طلا در مقابل سهام

در نوشتاری تحلیلی به تاریخ ۲۲ سپتامبر گفتیم که در شرایط کنونی احتمال رشد بازارهای سهام و افت قیمت طلا بالاست. از آن تاریخ، نسبت Gold/S&P500 – که نمودارش را در بالا می بینید – حدود ۵% ریزش داشته است که تاییدی بر صحت تحلیل ارائه شده می باشد.

نکته ای که در این میان بایستی دوباره روی آن تاکید شود این است که علیرغم افت اخیر نسبت طلا به سهام، در بلندمدت به نظر می رسد که این افت صرفاً یک اصلاح بوده و دوباره این نسبت در ماههای آینده صعودی خواهدشد.

نخست از تحلیل تکنیکال نسبت طلا به شاخص S&P500 آغاز می کنیم:

نمودار لگاریتمی نسبت یادشده در تایم ماهانه نشان می دهد که پس از یک افت سنگین ۲۰ ساله در ارزش طلا نسبت به سهام که از سال ۱۹۸۰ (با روی کار آمدن ریگان) شروع شده و در سال ۲۰۰۰ (با روی کار آمدن جرج بوش) به پایان رسید، تقاضا برای طلا نسبت به سهام فزونی گرفت و به ویژه بعد از حوادث ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ تا سال ۲۰۱۱ به مدت ۱۰ سال روند صعودی نسبت یادشده با قدرت ادامه یافت به طوری که شاهد رشد بیش از ۸۰۰ درصدی این نسبت در این مدت بودیم. طبیعتاً بروز بحران هایی مانند Dot Com Bubble و جنگ های افغانستان و عراق و از همه مهمترین بحران بزرگ مالی سالهای ۲۰۰۷ و ۲۰۰۸ نیز در این راستا سهم خود را ایفاء کرده اند.

از سال ۲۰۱۱ که طلا در محدوده ۱۹۰۰ دلار دچار افت شد تا تابستان سال ۲۰۱۸ که حدود ۸ سال می گذرد، نسبت طلا به سهام حدود ۷۶% افت کرد. در این مدت شاهد رشد و رونق در اقتصاد آمریکا بوده ایم که طبیعتاً نتیجه آن جذاب تر شدن سرمایه گذاری در سهام نسبت به خرید و نگهداری طلا بوده است.

اما از تابستان ۲۰۱۸ که بحث جنگ های تجاری میان آمریکا و چین قوت گرفت، مشخصاً بخشی از سرمایه های بزرگ از سهام به سمت طلا شیفت پیدا کردند که نتیجه آن رشد تقاضا برای طلا نسبت به سهام بوده است. نکته ای که در این میان نبایستی از آن غفلت کرد اینکه جنگ تجاری تنها یکی از دلایل افت تقاضا برای سهام نسبت به طلا بوده است و اصولاً پایان دوره رونق در چرخه کسب و کار دلیل اصلی شیفت سرمایه ها به سمت طلا می باشد.

از دید تحلیل زمانی، رشد نسبت طلا به سهام از سال ۲۰۰۰ تا سال ۲۰۱۱ به مراتب تند و تیزتر از افت آن بوده است و لذا می توانیم به این نتیجه برسیم که ریزش این نسبت در ۸ سال اخیر عملاً نوعی اصلاح نزولی در برابر رشد شدید سال های ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۱ بوده است.

اکنون اگر به منحنی نارنجی رنگ که نشانگر میانگین متحرک نمایی ۵۰-ماهه است به عنوان یک شاخص نسبتاً مطمئن تعیین روند بنگریم، به این نتیجه می رسیم که برای رشد بیشتر تقاضا برای طلا در برابر سهام نیاز به عبور مطمئن نسبت از این میانگین می باشد که در یک ماه گذشته نیز نقش مقاومت نیرومند داینامیک را در برابر رشد بیشتر نسبت یادشده ایفا کرده است. پس شکست میانگین ۵۰-ماهه به بالا می تواند سیگنال رشد نیرومند طلا در برابر سهام – و احتمال زیاد در برابر دلار و دیگر ارزها – باشد.

در حوزه تحلیل بنیادی نیز، محرک های بنیادی رشد تقاضا طلا به این قرار هستند:

– نرخ رشد اقتصاد جهان بر اساس آخرین برآوردهای صندوق بین المللی پول در سال ۲۰۲۰ به تنها ۳% خواهدرسید که پایین ترین نرخ رشد از زمان وقوع بحران بزرگ مالی اواخر دهه گذشته است. اقتصاد آمریکا نیز که به عنوان بهترین اقتصاد در میان کشورهای پیشرفته به شمار می رفت اخیراً نشانه های ضعف را از خود نشان داده که به ویژه در بخش کارخانه ای و خرده فروشی نمود بیشتری داشته است. این امر تقاضا برای دارایی امنی مانند طلا را بالا می برد.

– همزمان با کاهش شتاب رشد اقتصادی، بانک های مرکزی در سطح جهان به صورت هماهنگ دست به کاهش نرخ بهره زده اند و حتی برخی از آنها مانند بانک مرکزی اروپا، دوباره خرید دارایی های مالی را در دستور کار خود قرار داده اند. این امر باعث کاهش هزینه نگهداری طلا شده و جذابیت آن را افزایش می دهد.

– با افزایش بی اعتمادی به سیاست های تهاجمی اقتصادی آمریکا، بسیاری از کشورهای جهان دست به افزایش ذخایر طلای خود زده اند. برای نمونه بانک خلق چین در ۹ ماه ابتدایی امسال بیش از ۱۰۰ تن طلا خریده است. در کل حجم خرید طلا از سوی بانک های مرکزی جهان در سال جاری بیشترین جهش را از سال ۱۹۷۱ یعنی اندکی پیش از الغای پیمان برتون وودز و از بین رفتن استاندارد طلا ثبت کرده است.

نتیجه گیری

به نظر می رسد که چه از دید تکنیکال و چه از دید بنیادی، سالهای آینده برای سرمایه گذاری در بازارهای سهام آمریکا چندان مناسب نیست و در سوی مقابل طلا می تواند به عنوان یک دارایی امن مورد توجه قرار گیرد. در چنین شرایطی، افزایش سهم طلا در ذخایر ارزی بانک مرکزی همسو با دیگر بانک های مرکزی جهان یک سیاست مبتنی بر حفظ منافع ملی به شمار می رود.

نیما آزادی

تحلیل بازار و شرکت های بورس اوراق بهادار را در گزارش بازار بخوانید.

کانال تلگرام: https://t.me/farabibourse

ما را در آپارات دنبال کنید: http://www.aparat.com/kargozari.org

خرید و فروش آنلاین سکه و طلا : https://kargozari.org/2018/05/25/gold

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *