۱) خبرگزاری BBC فارسی و ایران اینترنشنال به پوشش خبری در خصوص وضعیت بازار سهام پرداختند. آن ها معاملات روز گذشته را سقوط تاریخی بورس دانسته اند. در حالی حسن روحانی یک روز قبل از نشاط بازار سهام صحبت کرده بود که فردای همان روز، شاخص کل بورس رکورد بیشترین سقوط را تجربه کرد لذا خبرگزاری هایی همچون BBC فارسی به پوشش آن پرداختند.

۲) روسیه می گوید می تواند بین ایران و عربستان میانجی باشد همچنین جلوی جنگ ترکیه و ارتش سوریه را خواهد گرفت.

۳) لاریجانی با لحن دوستانه ای در مقابل عربستان موضع گرفته و می گوید در قضیه یمن می توانیم برای عربستان کاری کنیم! لاریجانی گفته، آمریکا نمی خواهد مشکل ما با عربستان حل شود. ظریف هم در مصاحبه ای گفته، حمله به نفتکش کار یک دولت بوده اما وقتی مدارک مستند نداریم، دیگران را محکوم نمی کنیم. اشاره اقای ظریف به تعجیل عربستان در محکومیت ایران است.

۴) آمریکا دو وزارتخانه و سه مقام ارشد دولت ترکیه را در واکنش به عملیات نظامی این کشور در شمال سوریه تحریم کرده است. با این حال تحریم ها، در بخش اقتصادی سفت و سخت نبود هرچند که تعرفه فولاد ترکیه ۵۰درصد تعیین شد.

۵) صندوق بین‌المللی پول پیش‌بینی خود را از رشد اقتصادی ایران و عربستان اصلاح کرد و به دلیل تحریم‌های امریکا، تنش‌های منطقه‌ای و کاهش قیمت نفت آن را کاهش داد.

۶) براساس ادعانامه ای که دادستانی فدرال آمریکا تنظیم کرده یک بانک بزرگ ترکیه به مشارکت در یک نقشه چند میلیارد دلاری برای دور زدن تحریم های آمریکا علیه ایران متهم شده است. هالک بانک ترکیه، محکوم شده که نقشه ای را برای جابجایی غیرقانونی میلیاردها دلار درآمد نفتی ایران، طراحی و اجرا نموده است.

۷) الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه می گوید هیچ مذاکره‌ای برای تغییر توافق جهانی کاهش تولید نفت میان سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و متحدانش در جریان نیست اما مقامات عربستان می گوید در دسامبر در خصوص این مساله هم صحبت خواهیم کرد.

۸) متوسط نرخ تورم چین در ۱۲ ماه منتهی به سپتامبر ۲۰۱۹ به سه درصد افزایش یافت که در طول شش سال اخیر بی‌سابقه بوده است.

۹) مدیر کل اداره داروی سازمان غذا و دارو می گوید کره جنوبی صادرات دارو و مواد جانبی به ایران را متوقف کرده است.نکته مثبت اینکه تولید داروی ایران ۱۷٫۵درصد رشد کرده است.

۱۰) عیسی اسحاقی، مدیرعامل شرکت نفت ایرانول می گوید فروش ایرانول از ۲۱ هزار میلیارد ریال سال گذشته به مرز ۳۵ هزار میلیارد ریال در پایان سال جاری خواهد رسید. طی ماه های آینده نیز چند محصول جدید دیزلی و بنزینی با سطح کیفی بالا به بازار عرضه خواهد شد.

۱۱) تمام زیر مجموعه های صنایع شیر که با نام پگاه شناخته می شوند، ملزم به افزایش سرمایه از تجدید شدند.

۱۲) صادرات رب گوجه فرنگی آزاد شده است. این مساله می تواند آثار مطلوبی بر غشهداب و غچین داشته باشد. برخی از این شرکت ها می توانند نرخ های بالاتری در فروش صادراتی تجربه کنند در حالی که قیمت گوچه ۷۰درصد کاهش یافته و فضا برای صادرات بهتر از هر زمانی است.

۱۳) در خصوص وضعیت بازار روز گذشته، TSEPRESS می گوید ظرفیت تزریق ۳۰۰۰ میلیارد تومان پول توسط صندوق توسعه ، صندوق ثبات و صندوق های بادرآمد ثابت به بورس وجود دارد و این امتیازی است که در سال ۱۳۹۲ وجود نداشت. این نشریه به نقل از مقامات حقوقی می گوید آنها در روز گذشته ۴۰۰ میلیارد تومان منابع تزریق کرده اند و با خریدهای روز جاری به تقویت بازار کمک می کنند.

۱۴) دنیای اقتصاد خبر مربوط به واگذاری سهام بانک پارسیان توسط ایران خودرو به ستاد اجرایی فرمان امام را روز گذشته منتشر کرد اما ستاد اجرایی آن را تکذیب نمود.

۱۵) بریتانیا با اتحادیه اروپا در خصوص برگزیت به توافق رسید.

۱۶) امیرصباغ می گوید فولادسازان ایرانی در شهریور با رشد ۶۰درصد حجم صادرات مواجه بوده اند که یک اتفاق خوب است.

۱۷) حفاری در مناقصه ای برنده شده که ۵ دستگاه حفاری در خشکی این شرکت را فعال می کند.

۱۸) تمام زیر مجموعه های گل گهر روز گذشته دور هم جمع شدند. یک جمع ۱۵۰ نفره از مدیران زیر مجموعه گل گهر، تصمیم گرفتند تا در سال ۲۰۳۰ به عنوان یک مجموعه وارد بازارهای جهانی شوند.

۱۹) پالایشگاه لاوان تولید بنزین یورو ۵ را آغاز کرد و اولین محموله خود را به بندر عباس ارسال نمود.

۲۰) بر اساس تحلیل های پلاتس صادرات نفت ایران در ماه سپتامبر در حدود ۴۰۰ هزار بشکه در روز بوده است.

۲۱) پیشنهاداتی در خصوص واگذاری سهام شفارا و شپترو به بخش خصوصی مطرح شده است. خصوصا که شفارا مخازن نفتی دارد.

موفق باشید. ۲۴ مهر ۱۳۹۸

تحلیل بازار و شرکت های بورس اوراق بهادار را در گزارش بازار بخوانید.

کانال تلگرام: https://t.me/farabibourse

ما را در آپارات دنبال کنید: http://www.aparat.com/kargozari.org

خرید و فروش آنلاین سکه و طلا : https://kargozari.org/2018/05/25/gold

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *