۱) ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه روز دوشنبه برای سفری رسمی وارد ریاض، پایتخت عربستان سعودی شد. او در این سفر توانست قراردادهایی در زمینه مسائل نظامی و اقتصادی منعقد کند. ارتباط نزدیک روسیه با ایران و نفوذی که به صورت غیر محسوس وجود دارد می تواند رفتار ایران و عربستان را نسبت به همدگیر تغییر دهد. البته باید دید روس ها منفعتی در آشتی دارند یا در ادامه تخاصم.

۲) تحت فشار جمهوری خواهان، آمریکا تصمیم گرفت تحریم های سنگینی بر علیه مقامات ترک و اقتصاد این کشور وضع کند. تحریم ها فولاد این کشور را نیز هدف میگیرد.

۳) ترامپ می گوید ما ۷۰۰۰ مایل از سوریه دور هستیم. بگذاریم سوری ها در کنار کرد ها برای مملکت خودشان بجنگند!

۴) روز گذشته آقای روحانی تایید کرد که در ماههای اخیر نمایندگان ایران و امارات با هم دیدار داشته‌اند و به کشورهای هم سفر کرده‌اند. گفته می شود «طحنون بن زاید» برادر ولیعهد امارات و مشاور امنیت ملی این کشور سفری محرمانه به تهران داشته است.

۵) غلامرضا مصباحی مقدم، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام می گوید لایحه پالرمو بر اساس نظر شورای نگهبان رد شده تلقی می‌شود بنابراین مجمع و مجلس دیگر امکان ورود به پالرمو را ندارند.

۶) تعمیرات اساسی شرکت پالایش نفت تهران با هدف افزایش بهره‌وری و ضریب ایمنی واحدهای پالایشی آغاز شد. به طور کلی تمام شرکت های پالایش در حال بهبود فرآیند و افزایش کیفیت محصول هستند. شپنا ظرفیت را افزایش داد، شاوان هم طرح جدید راه اندازی کرد.

۷) حسن روحانی در کنفرانس خبری به بازار سهام هم اشاره کرد. او گفت بازار سرمایه یک بازار پر نشاطی است و در این ۶ ماه بورس بیش از ۷۰ درصد رشد داشته است. امیدواریم مسئولین بورس نقدینگی رو به خوبی هدایت بکنند.

۸) یک آبان ۲۵ درصد از شرکت سرمایه گذاری آوا نوین عرضه اولیه می شود. ۲۱۶۰ ريال هر سهم، مجموع عرضه ۱۵۰میلیون سهم و به هر کد ۲۵۰ سهم می رسد.

۹) تاپیکو قصد دارد حدود یک میلیارد سهم گروه سلولوزی را به قیمت هر برگ سهم ۳۷۵۰ ريال در اول آبان ماه به فروش برساند.

۱۰) طبق داده های موجود، مرقام توانسته قراردادهای تعمیر ATM از بانک کشاورزی، تجارت و رفاه دریافت کند. به سبب قیمت بالای ATm بانک ها به سمت تعمیرات رفته اند.

۱۱) آمارها نشان می دهد میزان صادرات فولاد چین کاهش و میزان واردات سنگ آهن افزایش یافته است. علی رغم آنکه فولاد در بازار آتی این کشور نزولی است اما کاهش در بازارهای صادراتی و خرید سنگ آهن نشان می دهد تقاضای داخلی تقویت شده و این خبر خوبی برای اقتصاد جهانی است.

۱۲) خبرهای رسیده حاکی ازان است که قرار است ستاد اجرایی فرمان امام به‌عنوان یکی دیگر از سهامداران این بانک، سهم ایران‌خودرو را در بانک پارسیان به‌صورت نقدی خریداری کند. به گفته سراج این واگذاری در حال طی کردن مراحل اداری خود است.

۱۳) برخی فروشنده های محصولات پتروشیمی در بورس، تخفیف پلکانی بر روی مقدار هر خرید وضع کرده اند. به شکلی که خریدار اگر حجم قابل ملاحظه ای محصول را خریداری کند، تخفیف دریافت می کند. فولاد مبارکه هم طی این هفته ها نسبت به شهریور با افزایش مقدار فروش همراه شده، تخفیف ها حدود ۵درصد گزارش شده اند.

۱۴) بانک ملت می گوید که برنامه افزایش سرمایه از تجدید ارزیابی به تایید هیات مدیره رسیده است. قاعدتا این بانک پس از تایید بانک مرکزی، اطلاعات آن را بر روی کدال قرار می دهد. نکته اینجاست که اگر بانک ملت از تجدید ارزیابی افزایش سرمایه دهد، در آینده هم می تواند از تسعیر ارز افزایش سرمایه داشته باشد.

۱۵) چیلان می گوید خبرهایی در خصوص اصلاحات جدید در مقررات تنظیم بازار فولاد به نفع صادرات به ویژه برای نوردکاران دریافت کرده که احتمالا در همین هفته ابلاغ می شود.

ولید هلالات

موفق باشید. ۲۳ مهر ۱۳۹۸

تحلیل بازار و شرکت های بورس اوراق بهادار را در گزارش بازار بخوانید.

کانال تلگرام: https://t.me/farabibourse

ما را در آپارات دنبال کنید: http://www.aparat.com/kargozari.org

خرید و فروش آنلاین سکه و طلا : https://kargozari.org/2018/05/25/gold

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *