۱) دونالد ترامپ با امضای لایحه حمایتی از معترضان هنگ‌کنگی راه نظارت بر رفتار چین در هنگ‌کنگ را باز کرد. چین پیشتر به آمریکا در مورد این قانون هشدار داده بود.

۲) وزیر خارجه فرانسه به ایران در مورد به جریان انداختن مکانیسم ماشه و بازگشت تحریم‌های بین المللی هشدار داده است. ژان-ایو لودریان گفته است که اقدام ایران در کاهش تعهداتش در برجام در فواصل هر دو ماه یکبار موضوع طرح شکایت علیه آن کشور را مطرح می‌کند.براساس برجام و قطعنامه شورای امنیت در تایید آن، به جریان انداختن شکایت و ارجاع آن به شورای امنیت می‌تواند باعث اجرایی شدن مجدد تحریم‌های شورای امنیت علیه ایران شود. شش کشور اروپایی در بیانیه‌ای مشترک اعلام کردند، اگر ایران به تعهداتش در برجام بازگردد، آن‌ها هم به سازوکار مالی اینستکس خواهند پیوست.

۳) وزیر خارجه عراق از ایران برای حمله به کنسولگری ایران در نجف عذرخواهی کرد. عربستان می گوید ایران آماده حمله به مراکز دیگرش در عراق هم باشد!

۴) آیت‌الله علی سیستانی، که از او به عنوان عالی‌ترین مرجع شیعیان در عراق نام برده می‌شود، با یادآوری تصمیم پارلمان آن کشور در انتخاب دولت فعلی، از نمایندگان خواسته است در “انتخاب خود تجدید نظر کنند.” وی حمله به تظاهرات مسالمت‌آمیز را حرام اعلام کرده است.

۵) یک روز بعد از سرکوب کم سابقه معترضان در عراق، عادل عبدالمهدی نخست وزیر گفته استعفا خواهد کرد تا مجلس بتواند دولت جدیدی انتخاب کند.

۶) نوبخت می گوید ۱۵ آذرماه لایحه بودجه سال آینده کشور تقدیم مجلس می‌شود حتی اگر نمایندگان حضور نداشته باشند. در برخی دیگر از رسانه ها ۱۷ آذر برای تقدیم بودجه گزارش شده است.

۷) عراقچی می گوید نمی‌خواهیم دوباره با آمریکا مذاکره کنیم. برجام در وضعیت «مراقبت‌های ویژه» قرار دارد. تا کنون نتیجه پایبندی به برجام در ظاهر اعمال تحریم‌های جدید بوده و لذا اگر قرار است چنین باشد، ما نیز شاید مجبور به تغییر رویه شویم.

۸) تحلیلگران پیش بینی می‌کنند اوپک و روسیه در دیدار رسمی آتی با تمدید توافق کاهش دستکم تا اواسط سال میلادی آینده موافقت خواهند کرد اما اگر آن طور که برخی گمانه‌زنی می‌کنند با کاهش بیشتر تولید موافقت کنند، بازار غافلگیر خواهد شد.

۹) یکی از شرکت‌های بزرگ نفت و گاز شیل در آمریکا در ماه جاری اعلام کرد با کاهش قیمت نفت و گاز طبیعی احتمالا مجبور می شود توافق های وام در سال آینده را نقض کند و افزایش حجم بدهی توانایی آن برای ادامه فعالیت را تهدید می‌کند.

۱۰) بانک فرانسوی «بی ان پی پاری باگ» در گزارش جدید خود از وضعیت بزرگ ترین اقتصاد جهان با اعلام این که جنگ تجاری با چین کماکان مهم ترین عامل موثر در کاهش رشد اقتصادی آمریکا خواهد بود و تا حد زیادی باعث از بین رفتن پیامدهای مثبت لایحه کاهش مالیاتی و کاهش نرخ بهره خواهد شد، پیش‌بینی کرد چرخه کاهشی نرخ بهره در امریکا طولانی‌تر از چرخه معروف دهه ۱۹۸۰ باشد.

۱۱) خرید قطعه خارجی خودرو که در کشور تولید می شود، ممنوع اعلام شد.

۱۲) از ملی مس خبر می رسد که تا چند روز آینده، طرح توسعه ذوب و کارخانه اکسیژن خاتون‌آباد به مرحله بهره‌برداری آزمایشی می‌رسد و آماده تولید ۱۲۰ هزار تن مس آندی خواهد شد.

۱۳) نايب رئيس هيات مديره ايران خودرو در خصوص تامين سرمايه در گردش توليد گفت فروش ۱۰ هزار ميليارد ریال از اموال مازاد در دستور كار قرار دارد.

۱۴) عضو هیات مدیره پکرمان از آغاز اجرای طرح‌های توسعه تولید تایر گروه بارز به میزان ۱۰۰ هزار تن در سال خبر داد تا میزان تولید تایر در این گروه به ۲۵۰ هزار تن در سال برسد.

۱۵) انجمن جهانی فولاد (WSA) از کاهش جهانی تولید فولاد خام در ماه اکتبر به ۱۵۱٫۵ میلیون تن خبر داد. این انجمن گزارش داد که این میزان تولید نسبت به سال گذشته ۲٫۸ درصد کاهش داشته است و عامل تقویت قیمت فولاد شده است.

۱۶) رکورد تولید آهن اسفنجی در دو خط تولید شرکت توسعه آهن و فولاد گل گهر به میزان ۱۰۰۱۱ تن زده شد.

۱۷) خط نورد گرم ۲ فولاد مبارکه به بهره برداری می رسد. تکمیل طرح شهید خرازی نورد گرم ٢ باعث بی‌نیازی کشور از واردات ورق‌های فولادی بخش خودرو، لوازم‌خانگی و نفت و گاز خواهد شد.

۱۸) استاندار هرمزگان گفته راه اندازی مجتمع گندله سازی مادکوش، گامی مهم برای تکمیل زنجیره تولید فولاد در هرمزگان است و خوشبختانه این مجموعه به شکل مناسبی آماده بهره برداری شده و در آینده نزدیک فاز نخست آن با ظرفیت تولید دو میلیون و ۵۰۰ هزار تن گندله به بهره برداری می رسد.

۱۹) تحلیلگران می گویند اگر روی سیگار مصرفی ۱۰درصد مالیات وضع می شد لازم نبود قیمت بنزین افزایش یابد!

موفق باشید. ۹ آذر ۱۳۹۸

 

تحلیل بازار و شرکت های بورس اوراق بهادار را در گزارش بازار بخوانید.

کانال تلگرام: https://t.me/farabibourse

ما را در آپارات دنبال کنید: http://www.aparat.com/kargozari.org

خرید و فروش آنلاین سکه و طلا : https://kargozari.org/2018/05/25/gold

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *