۱) آلمان، بریتانیا، فرانسه و اتحادیه اروپا به ایران در مورد نقض تعهداتش در مورد توافق اتمی – برجام – هشدار داده‌اند. آن ها گفته اند اقدام ایران با نص صریح برجام در مورد فردو در تعارض است و همچنین از لحاظ سیاست جلوگیری از گسترش جنگ افزارهای اتمی تبعاتی شدید دارد.همزمان، سفیر ایران در سازمان ملل هشدار داده است اقدام دولت ایران در کاهش اجرای تعهدات ایران در قالب برجام ادامه خواهد یافت.

۲) ‎مناطق وسیعی از سواحل شرقی استرالیا از جمله بخش هایی از حومه شهر سیدنی با یکی از جدی ترین آتش سوزی‌ها در این کشور روبروست. بخش مهمی از معادل سنگ آهن و زغالسنگ در استرالیا است و هر از گاهی طوفان یا حوادثی مشابه منجر به کاهش صادرات این محصولات و رشد قیمت های جهانی این دو محصول می شود.

۳) صادق زیباکلام، استاد علوم سیاسی دانشگاه در واکنش به سخنرانی حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران در یزد گفت: “بزرگترین لطمه‌ای که عملکرد شما و تندروها به نظام وارد نمود بی‌اعتباری صندوق رای و بی حاصلی شرکت در انتخابات برای نسل جوان است”

۴) مصطفی کواکبیان، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی: “چرا عده‌ای به‌دنبال تقابل رئیس جمهوری با رهبری هستند؟ در هفته وحدت حداقل سران قوا علیه یکدیگر سخن نگویند.” . در مجلس ورقه‌ای توزیع شده که رهبر انقلاب و رئیس‌جمهور را در نقطه مقابل هم قرار می‌دهد؛ براین اساس هیات رئیسه نباید اجازه دهد سخنان تقطیع شده رئیس‌جمهور در مقابل رهبر انقلاب قرار گیرد.”

۵) رئیس جمهوری ایران گفته است که از ابتدای انقلاب، به غیر از یک دوره کوتاه، فروش نفت هیچ گاه تا این اندازه برای ایران سخت نبوده است. حسن روحانی می‌گوید دولت برای اداره کشور با مشکل مواجه است اما راه حلی برای این بحران ندارد. همچنین آقای جنتی انتقادهای روحانی را ‘سروصدا’ در آستانه انتخابات توصیف کرد.

۶) سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس می گوید برخی موافقان می‌گویند اگر FATF تصویب نشود نمی‌توانیم با عراق هم معامله کنیم مگر الان امکان معامله وجود دارد؟. چه در لیست سیاه قرار گیریم و چه در آن نباشیم وضعیت همین است. این در حالی است که موافقان می گویند اگر FATF را نپذیریم با بحران مواجه می شویم و کل معاملات قطع می شود.

۷) معاون پشتیبانی، املاک و ساختمان بانک شهر می گوید در راستای اجرای بخشنامه‌های ابلاغی وزارت اقتصاد و توجه به سیاست‌های بانک مرکزی، فروش املاک مازاد این بانک سرعت می‌گیرد.

۸) شرکت داروسازی آوه سینا اعلام نمود پیرو شایعه منتشر شده در پایگاه خبری سهام یاب مبنی بر کشف ۴۶ داروی بیولوژیک و یا مشارکت با شرکت آلمانی به استحضار می رساند شایعات منتشر شده بی اساس می باشد. این ۴۶ داروی تکذیب شده، ارتباطی به کشف ۱۰ داروی ضد سرطان این شرکت ندارند .

۹) ترامپ شب گذشته به وقت ایران در خصوص توافقات با چین سخرانی کرد. او گفت ما خيلى سخت با چين مذاكره را ادامه ميدهيم و توافقى در دسترس است. آنها خريدهاى سنگين خود از محصولات كشاورزى ما را شروع كرده اند. ما به توافق بسيار نزديك شده ايم و پيشرفت خوبى در مذاكرات رخ داده است كه ميتواند منجر به ورود به مذاكرات فاز ٢ و ٣ و بيشتر شود. از اول دسامبر، تعرفه هاى پانزده درصدى عليه چين طبق برنامه در راه است و به زودى اجرايي خواهد شد!

۱۰) لرى كودلار مشاور تجارى كاخ سفيد هم گفت، ترامپ خوشبين است كه به زودى توافق با چين حاصل ميشود. توافق بايد كامل و جامع باشد، ترامپ معتقد است كه چين بيشتر از ما نيازمند توافق است! تعرفه ها قبل از امضاى توافق لغو نميشوند فقط بخشى از تعرفه ها در ضمن فاز اول توافق تجارى ممكن است كه لغو (تعليق) شوند.

۱۱) فاکس بیزینس می گوید تعرفه های خودرویی اروپا ممکن است به تعویق نیفتد. گفته می شود ترامپ امروز در این خصوص ممکن است تصمیم بگیرد.

۱۲) مدیرعامل بانک صادرات ایران درباره قیمت سهام می گوید بازارگردان و سهامداران ما تلاش کردند تا ارزش سهم را در مسیر واقعی خود وارد کنند خوشبختانه روند سهم نیز منطقی بود طبیعتا سهام ما نقدشونده است و با توجه به پتانسیل‌های موجود و اصلاحاتی که در ساختارهای صورت‌های مالی ما در حال شکل‌گیری است، پتانسیل‌های خوبی دارد. اما اکنون روند کلی بازار در مسیر نزولی است.

۱۳) شرکت سنگ آهن گهر زمین با هدف احداث سد باطله شماره ۲ در سایت این شرکت، مناقصه عمومی دو مرحله ای برگزار می کند. این شرکت طرح هایی در زمینه افزایش تولید کنسانتره و گندله دارد.

۱۴) بر اساس تحقیقات‌ موسسه پلاتس صادرات نفت ایران در سپتامبر ۲۰۱۹ در حدود ۴۰۰ هزار بشکه در روز بوده که این رقم در مدت مشابه سال قبل (سپتامبر ۲۰۱۸)، ۱/۹ میلیون بشکه در روز بوده است.

۱۵) علی‌محمد بساق‌زاده می گوید فاز یک مجتمع بیدبلند (زیر مجموعه هلدینگ فارس )به تدریج تا ماه آینده راه‌اندازی می‌شود. به این ترتیب تا پایان سال بیدبلند دو وارد مدار تولید می‌شود و به تدریج با افزایش خوراک میزان تولید این پالایشگاه بزرگ گازی افزایش می‌یابد. این پالایشگاه توان تولید ۳٫۴ میلیون تن تولید تمامی خوراک‌ها شامل اتان، پروپان، بوتان و ترکیبات C5+ را دارا است. راه‌اندازی این غول پالایشی می‌تواند زمینه‌ساز راه‌اندازی طرح‌های پتروشیمی دنا و همچنین شارژ خوراک به واحد‌های ماهشهر باشد تا به این ترتیب کمبود خوراک پتروشیمی‌های این منطقه جبران شود. لازم به توضیح است که خوراک پتروشیمی گچساران از پالایشگاه گازی بیدبلند دو تامین می‌شود و تا زمان احتمالی راه‌اندازی گچساران تا پایان سال ۱۴۰۰ از طریق لوله‌کشی محصول بیدبلند به ماهشهر منتقل می‌شود. ارزش سرمایه‌گذاری بیدبلند دو بیش از ۲٫۵ میلیارد دلار عنوان شده است و میزان بالای ارزش سرمایه‌گذاری می‌تواند اهمیت این پروژه را بیش از پیش مشخص کند. در خصوص راه‌اندازی بیدبلند دو بر صنعت پتروشیمی می‌توان به جبران خوراک واحدهای پتروشیمی ماهشهر مانند مارون، بندرامام و همچنین امیرکبیر اشاره کرد.

۱۶) شرکت واله بزرگترین تولیدکننده سنگ آهن دنیا امروز در گزارشی، چشم انداز فروش سنگ آهن تولیدی خود را از سقف ۳۳۲ میلیون تن به ۳۱۲ میلیون تن کاهش داد که محرک قیمت ها بود.

۱۷) طبق اعلام کنفدراسیون صادرات اتاق بازرگانی، روز پنجم آبان ماه امسال، توافقنامه موقت ایران و اتحادیه اوراسیا اجرایی شده و بیش از ۵۰۰ کالای صادراتی ایران به کشورهای روسیه، قزاقستان، بلاروس، ارمنستان و قرقیزستان از تعرفه ترجیحی یا صفر برخوردار شده است. عبدالرضا شیخان دبیر انجمن کارفرمایان صنعت سیمان می گوید سیمان هم جزو کالاهایی است که طبق این توافقنامه می توان به اوراسیا صادر کرد؛ اما هنوز اطلاعاتی در مورد متولی انجام این کار و جزییات دیگر، به انجمن سیمان اعلام نشده است.

موفق باشید. ۲۲ آبان ۱۳۹۸

ولید هلالات

تحلیل بازار و شرکت های بورس اوراق بهادار را در گزارش بازار بخوانید.

کانال تلگرام: https://t.me/farabibourse

ما را در آپارات دنبال کنید: http://www.aparat.com/kargozari.org

خرید و فروش آنلاین سکه و طلا : https://kargozari.org/2018/05/25/gold

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *