یکی از پیشنهادات در لایحه بودجه ۹۹ برای افزایش درآمدهای مالیاتی

سناریوی ۱۶۰ هزار میلیارد تومان (به غیر از درآمدهای گمرک) است که رشد ۲۶ درصدی نسبت به مصوبه سران قوا درباره قانون بودجه ۹۸ داشته ولی باز هم نسبت به ارقام قانون برنامه ششم توسعه عقب ماندگی دارد.

پیگیری‌های «دنیای‌اقتصاد» نشان می‌دهد که جلسه شورای‌عالی هماهنگی اقتصادی باید در مورد دو موضوع به خصوص تصمیم‌گیری کند: «نرخ تسعیر ارز بودجه» و «میزان صادرات نفتی».

میزان اعتبارات هزینه‌ای در سال ۹۹، در همان حد نسخه اصلاحی بودجه ۹۸ خواهد بود؛ یعنی در حدود ۳۱۰ هزار میلیارد تومان
حقوق کارکنان دولت به‌طور میانگین ۱۵ درصد افزایش خواهد یافت. پس با ثابت ماندن کل هزینه‌های جاری باید بسیاری از هزینه‌های عمومی دیگر در سال آتی حذف شود تا دولت توان افزایش ۱۵ درصدی حقوق‌ها را داشته باشد
پیگیری‌ها نشان می‌دهد که میزان مصارف بودجه در مجموع در حدود ۴۲۰ هزار میلیارد تومان بسته خواهد شد؛ یعنی نسبت به نسخه اصلاحی بودجه ۹۸، بودجه دچار انبساط شده است. مصارف بودجه اصلاحی سال‌جاری در حدود ۳۸۶ هزار میلیارد تومان تنظیم شده بود. در نتیجه یک انبساط حدودا ۸ درصدی در بودجه سال آتی پیشنهاد شده است.

در سمت مصارف

فارغ از هزینه‌های جاری، بودجه عمرانی و اوراق مالی نیز سهمی در حدود ۱۱۰ هزار میلیارد تومان خواهند داشت که هنوز مشخص نیست سهم کدام بخش بیشتر است
برای سال آینده حدود ۳۰۲ هزار میلیارد تومان یارانه آشکار پیش‌بینی شده است که ۱۸۶ هزار میلیارد تومان آن به‌صورت نقدی و غیرنقدی میان خانواده‌ها توزیع می‌شود.

بودجه مهم برای بازار …

در قانون بودجه ۹۸، ذیل تبصره ۱۴ درآمدهای هدفمندی یارانه‌ها ۷/ ۱۴۰ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده است. درحالی‌که این رقم برای بودجه سال ۹۹ به ۳۰۲ هزار میلیارد تومان خواهد رسید؛ یعنی ۱۱۴ درصد رشد. تفاوت دوم در اضافه‌شدن دو سرفصل جدید به منابع حاصل از هدفمندی یارانه‌ها است: «صادرات گاز» و «خوراک و میعانات گازی پتروشیمی‌ها»
اکثر این درآمد جدید در هدفمندی یارانه‌ها، از صادرات بنزین حاصل می‌شود. با گران شدن بنزین در اواخر آبان ماه، پیش‌بینی شده که دولت در حدود ۳ میلیارد دلار در سال، بتواند مازاد بنزین تولیدی را صادر کند. از این‌رو، می‌توان گفت که دولت، احتمالا درآمدهای ارزی حاصل از صادرات بنزین را با نرخ نزدیک به نیما تبدیل به ریال کند.

جمع بندی بودجه :

با توجه به جداول و ارقام فعلی منتشر شده (تاکید می شود با توجه به جریان فعلی و نه قطعی ) و بحث و خبرهای دیروز مالیات ها میتوان این طور نتیجه گیری کرد که افزایش عجیب و غیرمنتظره ای را در بودجه سال ۹۹ نداریم و افزایش نرخ بنزین و صادرات آن و سپس افزایش سایر حامل ها نظیر گازوئیل یکی از مهم ترین راهکارهای دولت برای جبران کسری بودجه بوده است.

بتاسهم

 

تحلیل بازار و شرکت های بورس اوراق بهادار را در گزارش بازار بخوانید.

کانال تلگرام: https://t.me/farabibourse

ما را در آپارات دنبال کنید: http://www.aparat.com/kargozari.org

خرید و فروش آنلاین سکه و طلا : https://kargozari.org/2018/05/25/gold

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *