این چند روز، عرض کردم که یک بررسی در پرتفو داشته باشید، سهامی را نگهداری یا خرید کنید که برای آن دلایل قوی داشته باشید که اگر قرار شد یک سال هم با آن سهم بمانید، نهایتا یک بازدهی منطقی دریافت کنید.

یک دوره هایی بازار به صورت اپیدمی رشد میکند، اشخاص حقیقی با سرمایه های خود لیدر برخی شرکت ها می شوند اما وقتی بازار روند صعودی را از دست داد، کسی در مقابل آن سیل عرضه توان استقامت ندارد لذا “بت” سازی های این ماه ها که در اصطلاح می گفتیم فلانی پشت سهم است، تمام شده و حالا هر سهمی، اگر پتانسیل داشته باشد، بازدهی می دهد وگرنه، اصلاح خواهد کرد.

برخی تحلیلگران بنیادی یا برخی معامله گران تصور می کنند، سهم قوی و بنیادی سهمی است که لزوما p.e مناسبی دارد اما هیچ کدام ما نباید تک بعدی باشیم.

تکینکال، بنیادی، فیلترنویسی و روانشناسی بازار همه ابزارهایی است که باید از آن ها کنار همدگیر استفاده کنیم و اهرم همدیگر هستند.

سهم خوب در هر دوره ای یک تعریفی دارد، یک مقطعی سهم خوب، سهمی است که فروشنده حقوقی ندارد، حقیقی ها آن را قوی خریداری می کنند و شایعات مثبت پیرامون آن است اما فکر میکنم در این مقطع سهم خوب سهمی است که:

۱) سود سال ۹۹ نسبت به ۹۸ نزولی نباشد. با اطمینان بالایی بتوان eps آن را برآورد کرد. p.e آن نسبت به زمان تعادل بازار ( مثلا سال ۹۶) چندان بالا نرفته باشد و نهایتا dps مناسبی در مجامع بدهد.

۲) حالت بعدی این است که اطمینان نسبی داشته باشیم که شرکتی از محل تسعیر ارز، تجدید ارزیابی یا فروش دارایی و نظایر آن، اخبار مثبتی در آینده منتشر می کند که قیمت فعلی سهام را توجیه می کند. مثلا سهم علی رغم سوداور بودن اما پس از افزایش سرمایه از تجدید ارزیابی، قیمت تئوریک زیر ارزش اسمی دارد و یا دارایی هایی خواهد فروخت که ارزش آن ها نسبت به ارزش بازار کل شرکت با اهمیت باشد.

خلاصه مطلب اینکه ازینجا به بعد روی پروژه ها و حرف ها زیاد حساب نکنید، به صورت مالی و خبرهای واقعی پیرامون شرکت ها دل ببندید چون همین برای شما می ماند.

همین امروز دیدیم در خصوص فروش سهام بانک #پارسیان توسط #خودرو خبر رسید که در حال انجام است. افزایش سرمایه از تجدید #وبملت هم تایید شد هرچند جزئیاتی منتشر نگردید. در خصوص پالایشی ها دیدیم که #شپنا و #شاوان طرح هایی به راه انداخته اند و طی همین یک هفته تمام شرکت ها گزارش ۶ ماهه می دهند، آن هایی که سود خوبی بسازند، بازار می تواند روی آن ها سهامداری کند.

امیدوارم که پرتفوی شما #مملو از سهم هایی باشد که یک پتانسیل واقعی دارند تا در ماه های آینده هم سود کنید اما از ریسک های عجیب و غریب، فعلا دوری کنید.

ولید هلالات

تحلیل بازار و شرکت های بورس اوراق بهادار را در گزارش بازار بخوانید.

کانال تلگرام: https://t.me/farabibourse

ما را در آپارات دنبال کنید: http://www.aparat.com/kargozari.org

خرید و فروش آنلاین سکه و طلا : https://kargozari.org/2018/05/25/gold

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *