پایان هفته یکی بود یکی نبود !

امروز پایان هفته یکی بود یکی نبود رسید و بالاخره هفته ای با حجم کم معاملات و کمی مثبت به پایان رسید البته ۲ روز ان خوب و ۱ روز ان سخت گذشت ولی در کل ۲ کندل خوب مثبت و جو خوب بازار و گزارش ها همه را نسبت به بازار امیدوار کرده است . چشم انداز بحث افزایش سرمایه ها نیز در بازار مهم است و اتفاقا امروز از همین موارد صحبت خواهیم کرد ولی در مجموع بازار خوبی را داشتیم وشاید کمی حجم کمتر شده بود ولی خریداران دست بالاتر و قوی تری را در بازار داشتند .

امروز از دو ت !!

مهم برای بازار صحبت میکنیم بله ت ! شاعر میگفت ۲ تا ت بده تاریخ و ترک سیگار حالا ما هم میخواهیم از ۲ ت صحبت کنیم که اتفاقا خوب هستند البته میخواستیم در مورد دلار و یا خرابی سیستم هم بگوییم ولی به نظر این موارد شاید حالا مهم تر هستند البته در مورد خرابی سیستم یک نکته را عرض کنیم ببینید موضوع چند باری با عزیزان در سازمان و شرکت بورس مطرح شده و انها نیز محدودیت های عجیب و خاص خود را دارند که ناخواسته است ولی به نظر بهتر است همه فکری کنند که چطور می شود سیستم را ارتقا داد تغییر لات های برخی سهم ها می تواند یکی از این موارد باشد ولی واقعا باید فکر اساسی کرد این طور نمی شود و خیلی روند منطقی نیست باور کنید عزیزان به سهامداران هم حق بدهید انصافا این نحوه خرابی ها روا نیست …

بحث را گم نکنیم گفتیم از دو ت صحبت خواهیم کرد

که برای ادامه روند بارار حیاتی هستند .ببینید به نظر دو رویداد تجدید ارزیابی ها و تداوم سود اوری عواملی هستند که سایه منفی ها را از سر بارار دور کرده و کم کم فاز بازار را تغییر میدهد البته هنوز جریان پول شب ها روی مبل میخوابد و با بازار قهر کرده ولی در همین‌خانه است اشپزی میکند و لباس زیبا دارد او هنوز ناامید نشده … انگیزه میخواهد هنوز خانه را ترک نکرده دنبال یک اتفاق خوب است …

اما در مورد این دو حرف و شایعات زیاد است گفته میشود طی دو هفته اتی در مورد تجدید ارزیابی دارایی ها تعین تکلیف مهمی شده به بازار ابلاغ میشود و گویا آخر ابان سیل گزارش و شفاف سازی شرکت ها در این مورد روی کدال میرود امروز هم وزیر اقتصاد نیز گفته است در صدد هستیم که آیین‌نامه مربوط به معافیت مالیاتی تجدید بر ارزیابی‌ها را دولت هر چه سریعتر تصویب کند تا به رونق بیشتر بورس کمک کند.بدین ترتیب شرکت‌های بورس در صورت تجدید ارزیابی دارایی‌ها، از پرداخت مالیات معاف خواهند شد . این نشان میدهد این ت یعنی تجدید ارزیابی دارایی ها به زودی می تواند مسیر بازار را به سمت خبرهای خوب سوق دهد .

ت بعدی تداوم است . تداوم در چه موضوعی ؟!

ببنید بسیاری از عزیزان در بازار معتقد بودند که بازار در ۶ ماهه دوم مشکلات متعددی دارد که افت چشم گیر فروش یکی از انهاست کاهش نرخ ها عامل دیگر و در نهایت افت فروش و سود را خواهیم داشت و سقوط ! به نظر گزارش های ماهانه در این مقاطع می تواند نقش مهمی را داشته باشد درست شبیه انچه در سال ۹۷ رخ داد بازار با ترس تحریم ها تب کرد و ترسید و ریخت … ولی گزارش های فعلی هر چه رسید نشان داده شد که وضعیت خوب است در ریزش قبلی بازار تقریبا گزارش بهمن ماه بود که رسید بازار فهمید ثرات تحریم با دلار خنثی شده و حتی بهتر هم شده و وضعیت تغییر کرد حالا هم بازار ببیند تداوم روند فروش را دارد می تواند وضعیت مثبت را در پیش بگیرد .

در ابان اکثر شرکت ها گزارش های این چنینی و مثبت را دادند که در صورت تداوم برای ماه های بعد کم کم برخی از افراد بدبین را معتقد خواهد کرد که ریزشی در کار نخواهد بود . این یکی از مهم ترین نکاتی است که به وضعیت بنیادی بازار نیز کمک میکند و در کنار تجدید ارزیابی می تواند نشان دهند به قول شاعر اینجا چراغی روشنه ! و هنوز وضعیت مثبت ادامه دارد … این که بازارهای رقیب در ضعیف ترین شکل ممکن خود هستند یکی از مهم ترین نکات بازار است و باید گفت این خوش شانسی بازار سرمایه است که در این فضا با رکود سایر بازارها مواجه است وگرنه تا امروز هزار بار پوست بازار را کنده بودند .

یک نکته را بگوییم سعی میکنیم سریعتر رد شویم

ببنید این روزها چالش زیادی در بازار مطرح است که یکی از انها قیمت گذاری است به نظر بعد از اصلاح برخی سهم ها دوباره اقبال به انها افزایش داشت که این روزها شاهدیم حدود ۹۰درصد این شرکت ها با سود حتی اتی همخوانی ندارند و چشم به تجدید دارند دقت گنید به نظر در یک مقطع مناسب که قیمت ها نیز رشد خوبی داشته باشند اصلاح پرتفوی را دوباره در دستور کار خود قرار دهید که محوریت انتخاب ها باید همان بحث تجدید و تداوم سود باشد نمیخواهیم موضوع را دوباره باز کنیم ولی به نظر این اتفاق اخیر تجربه خاصی بود که نشان میدهد سراغ هر سهمی نباید رفت و درست برخلاف نظر بسیاری در زمان کوتاهی میتواند حتی نزدیک به ۵۰% سرمایه شما را به باد بدهد .

و نکته اخر را عرض کنیم و برویم …

این که امروز وزیر مشخصا در مورد افزایش سرمایه صحبت میکند و بعد سیگنال های خوب برای بازار بورس می فرستد به نظر شما از روی نظر شخصی است ؟! به نظر بنده خیر این طور نیست این مشخص است که این مصاحبه ها و جریان های خبری از جایی هدایت می شود تا همچنان بازار سرمایه در صدر جذابیت بازارهای مختلف قرارداشته باشد این مهم ترین برگ برنده بازار است که فعلا دولت میخواهد تنور این بازار داغ باشد و البته این طرز فکر اقداماتی را هم در پیش دارد که روزهای بعد مفصل صحبت میکنیم .

بتا سهم

کانال تلگرام: https://t.me/farabibourse

ما را در آپارات دنبال کنید: http://www.aparat.com/kargozari.org

خرید و فروش آنلاین سکه و طلا : https://kargozari.org/2018/05/25/gold

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *