۱) بانک مرکزی اروپا هشدار داده است که نیمی از بانک های بزرگ منطقه یورو قادر به ادامه فعالیت به خاطر کمبود منابع مالی و نقدینگی نخواهند بود. ارزیابی بانک مرکزی اروپا از ۱۰۳ بانک و موسسه مالی بزرگ منطقه یورو نشان می دهد که برخی نقاط ضعف بزرگ در سیستم بانکی اروپا وجود دارد آن هم در شرایطی که نگرانی های زیادی درباره رکود اقتصادی و سیاست های پولی آمریکا همه جا را فراگرفته است. بانک مرکزی اروپا از کلیه بانک های فعال در منطقه یورو خواسته است تا ارزیابی و بازنگری جدی در سیستم مدیریت ریسک نقدینگی خود به عمل آورند.

۲) وزارت امور خارجه ایران حمله احتمالی ترکیه به شمال سوریه را اقدامی نگران کننده خوانده است. بریتانیا به شدت با آن مخالف است و کردهای سوریه می گویند احتمال دارد در این صورت با دولت سوریه وارد مذاکره شوند. پیکان انتقادها به سمت ترامپ است که می گویند او، متحدان خود را یکی پس از دیگری، تنها می گذارد. اشاره آن ها به جریان عربستان و حالا خروج نیروهای آمریکا از سوریه است. ترامپ اما در پاسخ به این انتقادها گفته، کردها مردمانی خاص و جنگجو هستند!

۳) دژپسنددرباره اجرای طرح صندوق‌ مکانیزه فروش گفت: شورای نگهبان، ۲ ایراد به آن وارد کرده است و در حال حاضر برای رفع این ۲ ایراد، به مجلس بازگشته است که پس از رفع آن‌ها، ابلاغ شده و به قانون تبدیل می‌شود. برخی می گویند مرقام و مادیرا پتانسیل همکاری در این زمینه دارند.

۴) گوردن ساندلند، نماینده آمریکا در اتحادیه اروپا بر اساس نظر کنگره می بایستی در خصوص صحبت های خود با برخی مقامات در زمینه اوکراین به کنگره پاسخ می داد اما ترامپ از اقدامی عجیب! و با ارسال نامه ای به کنگره گفته در این خصوص اساسا همکاری نمی کند. چینی ها هم در پاسخ به خواسته های ترامپ گفته اند در مسائل داخلی آمریکا مداخله نمی کنند.

۵) معاون سیاسی وزارت خارجه ایران از سیاست اروپا مبنی بر حفظ برجام بدون پرداخت هرگونه هزینه‌ای انتقاد و تاکید کرد که وضعیت تنش آلود کنونی در منطقه خلیج فارس متاثر از سیاست‌های مداخله جویانه آمریکاست.

۶) آقای لیو هی Liu He قائم مقام نخست وزیر چین امروز راهی واشنگتن شده تا با مقامات آمریکا شامل منوچین وزیر دارایی و آقای لایتهایزر دیدار و مذاکره کند اما در بدو ورود، آمریکا ۲۸ شرکت چینی را تحریم کرده است. علت تحریم ها، رفتار چین با مسلمانان این کشور عنوان شده است!

۷) آمریکا در نظر دارد تعرفه گمرکی بروی ۲۵۰ میلیارد دلار کالای چینی را از هفته آینده افزایش دهد. مقامات چینی می گویند به این نتیجه رسیده ایم که توافق جامع، دستیافتنی نیست لذا ممکن است هیات چینی زودتر از موعد مقرر، آمریکا را ترک کند.

۸) موجودی مخازن نفت آمریکا توسط انستیتو نفت API منتشر شده و رشد ۴٫۱ میلیون بشکه ای دارد که بیشتر از انتظارها بود و اندکی بر قیمت نفت اثر داشت.

۹) عضو هیئت مدیره سندیکای تولیدکنندگان برق(مدیرعامل وهور) می گوید با جدیت هرچه تمام به دنبال اصلاح نرخ برق بوده و جلسات متعددی با مراکز مختلف داشته و اعتقادمان اینست که این نرخ دستوری است و مناسب نمی‌باشد و البته در آخرین پیگیری جلسات هیئت تنظیم قرار بر این شد که عدد نهایی خرید برق طی دو هفته آینده نهایی و اعلام شود و این موضوع می تواند صنعت نیروگاهی را با بازده مناسبی روبرو کند اما وزیر مربوطه گفته شخصا هرگونه افزایش تعرفه برق را پیگیری می‌کنم.

۱۰) دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان؛ نگران کاهش سودآوری سیمانی ها در نیمه دوم سال نیستیم. وی ضمن اعلام خبر افزایش تولید و تحویل سیمان در شش ماه اول، گفت به نظرم در شش ماه دوم این وضعیت تکرار می شود.

۱۱) تحلیلگران بازار جهانی می گویند قیمت فولاد ایران که به دلیل تحریم ها از قیمت جهانی فاصله گرفته بود، به دلیل تقاضای قوی چین و پیش خرید محصول، مجددا به قیمت های قبل از دوران تحریم رسیده است.

۱۲) جيروم پاول رياست فدرال رزرو امريكا ميگويد اجراى ترازنامه كوچكسازى فدرال رزرو مجددا آغاز خواهد شد و هيچ تعهدى به تداوم كاهش نرخ بهره ندارد. پاول رسما از آغاز بازخريد اوراق قرضه خزانه دارى امريكا خبر داد.

۱۳) نيل كاشكارى،رياست فدرال رزرو ميناپلس، می گوید اگر اقتصاد امريكا وارد ركود شود ، ميتوانيم نرخ بهره فدرال رزرو را تا سطح ۰% كاهش دهيم و خريد سنگين اوراق قرضه خزانه دارى امريكا را تحت لواى بسته QE اجرا كنيم!

۱۴) نشریه اسکراپ رجیستر می گوید هند به زودی یک بازیگر بانفوذ مهم در بازار جهانی سنگ آهن خواهد شد. بر اساس این گزارش هند هم اکنون مصرف سرانه پایینی برای سنگ آهن دارد ولی دولت دهلی نو اخیرا اعلام کرده است که افزایش مصرف سنگ آهن بخشی از طرح و برنامه اقتصادی خواهد بود.

موفق باشید. ۱۷ مهر ۱۳۹۸

ولید هلالات

تحلیل بازار و شرکت های بورس اوراق بهادار را در گزارش بازار بخوانید.

کانال تلگرام: https://t.me/farabibourse

ما را در آپارات دنبال کنید: http://www.aparat.com/kargozari.org

خرید و فروش آنلاین سکه و طلا : https://kargozari.org/2018/05/25/gold

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *