۱) موسسه Capital Economics در گزارش چشم انداز سال ۲۰۲۰ خود پیش بینی کرده است که مس به ستاره درخشان بازارهای جهانی تبدیل خواهد شد. رشد فزاینده تقاضای فیزیکی و پیشی گرفتن آن بر عرضه عامل اصلی جهش قیمت مس خواهد بود. موسسه Capital Economics پیش بینی کرده است که قیمت هر تن مس تا پایان سال آینده به ۶۸۰۰ دلار خواهد رسید و این رقم تا پایان ۲۰۲۱ میلادی از مرز ۷۵۰۰ دلار خواهد گذشت.

۲) تمام اوراق خزانه دولتی به بازده کمتر از ۲۰درصد معادل بانکی کاهش یافته اند.

۳) تجار و تحلیلگران بین المللی بر این باورند که چین بزرگترین خریدار زغال سنگ جهان امسال واردات خود را ۱۰ درصد افزایش خواهد داد. موسسه انرژی IHS Markit نیز پیش بینی کرده است که واردات زغال سنگ چین امسال به بیش از ۳۲۰ میلیون تن خواهد رسید. این مساله می تواند بر قیمت جهانی زغالسنگ اثر مثبت بگذارد.

۴) ژى جينپينگ (رئيس جمهور چين) به دولت اين كشور اجازه ايفاى نقش “محورى و راهبردى” در بازار شبكه بلاكچين را صادر كرده است. این مساله باعث شد تا قیمت ارزهای مجازی رشد کند.

۵) وزارت اقتصاد چين می گوید در حال برنامه ريزى براى فروش ذخاير يورو و اوراق قرضه خزانه دارى امريكا هستيم این مساله شاخص دلار را تضعیف و قیمت کامودیتی ها را در مقابل دلار تقویت می کند.

۶) داده هاى IMF نشان ميدهد صندوق ذخاير فدرال آلمان بعد از ٢٠ سال شاهد خريد طلا توسط دولت آلمان است. همچنین بانك مركزى فدرال روسيه که ماه گذشته ۰٫۲۵درصد از بهره کاهش داده بود حالا هم ۰٫۵درصد دیگر کاهش داد.

۷) بانک مرکزی اروپا می گوید نرخ بهره در سطح فعلى كماكان ثابت ميماند يا حتى ممكن است كاهش يابد تا اينكه علايمى از تحقق اهداف تورمى بازار رؤيت شود.

۸) وزارت خزانه‌داری آمریکا با اعمال دستورالعمل‌هایی علیه ایران موسوم به «تدابیر خاص نوع ۵» تهران را در زمره قلمروهای قضایی موجد نگرانی‌های خاص از لحاظ پولشویی قرار داده و نهادها و سازمان‌های مالی آمریکا را به اتحاذ تدابیری ویژه در مراودات مالی با طرف‌های مرتبط با ایران ملزم کرده است.

۹) بعضی منابع مطلع روز پنجشنبه اعلام كردند كه چين در ماه اكتبر اولين معاملات واردات ورق گرم طی ۱۰ سال اخیر را صورت داده است و اين نشان مي دهد كه قدرت در بازار داخلي این کشور نسبت به ساير بازارهاي جهاني فراتر رفته است. این مساله خبر خوبی برای قیمت محصولات فولاد مبارکه است.

۱۰) در مهر ماه امسال، ارزش معاملات در رینگ پتروشیمی بورس کالا به بالاترین سطح خود پس از اردیبهشت رسید و ۵۰۳۹ میلیارد تومان انواع محصول معامله شد که نسبت به ماه قبل ۵ درصد رشد نشان می‌دهد. این مساله به معنای عدم رکود تعبیر می شود.

۱۱) معاون وزیر خارجه روسیه گفت در صورتی که منافع اقتصادی ایران برآورده نشوند چهارمین مرحله کاهش تعهدات هسته‌ای ایران اجتناب‌ناپذیر خواهد بود. ژاپن از ایران خواسته که به تعهداب برجامی پایبند بماند اما ایران خود را آماده می کند تا گام چهارم را بردارد.

۱۲) پکن به کارخانه‌های چینی و بین‌المللی فرآوری دانه سویا معافیت‌هایی پیشنهاد داده است که به وسیله آنها می‌توانند تا ۱۰ میلیون تن دانه سویا را بدون تعرفه‌های سنگین، از آمریکا وارد کنند. نشانه های بهبود روابط چین و آمریکا دیده می شود!

۱۳) بلومبرگ گفته انتظار می‌رود که صادرات غیرنفتی ایران امسال به ۴۰ میلیارد دلار برسد که یک رکورد تازه خواهد بود. در صورت تحقق این امر، برای نخستین بار در تاریخ مدرن ایران، صادرات غیرنفتی از صادرات نفتی پیشی خواهد گرفت.

۱۴) ارزش معاملات فولاد در مهر ماه نسبت به ماههای قبل رشد خوبی را تجربه کرده است. فولاد ۲۴۳۵ میلیارد تومان محصول در مهر ماه در بورس کالا فروش داشته است. که نسبت به شهریور ماه ۲۰ درصد رشد داشته و بالاترین رقم فروش شرکت در تاریخ بورس کالا بوده است.

۱۵) در مهر ماه ۱۳۹۸، ارزش معاملات در رینگ صنعتی بورس کالا به بالاترین سطح خود پس از اردیبهشت رسید و ۴۸۴۸ میلیارد تومان انواع محصول معامله شد که نسب به ماه قبل ۱۴ درصد رشد نشان میداد.

۱۶) مطابق آخرین مصوبات کارگروه و کمیته تخصصی تنظیم بازار فولاد، صادرات مقاطع طویل فولادی شامل میلگرد، تیرآهن و نبشی و ناودانی توسط واحدهای تولیدی یا نمایندگان آنها نیاز به مجوز ندارد. این مساله بورس کالا و قیمت معاملاتی آن را تقویت می کند.

۱۷) موج اعتراضات در شیلی به فعالیت صنعت معدنکاری عظیم این کشور که یک سوم از مس جهان را تولید می‌کند، رسید. این مساله قیمت روی و مس را تقویت می کند. ۲۶ نفر تاکنون کشته شده اند!

۱۸) پارس خودرو به منظور خروج از شمول ماده ۱۴۱ قانون تجارت برنامه واگذاری سهام شرکتهای مگاموتور و مهندسین مشاور را در دست بررسی و برنامه فروش سهام شرکتهای طیف سایپا ، سایپا سیتروئن ، سایپا یدک و فولاد مبارکه اصفهان را در دستور کار دارد.

۱۹) بانک ملت طی روز جاری سهام ملی صنایع مس را به صورت بلوکی می فروشد.

۲۰) مجددا در عراق “در موج جدید اعتراض‌ها علیه مشکلات معیشتی و فساد دولتی در عراق، دست کم پنج معترض کشته شدند. در بغداد، و چند شهردیگر از جمله نجف، ناصریه و دیوانیه تظاهراتی به راه افتاده.”

۲۱) اعتراضات خیابانی در لبنان شدت گرفته و وضعیت در حال بدتر شدن است.

موفق باشید. ۴ آبان ۱۳۹۸

کانال تلگرام: https://t.me/farabibourse

ما را در آپارات دنبال کنید: http://www.aparat.com/kargozari.org

خرید و فروش آنلاین سکه و طلا : https://kargozari.org/2018/05/25/gold

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *