسی هر فکری به ذهنش میرسد ارائه کند از عرضه های اولیه جذاب تا ای تی اف پالایشی ها و …

هر چیزی که می تواند به جذاب شدن بازار کمک کند باید بررسی شود . نباید جریان پول از بازار قطع شود که اگر این اتفاق رخ دهد با کوچکترین حرکت و لغزش بنیادی دیگر نمیتوان روی بازار حساب قوی باز کرد … شاعر می گفت ! وای میترسم شبی توفان شود خانه امید من ویران شود …

میترسیم واقعا می ترسیم این فرصت طلایی توجه مردم به بازار و این رکورد نزدیک به ۱ میلیونی شدن در عرضه های اولیه از بین برود. به نظر باید مدیران دولتی وقت بیشتری برای بازار سرمایه بگذارند این بازار قابلیت های بسیاری برای انها دارد .بخواهم تشبیه کنم درست شبیه یک جعبه اسباب بازی اسرار امیز است که این عزیزان تا به امروز از بیرون فقط چراغ های روشن و خاموش ان را می دیدند به این بازار فکر کنید می تواند بازی برنده برنده قوی را برای شما ایجاد کند نمونه بارز ان اخزاها بود . به نظر وقت ان است که بدنه سازمان بورس هر طور شده ایده های متعدد و صندوق ها متعدد را روی میز مدیران دولتی گذاشته و انها را درگیر کنند .

و اما در مورد وضعیت بنیادی … ۲ پیشنهاد مشخص برای عزیزان در سازمان داریم :

پیش بینی سود را حذف کردید میدانید چه شد ؟! ابهام در شرکت های کوچک بیشتر و بازی و سفته بازی روی انها قوی تر شد و شرکت های بزرگ که کمترین انحرافات را داشتند قربانی بازی شدند . هنوز هم دیر نشده برای شفاف تر شدن بازار بهتر است ۵۰ شرکت برتر بازار را سریعتر به تابلوی بازار برتر منتقل کرده علاوه بر تسهیلات معاملاتی ، اعتبار و … پیش بینی سود را برای انها الزامی کنید به نظر اتفاق مهمی رخ خواهد داد همین حالا هم بسیاری متوجه خطرناک بودن بازی روی برخی سهم های غیربنیادی و پروژه محور شده اند امیدواریم این انتقال وجه به مسالمت امیز ترین شکل ممکن خود صورت گیرد .

پیشنهاد دوم

تنور بازار باید گرم بماند گاهی با گزارش گاهی با پول و گاهی حتی با خبر تجدید ارزیابی دارایی ها … نیمی از سال گذشته و تازه تک و توک شرکت ها مشغول بررسی این موضوع هستند. به نظر شرکت بورس و یا سازمان بورس در یک اقدام مهم و قوی وبا قدرت از شرکت ها درخواست نماید ظرف ۳ هفته اتی برنامه خود برای افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی داراییها را ارائه نماید .

این به چه معناست

۱- موجب تقویت بازار و گرم ماندن همان تنور داغ پول و جریان پول میشود

۲- شرکت ها در این حوزه شفاف تر شده و اطلاعات نهانی را برخی لوطی خور نمیکنند و اخر ماجرا کدال مطلع باشد .

۳- شرکت ها ترغیب می شوند که وقتی این موضوع اعلام شده کم کم اجرایی شود به نظر کمک بزرگی هم برای بازار است .

شاید بنیاد شرکت ها در نیمه دوم انقدر قوی و جدی نباشد و یک یار کمکی بخواهد تا در بازار ایستاده در غبار ام ابا قدرت حرکت کند این پیشنهادات می تواند راهگشا باشد . امروز تقریبا مطمئن شدیم انگیزه و گوش شنوا هم وجود دارد ولی باید زمان را هم در نظر گرفت فرصت زیاد نیست .سهامداران هم شک نکنند که مدیران دنبال کمک به بازار هستند منتهی مسیر ها ممکن است کمی متفاوت باشد .

و حرف آخر …

این روزها می بینیم که همه مشغول بحث در مورد بازار هستند برخی طبیعی است طی مدت اخیر نقد کرده و مشغول تماشای بازار بوده و برخی هم سهم خریده و حسابی درگیر هستند . به نظر فعالان بازار نباید کسب و کار خود را با چالش مواجه کنند . ببنید یک روز بازار ما منفی بود ان طرف در بازارهای رقیب عروسی گرفته بودند که کار بورس تمام شده !

بهتر است هر دو طرف کمی ارام باشند و البته نه نقد ها با انرژی و حرارت از ریزش بازار بگویند و نه کسانی که سهم دارند غیر منطقی و بدون پشتوانه از بازار حمایت کنند . بهترین راه و بهترین کار فکر و تحلیل است . لازم نیست تا سهم خریدید طوری اظهار نظر کنید که انگار بازار تازه اول راه است و در سوی دیگر نقد ها هم نباید جوری بازار را بکوبند که انگار تا دیروز همه چیز خوب بوده و صبح بمب اتم در بازار زدند ! به نظر احترام و تحمل یکدیگر و بحث روی شرکت ها و سود اوری و تحلیل انها می تواند بهترین کار باشد . به خصوص در مقطع حساس کنونی …

بتا سهم

تحلیل بازار و شرکت های بورس اوراق بهادار را در گزارش بازار بخوانید.

کانال تلگرام: https://t.me/farabibourse

ما را در آپارات دنبال کنید: http://www.aparat.com/kargozari.org

خرید و فروش آنلاین سکه و طلا : https://kargozari.org/2018/05/25/gold

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *