فایرا

آلومینیوم ساز بورسی هم گزارش خوبی داده است. فایرا در بهار ۷۸۵۴میلیارد ريال درآمد داشته با حاشیه سود (ناخالص عملیاتی ) ۲۸درصد و در تابستان ۸۸۲۱میلیارد ريال درآمد داشته با حاشیه سود ۲۶٫۵درصد که تغییر خاصی نسبت به گذشته ندارد. همچنین مالیات این شرکت نسبت به گزارش ۳ ماه بهار کاهش یافته که ناشی از اصلاح گزارش های قبلی است.

با اصلاح مالیات در سه ماه اول ۳۱۳ريال و در سه ماه تابستان ۴۰۲ ريال سود ساخته که جمع سود به ۷۱۵ ريال می رسد. یک نکته مثبت در مورد فایرا، بحث بازار جهانی است. از یک طرف مازاد عرضه آلومینا اتفاق افتاده (ماده اولیه) و از طرف دیگر کسری عرضه ۱میلیون تن در بازار جهانی برای آلومینیوم داریم که قیمت جهانی شمش را تقویت می کند. با این اوصاف وضعیت سود ttm این شرکت ۱۳۳۵ ريال است اما تصور می کنم سود تابستان قابل تکرار باشد لذا عدد سود کل سال بالاتر از ttm خواهد بود.

پتایر

انتظار یک گزارش خوب از پتایر وجود داشت. این شرکت در بهار ۲۵۲ ريال و در تابستان ۹۱۴ ريال سود ساخته است. مقدار فروش تابستان نسبت به بهار به شدت رشد کرد و همین عاملی بود تا سود این دو فصل اختلاف فاحشی نسبت به هم داشته باشد. جمع مقدار فروش سه ماه بهار ۳۷۴۰ تن و تابستان ۷۵۶۹ تن بوده لذا در این وضعیت حاشیه سود بهار ۱۷٫۵درصد و حاشیه سود تابستان ۲۲درصد بوده است. تصور می شود سود قابل تکرار هر فصل در مقدار فروش نرمال حدود ۷۰۰ ريال باشد، همکنون سود ttm به ۲۱۳۳ ريال رسیده و قاعدتا در فصول بعدی این روند صعودی خواهد بود.

فخوز

فخوز هم گزارش ۶ ماهه خود را ارسال کرده که ۱۱۳۱ ريال سود ساخته است. در بهار ۳۸هزار میلیارد ريال درآمد با حاشیه سود (ناخالص عملیاتی) ۳۴درصد داشته و در تابستان ۴۱٫۴هزار میلیارد ريال با حاشیه سود ۲۷٫۵درصد داشته است. این کاهش حاشیه سود به سبب تغییر فرمول تعیین نرخ گندله و کنسانتره از یک طرف و کاهش نسبی نرخ های فروش است.

این شرکت طی بهار ۱۰۸۱میلیارد ريال تسعیر ارز داشت و در تابستان هم در سرفصل دیگری ۱۴۹۳میلیارد ريال تسعیر ارز شناسایی کرده ضمن اینکه از بانک ها و فروش اعتباری محصول هم سود می برد. در کل طی بهار ۶۱۷ ريال و در تابستان ۵۱۴ ريال eps ساخته است. سود TTm در سطح ۲۱۶۱ ريال است و به نظرم سود تحلیلی تفاوت خاصی با همین عدد ttm طی سال ۱۳۹۸ نخواهد داشت.

بتا سهم / ولید هلالات

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *