کدال زدگی !

آبان اغاز شد تقریبا نیمی از ابان درگیر تعطیلات هستیم و در نیمه دوم فعال تر میشویم بود ولی دقت کنید در همین چند روز تعطیل گزارش های مختلفی به بازار خواهد رسید که در مسیر بازار مهم است . امیدواریم آبان باد سرپاییزی نداشته باشد هر چند که آغازش سوز نصف و نیمه ای داشت …

امروز بازار تحت تاثیر چندین و چند عامل روز کم فروغی را پشت سرگذاشت

البته جو تعطیلات پیش رو که بازار یکی در میان منگولتینا خواهد بود هم مزید برعلت شده است ! به نظر امروز گزارش ها اثرات نسبی را در بازار داشته و با توجه به عرضه دیروز منطقی بود که شروع بازار کم رمق باشد و کم عطش ولی گزارش ها تا حدودی بازار را تحت کنترل خود داشت هر چند این گزارش ها را مفصل توضیح میدهیم ولی در برخی باعث تشدید روند منفی و در برخی نیز جریان مثبت ایجاد کرد و البته در اکثر نماد ها بیشتر نقش حفظ قیمت را داشت و شاید در روزهای اتی در کنار گزارش مهر نقش بیشتری را بشود برای ان در نظر گرفت . به هر حال بازار امروز ابتدای خوبی داشت و شدت منفی هم بالا نبود ولی هر چه جلوتر رفت فاز عرضه بیشتر و ترس برخی باعث منفی امروز شد .

البته جنس منفی امروز با روزهای قبل و دفعات قبل متفاوت بوده و نمی توان گفت دوباره به بحران برگشتیم … البته این روزها بحث های مختلف در مورد بازار زیاد شده یکی میگوید سهم کوچک و پروژه باید خرید ، دیگری سهم بنیادی ،ان یکی اوراق خریده و یکی هم این را فرصت خرید و اعتبار میداند …

اما قبل از این که در مورد بازار و اتفاقات ان بحث کنیم یک نکته را خوب است بحث کنیم …

طی روزهای گذشته برخی عزیزان معتقد بودند بازار نه خیلی به بنیاد سهم اهمیت میدهد و نه گزارش میخواند و خلاصه همه چیز بازی و جریان پول است و بس ! ریزش اخیر بازار این پارادایم فکری را تا حدودی تغییر داد و کسانی که با این طرز فکر در بازار کار میکردند و بدون بنیاد و فقط با دید نوسان و سهم بازی سهم خریده بودند با ضرر بیشتری مواجه شده و شرایط سختی را تجربه کردند .

این ریزش انقدر سریع رخ داد که به سرعت بازدهی ایجاد شده را تحت تاثیر خود قرار داد و اگر کسی خدای نکرده با اعتبار هم این وسط بود ضرر بدتری کرد . نمیخواهیم درس اخلاقی بدهیم و بگوییم این طور باید بشود یا نشود هر کسی برای سرمایه و روش معاملاتی خود مختار است ولی به نظر ازاین پس و با توجه به شرایط خاص جریان نقدینگی در بازار که خیلی قوی نیست بهتر است روی گزارش ها و بنیاد شرکت ها بیشتر حساب باز کنید در مقطع ۱ ماه گذشته کسانی که ریسک خود را کم کرده و سراغ سهم های بزرگ رفتند علاوه بر سیو سود بازی های قبلی از ریزش اخیر هم مصون مانده و شرایط را به سود خود تغییر دادند.

روزهای قبل در مورد جریان نقدینگی صحبت شد

فعلا این پول ها بیشتر نظاره گر بازار شده ولی گزارش های رسیده برخی را ترغیب به حضور در بازار و برخی دیگر را تشویق کرد که فعلا از بازار دور باشند . برخی معتقدند گزارش ها کف بازار را ساخت و خیلی ریزش عجیبی در انتظار بازار نیست و برخی دیگر معتقدند اولین جرقه های افت سود شرکت ها مشهود است ! اما واقعیت موضوع چیست تقریبا می توانیم بگوییم گزارش بیش از ۷۰% شرکت ها را خوانده ایم و اگر اظهار نظر می شود با اشراف نسبی روی این گزارش هاست .

ببنید گزارش ها در مجموع خوب بود

چرا خوب بود چون در ۳ ماهه دوم اکثرا از ۳ ماهه اول وضعیت بهتری را داشتند ولی نکات ریزی در دل این گزارش ها وجود دارد مثلا رشد هزینه ها و ثبات سود عملیاتی، تسعیر ارز و … فضای تورمی کنترل شده و دلار بعید است دیگر رشد کند و فاز رکود محتمل ! قبل تر هم این مسائل را عرض میکردیم نیمچه رکودی هم در فروش و بورس کالا وجود دارد . برخی که نسبت به گزارش ها گارد منفی دارند معتقدند دو دلیل واضح برای منفی بودن گزارش ها هست:

۱- ترس ازاین است که گزارش های ۶ ماهه اول برای ۶ ماهه دوم تکرار نشود درواقع این سود ها نیز محقق نمی شود

۲- بحث قیمت در کنار این گزارش هاست یعنی بسیاری معتقدند بله گزارش خوب است و بد نیست ولی قیمت تا بیخ این گزارش ها را پیش خور کرده و نمی تواند رشد کند .

بحث اول یک چیز است و بحث قیمت چیز دیگر …

در بحث اول به نظر با ثبات گزارش های فروش و تکرار ان این موضوع و تردید کم کم برطرف می شود و اهالی بازار با بنیاد سهم ها نیز اشتی میکنند ولی درست در نقطه مقابل این را هم ببینید گزارش ماهانه ها جالب نباشد فشار فروش بیشتر خواهد شد . اما در مورد موضوع دوم به نظر این چالش اساسی بازار است .شاید ۴۰ الی ۵۰ شرکت وجود داشت که قیمت های فعلی با سود همخوانی داشته و حتی قیمت ها جذاب بودند ولی برخی شرکت ها یا قیمت نرمال بود و اکثرا قیمت از انچه در گزارش ها پیش می رفت حداقل ۲۰% جلوتر بود یا اصلا همخوانی نداشت .

این یکی از چالش های بازار است و مثل یک چاله بزرگ پیش روی سهامداران قرار دارد . این چاله باید پر شود تا از این مسیرعبور کنیم یا دوباره جریان پول باید بیاید و بزند و برود که معتقدیم فقط کمی زمان کرش و ریزش را عقب تر می اندازد ، یا قیمت ها در یک فرایند نه خیلی سریع این چاله را پر کرده و افت میکنند و در خوش بینانه ترین حالت اتفاقات دیگری نظیر افزایش سرمایه و … این چاله را پر میکند .

به هر حال روزهای اتی باید این موضوع برطرف شود این چالش قیمت باید سریعتر به جایی برسد و یکی از این راه ها را انتخاب کند ولی در مجموع روزهای خاصی را در پیش داریم شاید از نظر معاملات راکد باشیم ولی گزارش های ماهانه می تواند نشان دهد مسیر همچنان با با قدرت پیش می رود و ادامه دارد و این یک خیال راحت برای سهامداران رقم می زند تا ترغیب انها و اطمینان انها به بازار بیشتر شود.

دوست نداریم فعلا روی سکه منفی گزارش های ماهانه را ببنیم

ولی به نظر اگر قرار باشد ضربه ای به قیمت ها و بازار برسد ممکن است این گزارش ها یکی از عوامل باشد ولی باید مثبت فکر کنیم و خیلی فاز منفی نداشته باشیم این که جریان پول قهر میکند و گزارش ها هم خوب نیستند شاید بازار را از تب و تاب بیاندازد ولی این که برخی منتظر ریزش های سنگین در نماد های بزرگ هستند به نظر به این راحتی رخ نمیدهد …در کل به بچه های قدیمی بازار که نقش بسزایی در جو اخیر داشتند میگوییم در بازار می شود دنبال گزینه هایی بود که تا پایان سال ۸% سود اوراق را برای شما جبران کند !!

بتا سهم

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *