پتروشیمی اراک مصرف کننده نفتا و تولید کننده اتیلن و پروپیلن است که با استفاده ازین دو ماده نسبت به تولید محصولات پایین دستی اقدام می کند. حاشیه سود شاراک در ۶ ماه نخست ۲۱ درصد به صورت ناخالص عملیاتی بوده اما طی ماه های اخیر متوسط نرخ فروش به صورت وزنی در مقایسه با ۶ ماه اول کاهش ۱۰ درصد را تجربه کرده است. در طرف مقابل قیمت نفتا در سطح ۵۰ میلیون ریال در هر تن باقی مانده و پالایشگاه ها در بورس انرژی با همان نرخ قبلی نفتای سبک و سنگین می فروشند لذا مارجین تبدیل نفتا به اولفین نزولی شده است. همچنین اراک در ۶ ماه نخست طی دو ماه (مرداد و شهریور) اقدام به اورهال نموده که منجر به کاهش فروش مقداری شده است لذا متوسط مقدار فروش در ۶ ماهه دوم ۱۸ درصد بالاتر از ۶ ماه نخست خواهد بود.

این احتمال وجود دارد که…

شاراک برای جبران کاهش مارجین تبدیل نفتا به پلیمو، از پروپان استفاده کرده باشد که در این صورت کاهش حاشیه سود تا حد زیادی جبران می شود اما محدودیت مصرف در فرآیند تولید باعث می شود که وزن پروپان در مواد مصرفی نهایتا ۲۰ درصد باشد که البته شرکت این موضوع را در صورت های مالی بر فرض استفاده هم افشا نخواهد کرد. بر این اساس انتظار داریم که سود محقق شده ناخالص عملیاتی که در ۶ ماهه ۶۶۳۲ میلیارد ریال بود در ۹ ماهه به ۹۰۰۰ میلیارد ریال نزدیک شود مضافا با فرض تداوم این وضعیت هر چند طی ۶ ماه نخست ۸۶۰ ریال eps ساخته اما در مجموع سال با احتساب سود بانکی و سایر درآمدها به ۱۴۰۰ریال eps می رسد.

در صورتی که حاشیه سود ناخالص عملیاتی طی پاییز ۱۷ درصد بود یعنی شرکت از پروپان استفاده کرده و اگر ۱۳ درصد بود یعنی کاملا نفتا مصرف کرده است لذا این مساله می تواند علامتی برای درک میزان سودآوری شرکت در آینده باشد. نسبت مالیات پرداختی به سود ۱۷ درصد و نسبت انرژی به سودناخالص عملیاتی ۷درصد است لذا می توان گفت شارا ک هرچند روند صعودی را در سودآوری تجربه نکند اما به لحاظ سایر مولفه ها وضعیت نسبتا نرمالی دارد. با آمدن گزارش ۹ ماهه می توان به اطلاعات بهتری دست یافت و اظهار نظر دقیق تری انجام داد.

درنهایت

مارجین تبدیل نفتا به اولفین به دلیل ثبات نرخ نفتا در بورس انرژی و کاهش متوسط نرخ فروش به میزان ۱۰درصد، کاهش داشته است.

مقدار فروش در نیمه دوم به طور متوسط ۱۸درصد بالاتر از نیمه نخست خواهد بود. با این حال اگر وضعیت فعلی تداوم یابد، سود نیمه اول به زحمت در نیمه دوم تکرار می شود.

ولید هلالات

تحلیل بازار و شرکت های بورس اوراق بهادار را در گزارش بازار بخوانید.

کانال تلگرام: https://t.me/farabibourse

ما را در آپارات دنبال کنید: http://www.aparat.com/kargozari.org

خرید و فروش آنلاین سکه و طلا : https://kargozari.org/2018/05/25/gold

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *