جنگ در ۳۱۰ هزار !

امروز بازار با وجود چند روز مثبت بودن دوباره شکل خوبی به خود گرفته بود و این بار انچه بیشتر در چشم می امد حجم و ارزش خوب معاملات بود . در جایی میخواندیم که ارتش نازی از مخدرهای گوناگون در سربازرها برای بهبود عملکرد استفاده میکرد …

در ظرف سه ماه در سال ۱۹۴۰ المانی ها حدود ۳۵ میلیون قرص پرویتین و ایزوفان که به نوعی مخدر بوددر میان سربازان آلمانی توزیع کردند. به نظر می‎رسید که مادۀ مزبور ، مخدر شگفت‎انگیزی است که حسی از هوشیاری تشدیدشده را ایجاد می‎کند، تمرکز را به‌حداعلا می‎رساند و فرد را تشویق می‎کند تا خود را به خطر اندازد. برای ما این اخری مهم است و انگار در روزهای اخیر دلار شبیه این مخدر عمل کرده و بازار را تا حدودی هوشیار کرده و باعث شده تا سهامداران در مقابل تصمیمات پیش روی دولت و بودجهو سایر اتفاقات خود را به خطر بیاندازند و نقدیون که منتظر ریزش بازار بودند تخمه ها را کنار گذاشته و راهی بازار شوند …

بازار امروز را در حالی آغاز کردیم که رویه معمول نشان میداد بازار احتمالا پر عرضه است و همینطور هم شد ولی نکته بسیار مهم این بود که …

حجم معاملات و گردش پول قوی به خوبی عرضه ها را جذب میکرد . این روزها بازار سنگر به سنگر میجنگد تا به فتح دروازه ۳۲۰ هزار برسد و قبل تر باید عدد ۳۱۰ را بشکند که امروز تا مرز او رفت و کمی ایستاد . البته امروز شکست این مرز مهم نبود مهم این است که بازار موج خوبی را گرفته و جریان خرید مثبت شده است .

قبل از هر چیز قرار است در مورد چند نکته صحبت کنیم ابتدا سراغ دست به نقد ترین اتفاق یعنی گزارش ها میرویم .حقیقت امر با خود فکر میکردیم گزارش های ابان جالب نباشد چرا که عملا ۱۰ روز اول ابان مملکت با تعطیلی ها نیمه تعطیل بود و ۱ هفته اخر هم که این طور شلوغ و پلوغ ! ولی گزارش ها که منتشر می شود واقعا تعجب میکنیم حتی برخی شرکت ها از دوران بدون تحریم خود هم بهتر عمل کردند و فروش ها خوب بوده و این تازه در زمانی است که بورس کالا راکد بوده و دلار ۱۱۲۰۰ به زور میخریدند !

این بدان معنی است که اگر شرایط دلاری خوب پیش برود و فاز بازار فاز خوبی در فروش باشد می توان به رویداد های بهتری در گزارش های بعدی ماهانه رسید . دولت با تصمیم اخیر خود این غول خفته نقدینگی و دلار را که داشت چرت میزد بیدار کرده و این غول حالا با توجه به چشم انداز تورمی هوشیار تر شده است . ابتدا در مورد دلار یک صحبت داشته باشیم بر کسی پوشیده نیست که در مقطع رشد قبلی دلار نقش موثری داشته و حالا هم دوباره دلار می تواند نقش محوری را ایفا کند .

نکته بسیار جالب از دل گزارش شرکت ها این طور بیرون می آید

که تقریبا شرکت ها موفق شدند هر طور شده تحریم ها را دور بزنند که البته در این مسیر افت سود و افت فروش و موارد این چنینی را داشتند ولی تا حدودی این نرخ تسعیر التیام بخش زخم های انها بوده نکته ای که بسیار مهم است این بوده که میانگین نرخ دلار در سال ۹۸ را پیدا کنیم جایی مثلا ۱۲۵۰۰ یا ۱۲۰۰۰ بعد باید به شرایط نگاه کرد که در وضعیت فعلی دولت چاره ای جز رشد آرام نرخ ارز برای جبران بخشی از کسری های بودجه ندارد و از سوی دیگر اگر بخواهیم به قاعده درصد تغییرات نرخ ارز برابر است با تفاضل تغییرات تورم داخلی و خارجی توجه کنیم و تورم کشور را حداقل ۳۰% در نظر بگیریم به نظر سال بعد نرخ دلار نمی تواند کمتر از ۱۵ هزار تومان باشد!

این را برای این نوشتیم که تا وقتی این تورم هست می توان به بازار امیدوار بود منتهی شیب و شرایط کمی متفاوت خواهد شد . اما نکته دوم حرفی است که این روزها بیشتر می شنویم . از طریق دوستی پیغامی رسید که بگویید همه جوره دولت پشت سر بازار سرمایه ایستاده و حمایت میکند و خلاصه این بازار اولویت دولت است . بسیار عالی و بسیار خوب این را قبول کردیم .

اما در عمل ایا این رفتار دیده خواهد شد ؟ بودجه اولین میدان این بازی است اگر قرار است دولت فروش سهام را به عنوان منبع درامد داشته باشد باید بازار پویا را دنبال کند با مطرح کردن مالیات و داستان های دیگر نمی شود دنبال فروش سهم و پویایی این بازار بود . نقدینگی هم کم کم از بازار قهر میکند و سراغ سایر بازارهامیرود که برای دولت سود اور نیست .از همین رو ما نباید بگوییم دولت حامی بازار است عملکرد دولتمردان باید نشان دهد !!

یک پیشنهاد در همین راستا برای عزیزان در سازمان بورس داریم .

ببنید دولت در حال حاضر شبیه معتادی است که فقط درمان این خماری او پول است ! او به ساده ترین راه های ممکن برای رسیدن به پول و کسری بودجه فکر میکند و سراغ راحت ترین راه ها می رود به نظر عزیزان در سازمان بورس اینجا باید طرحی ریخته و شرایط را طور دیگری طراحی کنند مثلا به دولت گفته شود که ببنید چیزی که از مطرح کردن طرح مالیات به دست می اورید ۱۰۰ واحد است و چیزی که از دست می دهید ۷۰ واحد ولی با روش دیگر می توان این معادله را تغییر داد که برایند بهتر باشد.

این وظیفه عزیزان در سازمان بورس است که راهکار ارائه دهند وگرنه گفتن این که : به نام خدا مالیات برای بازار خوب است را همه بلدیم !! باید حب به بازار سرمایه ، البته اگر دل دل عزیزان دولتی وجود دارد ، و میخواهند کمک کنند ان را به طور عملی نشان دهند وگرنه همه می گوید بازار سرمایه خوب است ولی در عمل جور دیگری رفتار می شود . درست شبیه جلسات تحلیلی که همه سهم های خوب را غدیر فولاد فملی و … میدانند ولی از فردا فاراک و غچین و رتکو و ولیز … میخرند بگذریم این روزها بازار مثبت است و ما هم خوشحال زیاد حرف میزنیم …

بتا سهم

 

تحلیل بازار و شرکت های بورس اوراق بهادار را در گزارش بازار بخوانید.

کانال تلگرام: https://t.me/farabibourse

ما را در آپارات دنبال کنید: http://www.aparat.com/kargozari.org

خرید و فروش آنلاین سکه و طلا : https://kargozari.org/2018/05/25/gold

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *