۱) کره شمالی می گوید که به یک آزمایش موشکی “بسیار مهم” دست زده است. ترامپ به این مساله واکنش نشان داد و گفت رهبر کره شمالی می داند که اگر این راه را ادامه بدهد من چه کاری خواهم کرد. سخنگوی وزارت امور خارجه کره شمالی گفت اگر دونالد ترامپ، حالت تهاجمی دارد “باید آن را به عنوان بازگشت عارضه کند ذهنی یک فرد پیر کند ذهن تلقی کرد.”

۲) روحانی گفت چنان شبکه ملی اطلاعاتی بسازم که از خارج کشور بی نیاز شوید. بسیاری این جملات را کنار “چنان رونق اقتصادی بسازم، چل ستون چل پنجره گذاشتند”

۳) در انتخابات مجلس، لاریجانی شرکت نمی کند و قالیباف به صحنه آمده است. برخی می گویند چرخش قدرت به نحوی است که صندلی لاریجانی تغییر می کند و ریاست جمهوری را نشانه گرفته است. قالیباف هم رویای ریاست بر مجلس را دارد.

۴) روز گذشته مواضع نیروهای ایرانی در شرق استان دیرالزور بار دیگر هدف حملات هوایی جنگنده‌هایی ناشناس قرار گرفتند.

۵) عراق همچنان صحنه اعتراضات است و درگیری ها در شهرهای مختلفی مجددا آغاز شده است. برخی عشایر با معترضان درگیر شده اند.

۶) جوسپ بورل، مسئول جدید سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز یکشنبه با صدور بیانیه‌ای خشونت شدید در برابر معترضان در ایران را غیرقابل قبول توصیف کرد. او جایگزین موگرینی شده است.

۷) تحلیلگران می گویند به استناد مفاد بودجه تقدیمی توسط دولت به مجلس، نرخ گاز پتروشیمی ها افزایش نیافته است. آن ها می گویند رشد بهره مالکانه در بودجه به دلیل افزایش درآمد واقعی محقق شده در سال ۹۸ نسبت به بودجه ۹۸ دولت است که باعث شده ارقم سال ۹۹ رشد کند ضمن اینکه تولید معدنی ها در سال ۹۹ نسبت به ۹۸ رشد می کند لذا با درآمد بیشتر، بهره مالکانه هم به تناسب رشد می کند. بهره مالکانه بر اساس یک فرمول تعیین می شود که تغییری نکرده است.

۸) رئیس انجمن قطعه سازی های خودرو می گوید در سفر اخیرمان به فرانسه قرار شد قطعه‌سازان فرانسوی در بهمن ماه در راس هیاتی وارد ایران شوند.

۹) دولت تصمیم گرفته بنگاه های خود را در قالب ETF عرضه کند. بر همین اساس قصد دارد که ۶ پالایشگاه بورسی را نیز در همین روال عرضه نماید اما برای این کار فرمولی در خصوص نرخ فروش آن ها پیشنهاد شده که به هموار شدن سود کمک می کند که در این مقطع خاص به نفع سهام پالایشگاه ها خواهد بود.

۱۰) مدیرعامل شرکت گروه پتروشیمی سرمایه‌گذاری ایرانیان از عرضه سهام پتروشیمی ارومیه در سه ماه نخست ‏سال ۹۹ خبر داد.

۱۱) ژاپن پذیرفته که روحانی به ژاپن برود. ترامپ از ژاپن خواسته که پس از دیدار این دو، اطلاعات فورا به واشنگتن مخابره شود.

۱۲) بسیاری از نمایندگان مجلس نسبت به نرخ دلار ۴۲۰۰ تومانی مصاحبه های تندی کرده اند. این مساله می تواند منجر به تعدیل بودجه شود چون دولت پذیرفته بخشی از دلار ۴۲۰۰ تومانی را به نرخ ۸۵۰۰ تخصیص دهد لذا محتمل است که دولت نخواسته خودش دلار ۴۲۰۰ را حذف کند و این کار را به مجلس حواله داده است.

۱۳) ازانجا که دولت قصد عرضه اوراق در سال اینده دارد و این امر به فعالیت بیشتر شرکت های تامین سرمایه منجر می شود، روز گذشته شاهد تقاضای قوی برای شرکت های تامین سرمایه در بورس نسبت به روزهای قبل بودیم به شکلی که لوتوس به صف خرید رسید و تنوین به آستانه مثبت گام گذاشت.

۱۴) پکویر از آورده نقدی و تسهیلات، طرح توسعه اجرا می کند.

۱۵) بحث تجدید ارزیابی ایران خودرو، فروش دارایی خپارس و افزایش سرمایه بانک ملت جدی تر شده و به مرحله نهایی نزدیک تر شده است.

۱۶) روز گذشته فولاد مبارکه به بزرگترین شرکت بورس ایران تبدیل شد. طرح ۳۰هزار تنی الکترود گرافیتی به بهره برداری نزدیک شده و خبر خوبی است.

۱۷) خداداد غریب پور رئیس هیئت عامل ایمیدرو از سایت کارخانه آهن اسفنجی فولاد کاوه جنوب کیش در منطقه ویژه خلیج فارس دیدن کرد. ۱٫۸۵میلیون تن اسفنجی و ۱٫۲میلیون تن فولاد که ۷۷درصد پیشرفت فیزیکی دارد، در مالکیت کاوه است.

۱۸) شمش فولادی روز گذشته از ۴۰میلیون ريال عبور کرد. خبری خوب برای سنگ آهنی ها و فولادسازان!

موفق باشید. ۱۸ آذر ۱۳۹۸

ولید هلالات

تحلیل بازار و شرکت های بورس اوراق بهادار را در گزارش بازار بخوانید.

کانال تلگرام: https://t.me/farabibourse

ما را در آپارات دنبال کنید: http://www.aparat.com/kargozari.org

خرید و فروش آنلاین سکه و طلا : https://kargozari.org/2018/05/25/gold

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *