۱) در پی بهبود عملکرد غیر منتظره بخش ساخت و تولید، واردات مس چین در نوامبر با افزایش ۱۲٫۱ درصدی نسبت به ماه قبل به بیشینه مقدار خود در ۱۳ ماه گذشته رسید. در پی سیاست‌های جدید دولت چین، از سال آینده بخش بزرگی از مس جهان در چین قیمت‌گذاری خواهد شد، چراکه قرار است بورس بین‌المللی انرژی شانگهای قراردادهای جدیدی را که توسط فعالان بازارهای بین‌المللی قابل ‌معامله است را به اجرا بگذارد. این موضوعات قیمت مس را به شدن تقویت کرده است.

۲) رئیس هیات عامل ایمیدرو برای توسعه چادرملو ۴ پیشنهاد در زمینه اکتشاف و استخراج در عمق، امور زیست محیطی و طرح های توسعه ارائه کرد. محمود نوریان، مدیرعامل مجتمع معدنی و صنعتی چادرملو در این جلسه به برنامه این شرکت در سال ۹۸ پرداخت و گفت در برنامه تولید امسال شرکت چادرملو، ۳ میلیون و ۷۰۰ هزار تن گندله، یک میلیون و ۲۵۰ هزار تن آهن اسفنجی و یک میلیون تن شمش فولاد پیش‌بینی شده است. وی افزود طرح های توسعه‌ای فعلی این شرکت شامل اکتشافات مقدماتی و تفضیلی آنومالی دی ۱۹، احداث نیروگاه خورشیدی به ظرفیت ۱۰ مگاوات است. احداث گندله‌سازی جدید به ظرفیت ۴ میلیون تن، جزو برنامه های آتی است.

۳) بانک مرکزی با افزایش ساعت کار صرافی ملی تا ۱۷ عصر و تعیین محدودیت انتقال وجه برای هر شخص تا سقف ۱۰۰میلیون تومان در روز، ترمز رشد نرخ ارز را طی روز گذشته کشید. فعالان می گویند دلار در محدوده ۱۳هزار تومان آرام می گیرد.

۴) صادرات آهن اسفنجی به طور کلی ممنوع شد چون نیاز داخلی از تولید بیشتر است. قیمت اسفنجی در داخل تابعی از نرخ شمش است اما فاصله شمش و اسفنجی در دنیا کمتر از بازار داخل ایران است لذا میل به صادرات وجود دارد.

۵) وسسهZEW می گوید سنتیمنت به دلیل امیدواری نسبت به اینکه صادرات آلمان و مصارف شخصی نسبت به آنچه انتظار می رفت بهتر خواهد شد تسکین پیدا کرده است.در ادامه این موسسه می گوید با این حال آمار های نسبتا نامطلوب تولیدات صنعتی و سفارشات کارخانه ای ماه اکتبر نشان می دهد که اقتصاد هنوز هم شکننده است.

۶) مشاور ترامپ می گوید احتمالا ۱۵ دسامبر تعرفه ها بر علیه چین افزایش نمی یابد تا شانس توافق با ادامه مذاکرات مهیا باشد.

۷) صبح روز سه شنبه ۱۹ آذرماه ۹۸ گروه سرمایه گذاری غدیر از سایت شرکت سنگ آهن گهرزمین بازدید کردند. پناهی گفت با توجه به سال مالی تا پایان آبان ماه امسال ۱۷٫۷۰۰ میلیون تن استخراج سنگ آهن را داشتیم. مهندس اسفندیارپور مدیر فرآوری گهرزمین با اشاره به تولید حداکثری و شعار صیانت از تجهیزات عنوان کرد: در سال مالی ۹۷-۹۸ تا کنون موفق به کسب تناژ تولید ۴،۴۰۳،۶۷۱ تن کنسانتره شدیم. مدیر فرآوری گهرزمین همچنین میزان تولید سنگ دانه بندی شده را ۷،۷۰۵،۷۶۲ تن اعلام کرد. مهندس امین زاده مدیر پروژه گندله سازی با اشاره به شرایط تحریم ها عنوان کرد: خوشبختانه در این شرایط توانستیم تمام تجهیزات را وارد سایت کنیم. همچنین تستهای سرد تجهیزات مکانیکی شروع شده است که با توجه به پیشرفت ۹۶ درصدی پروژه امیدواریم در اسفندماه امسال به بهره برداری برسد. همچنین خط ۳ کنسانتره با اعتباری بالغ بر ۶۱ میلیون یورو و هزار میلیارد ریال در حال اجراست. وی با اشاره بر پیشرفت ۶۱ درصدی خط ۳ کنسانتره گفت: هم اکنون در حال نصب بال میل که تجهیز اصلی کارخانه می باشد هستیم.

۸) حزب دموكرات امريكا در حال رونمايى از دو لايحه استيضاح ترامپ است. رأى گيرى در مورد محاكمه ترامپ طى روزهاى آينده احتمالا برگزار ميشود.

۹) ويلبر راس (وزير بازرگانى امريكا) می گوید فاز اول توافق تجارى با چين كاملا امكان پذير است و ميتوانيم اختلافات بزرگتر را به بعد موكول كنيم. توافق فاز اول شامل تجارت وسيع كالاهاى امريكايى از جمله محصولات كشاورزى است.

۱۰) وغدیر سهام تنوین را به صورت بلوکی عرضه می کند.

۱۱) شنفت برای اجرایی کردن پالایشگاه پارسیان افزایش سرمایه می دهد. این افزایش از ۲۰۰۰ به ۲۵۰۰ خواهد بود.

۱۲) شینزو آبه پس از درخواست روحانی برای دیدار با وی و چراغ سبز آمریکا، با حسن روحانی ۲۸ آذرماه ملاقات می کند. آبه می گوید در سفر روحانی برای کاهش تنش‌ها تلاش خواهیم کرد.

۱۳) صناعی از پتروشیمی نوری گفت برای افزایش تولید بنزین و پارازایلن دو پروژه در نظر داریم که سودهی‌مان را افزایش میدهد. ما تا ۱۵ آذر امسال ۲.۹ میلیون تن تولید محصول داشتیم که ۶۰ درصد آن صادر و ۴۰ درصد آن به بورس کالا و سایر مجمتع‌های پتروشیمی ارسال شد.

۱۴) موسسه سرمایه گذاری گلدمن ساچز اعلام کرد بانک‌های مرکزی یک پنجم عرضه جهانی طلا را مصرف می کنند که نشان دهنده دور شدن آنها از دلار است.

۱۵) اروپا به مقام‌های ایرانی هشدار داده است که در صورتی که ایران در ماه ژانویه گام تازه‌ای در جهت کاهش تعهد به برجام بردارد، این توافق در معرض خطر قرار می‌گیرد.

موفق باشید. ۲۰ آذر ۱۳۹۸

ولید هلالات

تحلیل بازار و شرکت های بورس اوراق بهادار را در گزارش بازار بخوانید.

کانال تلگرام: https://t.me/farabibourse

ما را در آپارات دنبال کنید: http://www.aparat.com/kargozari.org

خرید و فروش آنلاین سکه و طلا : https://kargozari.org/2018/05/25/gold

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *