منفی جسور !

امروز یکشنبه با عرضه های دیروز ، امروز بازار روز سختی را انتظار نشسته بود ولی حرکات بازار امروز نشان داد وضعیت انقدر ها هم دردناک نیست و این یک چیز را نشان میدهد که فروشنده ها نیز خیلی تمایلی به فروش در این شرایط و در این قیمت ها را نداشته و البته خریداران هم فقط مشغول نظاره کردن هستند .

بازار به یک ثبات نسبی رسیده و درست این روزها شبیه نوک شاهین ترازو روی مرز تعادلی بازی بازی میکند هر اتفاق یا خبری میتواند یکی از طرف های این ترازو را سنگین تر کرده و روند بازار را تغییر دهد و فعلا نمی توان با قطعیت چیزی کفت ولی یک امیدواری در بازار امروز این بود که با وجود افت شاخص فضای بازار فضای خشن و بی رحم و منفی نبود و اگر هم سهمی منفی بود با حالتی خرامان و اهسته این منفی را ثبت میکرد . ولی دیگر فردا نمی شود با ادبیات خرامان و رمنس با بازار صحبت کرد فردا هر طور شده بازار باید یک برگشت قوی را داشته باشد …

بازار باید دنبال یک اتفاق و رویداد باشد تا این تعادل به هر سمتی شده بر هم بخورد …

یکی از نکاتی که دیروز هم مطرح شد و امروز هم به ان اشاره داریم بحث دلار و و بودجه و اثرات ان در بازار است ببنید به هر شکل ممکن دلار نرم و اهسته در مرز ۱۱۵۰۰ است و این برای بازار به چند دلیل خبرخوبی است همین امروز دیدیم که کمی رشد دلار بورس کالا را داغ تر کرده بود و فولاد پر تقاضا شد کاتد مش رشد کرد و محصولات نفتی و پتروشیمی هم در ادامه خواهند آمد .

در کل کمی فقط کمی رشد دلار از نظر این که زیر پای سود شرکت ها را سفت کند اتفاق خوبو مثبتی است امروز اتفاقا بحث عمده ما همین بررسی r به r بازار است یعنی جایی که کف بازار سفت شده باشد و بالای بهتری را برای قیمت سهم ها بتوان دید … این به چه معنی است یعنی بررسی کنیم که سود به ریسک بازار در سهم های مختلف چگونه خواهد شد .

قبل از هر چیز ابتدا یک توضیح بدهیم

البته این را هم میگوییم این قاعده را با کمی تغییر برای شما بازگو میکنیم تا در معاملات خود از ان استفاده کرده و در شرایط فعلی برای کمک به بازار به کار اید . فرض کنیم در بازار سهمی داریم که بالای رشد ان را پیش بینی میکنیم ۲۰% باشد و ریزش ان هم ۲۰% در این فضا r به r را میگوییم حدود ۱ است که خیلی عدد جذابی نیست . ولی فرض کنیم بازار چشم انداز بهتری پیدا میکند و از سوی دیگر افت قیمت ها نیز محدود می شود بالای سهم می تواند بازدهی ۲۵ تا۳۰% باشد و افت احتمالی نهایت ۱۰% در این فضا این نسبت حوالی ۳ است و قطعا جذاب تر خواهد بود .

بازار وقتی با هجوم خریداران مواجه می شود که این نسبت جذاب و جذاب تر شود از دید بسیاری با ریسک های پیش رو هنوز این نسبت ها جذاب نیست . هر چیزی که به ما کمک کند تا پایین این ریسک کمتر شود و به صفر نزدیک تر باشد و در سوی دیگر بالای این سود نیز باز تر و بزرگتر بازار را جذاب تر خواهد کردو پول های پارک شده می تواند به سراغ بازار بیاید وقتی صحبت از این موضوع میکنیم هر عاملی از رشد دلار ، گزارش ها ، افزایش سرمایه و … که به این موضوع کمک کند می تواند مهم و جالب توجه باشد.

نکته اخر

در مورد بازهم بودجه است از امروز زمزمه های این موضوع اغاز شده است و اولین ان بحث ارز است که شنیده می شود دولت ارز ۴۲۰۰ را تقریبا حذف کرده و ارز گویا ۸۸۰۰ تومان است زمزمه هایی نیز شنیده می شود که مثلا نرخ واردات شکر از ۲۰ به ۵% رسیده و از سوی دیگر ارز شکر از ۴۲۰۰ به ارز نیما تغییر میکند اتفاقات خاصی در دولت و بودجه داریم هر چه به سمت ازاد تر شدن نرخ ارز برویم خبر بهتری برای بازار است روزهای بعد در مورد این موضوع مفصل تر بحث میکنیم ولی گویا دامنه ارز ۴۲۰۰ بسیار محدود تر و تنگ تر می شود …

به هر حال امروز بازار پر فشار اغاز کرد ولی برای لحظاتی با خرید های بهتری هم مواجه بود در کل اما برای بازار امروز و فردا به نظر یک نکته را باید بیشتر توجه کرد بازار با افت مواجه شده و از نظر شاخصی جای حساسی هستیم و باید کمی مراقب بود برخی نقطه ۳۰۰ تا ۳۰۲ را نقاط حساس بازار دانسته که شکست ان فشار فروش را بالا برده و منفی را بیشتر می دانند و از همین رو معتقدند فردا بازار روز خاصی را دارد هر طور شده باید حمایت شود هر طور شده چه با خبر چه بی خبر چه با پول وچه بی پول فردا روز مهمی است … به هر حال فردا روز کمک به بازار است.

بتا سهم

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *