بندبازی روی ۳۰۰ !

امروز بازار یک روزخوب را داشت روزی که باید برمیگشت تا کورسوی امید به این بازار باقی بماند روزی که باید مثبت می شد تا نمودار پیروز بماند . روزی که باید سبز می بود تا رشته ها پاره نشود و حرف ها زمین نخورد بازار امروز برای مثبت شدن حیثیتش را گرو گذاشته بود و باید مثبت میشد و خوب هم اتفاقا مثبت شد…

امروز بازار چند فرکانس خوب ولی نامطمئن را برای فعالان مخابره کرد

قبل از هر چیز صحبت های دیشب مدیر صندوق توسعه که پشت بازار هستیم جو روانی را اماده کرد خبرهای مثبت خودرویی و بانکی هم موثر بود . بازار هم از نظر نموداری شکل خوبی گرفته بود و از منفی به مثبت زد و کندل های بلند به سمت بالا را ترسیم کرد و بعد حجم زیاد شد و بازار پر گردش شد و در نهایت عملیات نجات بازار موقت امروز خوب پیش رفت و موفقت امیز بود . نکته مهم بازار امروز این است که بازهم باید ممنون ایران خودرو و به طور کلی خودرویی ها باشیم که جو خوبی را به بازار تزریق کرد و این هنوز نشان میدهد بازار را جان به جانش کنی لیدر محوری را دوست دارد !!

اما حرف اصلی امروز یک نکته بسیار مهم است .

ببنید بازار بالا و پایین دارد همه این روزها سرد گرم های بازار را دیگر دیده اند وقتی در گزارش بازار بیان کی شود سهم بنیادی ! ان مقطع شاید پذیرفتنش برای برخی سخت بود و امروز متوجه میشویم که مثلا غدیر پارس فولاد فملی و بسیاری از نماد های دیگر در بحران اخیر حیلی اسیب ندیدند ولی شما سری به انبار قراضه بازار بزنید افت ۳۰ تا۴۰% برخی شرکت ها در ان دیده می شود وقتی میگوییم قیمت در نهایت به دنبال جریان سود اوری خواهد رفت موید همین مطلب است و این دقت را می رساند که عزیزان تازه وارد از این به بعد این ریزش و شرایط بازار را به یاد داشته باشند و بداند اگر جریان برو برو پول نباشد بازار به سود اهمیت ویژه ای خواهد داد …

هدف از نوشتن این مطلب این بود بعد از این کش و قوس بازار و رسیدن گزارش ها وقت بررسی دقیق سود و قیمت هاست در گزارش هایی که رسیده دقیق که می شویم گزارش های ۳ماهه دوم بسیار خوب و منطقی است ولی یک ایراد وجود دارد قیمت سهم با سرعتی بالا تمام این تحولات را پشت سرگذاشته و امروز باید پی به ا ۱۲ و ۱۳ بدهی تا سهم حداقل ریزش نداشته باشد .

این یکی از ترس های بازار است حتی با وجود اصلاح اخیر هنوز قیمت برخی سهم ها بالاست و این می تواند چالش بازار باشد . به شدت و باز برای چندمین بار تاکید میکنیم به شدت به دنبال بررسی سود اوری اتی و فعلی شرکت ها باشید و با هر بهانه و حرف هر کسی و هر پروژه ای وارد نشوید به نظر بعد ازاین گزارش های میاندوره ای و گزارش های ماهانه بازار یک پالایش اساسی میخواهد و کار در نیمه دوم سال به راحتی نیمه اول سال نخواهد بود …

اما در کنار خبر سود ها یک عامل دیگر هم می تواند موثر باشد …

افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی ها این روزها یکی از مهم ترین ابزارهای کمک به بازار شده است . تقریبا ۲ هفته قبل بود که در یکی از گزارش های بازار پیشنهاداتی را مطرح کردیم به این ظرح : سازمان بورس در یک اقدام مهم و قوی وبا قدرت از شرکت ها درخواست نماید ظرف ۳ هفته اتی برنامه خود برای افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی داراییها را ارائه نماید . این به چه معناست:

۱- موجب تقویت بازار و گرم ماندن همان تنور داغ پول و جریان پول میشود.

۲- شرکت ها در این حوزه شفاف تر شده و اطلاعات نهانی را برخی لوطی خور نمیکنند و اخر ماجرا کدال مطلع باشد .

۳- شرکت ها ترغیب می شوند که وقتی این موضوع اعلام شده کم کم اجرایی شود به نظر کمک بزرگی هم برای بازار است .

خوشحالیم که مورد توجه قرار گرفت ولی انچه شنیده می شود این است که سازمان بورس و حسابرسی از دولت و سازمان مالیاتی خواسته اند در این موضوع اظهار نظر شفاف داشته باشند که گویا طی همین روزها بحث به شکل جدی در قالب یک اصلاحیه مطرح شده و به بورس ابلاغ می شود و سپس بورس از شرکت ها میخواهد تا برنامه افزایش سرمایه خود را افشا کنند . این اتفاق بسیار مهمی است به نظر بازی جدیدی را در بازار به راه می اندازد و می تواند کمی تنور این بازار را گرم کند . اما هنوز هم ما همه چیز را در جریان پول می بنیم که سعی میکنیم فردا مفصل تر در مورد ان صحبت کنیم.

و اما در بازار روزهای اتی چه در انتظار ماست ؟

ببنید سرنوشت بازار به گزارش ها و اخبار گره خورده و نمیتوان از کنار این موضوع گذشت ولی نکته بسیار مهم این است که به نظر با ابزار و شرایط فعلی بین ۳۰۰ تا ۳۲۰ در نوسان خواهیم بود و به این راحتی قادر به عبور از این نقاط نخواهیم بود ولی این که فکر کنیم بازار یک مسیر سقوط دیگر را در پیش دارد باید اتفاقات بدی رخ بدهد که این مسیر طی شود با فضای فعلی خبرها و جو خرید و فروش ها به نظر بازار تا حدودی کف سازی معتبری کرده است . البته این برایند کلی بازار است شاید هنوز خیلی از سهم ها مشکلات خاص خود را داشته باشند که بخشی در بالا گفته شد .

در اخر یک درد دل کمی طولانی با فعالان بازار به خصوص ان قدیمی ترها …

در روزهای گذشته بسیاری از عزیزان البته نه از سر تحلیل بلکه بیشتر از روی خشم و احساس (که البته شاید به حق هم بود) دست های پشت پرده و پاهای دراز را مسئول این ریزش میدانستند و دنبال نخ های سیاسی و جناحی و باند بازی برای ریزش بازار میگشتند . هر چه جلوتر برویم فضا شفاف تر و روشن تر می شود و می بینیم دست پشت پرده ای در کار نبوده و دست همین بر و بچه ها و فعالین بازار بوده که این چنین برخی نماد ها را به قربانگاه می بردند ! البته برخی از انها بعد فروش سکوت می کردند تا فضا مبهم باقی بماند ! هر چند به جد و از ته ته قلب معتقدیم فروش حق هر کسی در این بازار است ولی اخلاق فروش و اخلاق پس از فروش هم مطرح است !

روی صحبت ما با عزیزان و فعالین حرفه ای در بازار است

این دوره ای که در ان قرارداریم زشت و زیبا ،دیر یا زود تمام می شود ، درست شبیه دوره ای که از مهر تا دی و بهمن داشتیم و بعد از ان بازار بهتر شد و درست شبیه بسیاری از فراز و فرود های دیگر … ولی حقیقتا این چند روز و چند هفته درس های زیادی داشت بسیاری از عزیزان شاید بازی کوچک بازار را بردند ولی بازی بزرگ اخلاق را واگذار کردند . شاید سهم خود را گران فروختند اما اخلاق کاری را بسیار ارزان واگذار کردند .

تا وقتی بازار مثبت و گل و بلبل بود ، فکر میکردند کسی نمی بیند ، شخصی میخریدند و کد های دیگر (چه حقوقی چه آماتور های تازه وارد ) پشت سهم چاق میکردند و نتیجه این شود شاید سود کردند ولی در روزهای خوش بازار این طور بازی اخلاق را باختند و امروز هم که کمی بازار سر ناسازگاری گرفته در دسته نقدیون قرار گرفته و زمین و زمان را به هم می بافند تا نشان دهند بازار باید بازهم بریزد !

بازار کوچک است و این اخلاق و رفتارها فراموش نمی شود به خصوص در این فضای مجازی !

البته از بزن بهادر های تلگرامی و اساتید مختلف هم که در مثبت بازار شیر یل عرصه ها بودند و در بازار منفی گوشه گیر شدند باید یاد کرد که یادتان باشد این بازار همیشه در حال درس دادن به ماست… اعتبار مهم ترین دارایی وثروت شماست چیزی هم به نام وجدان کاری و کارنامه کاری را باید در عملکرد خود لحاظ کنید … یک نکته اخر را هم بگوییم و وقت شما عزیزان را نگریم میگویند دو نفر با هم قول و قرارهایی میگذارند از ان قول و قرارهای خاص!!

خلاصه نوبت اولی می شود و پیش می رود و تا کارش تمام می شود پا به فرار میگذارد میگوید بنده خدا تو به خودت رحم نمیکنی چطور میخواهی به من رحم کنی ! حکایت بسیاری از فعالان بازار این روزها همین است برای چندرغاز پایین تر خریدن برخی سهم ها ، چنان فضای کشور و بازار سرمایه را ناامن و منفی و سیاه نشان میدهند که گویی این افراد تا دیروز اینجا کار نمیکردند ! به نظر این سیاه نمایی فضای کسب و کار خیلی به سود ما تمام نمی شود تازه وارد ها ما را می بینند و هزار فکر ناجور میکنند …

زمین سوخته ای که می سازید مطمن باشید کشت و کار خود شما را در آینده تحت تاثیر قرار میدهد ! ما با هم کنار یکدیگر تا به حال حداقل ۱۰ الی ۱۲ ریزش و رشد را طی این چند سال دیده ایم . این نوع رفتار غیرحرفه ای از سوی برخی فعالان بازار اتفاق خوبی نبود و کام بازار را در کنار منفی ایجاد شده تلخ تر کرد …

بتا سهم

تحلیل بازار و شرکت های بورس اوراق بهادار را در گزارش بازار بخوانید.

کانال تلگرام: https://t.me/farabibourse

ما را در آپارات دنبال کنید: http://www.aparat.com/kargozari.org

خرید و فروش آنلاین سکه و طلا : https://kargozari.org/2018/05/25/gold

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *