۱) معاون دارایی‌های بین‌المللی KGHM می گوید جای تعجب نخواهد بود که در سال آینده به دلیل هزینه‌های بالای کنسانتره و تشدید رقابت، بازار با کاهش تولید، طولانی‌تر شدن دوره‌های تعمیر و نگهداری یا تعطیلی برخی واحدهای ذوبِ مسِ کوچک‌تر در چین مواجه شود. همین چشم انداز منجر به تقویت قیمت مس در بازار جهانی شده که تصور می شود عرضه تضعیف می گردد.

۲) تازه ترین آمارهای رسمی نشان می دهد واردات کنستانتره مس چین طی ماه نوامبر با رشد چشمگیری روبرو شده است. آمارهای سازمان گمرک چین حاکی است واردات کنستانتره مس این کشور طی ماه نوامبر نسبت به ماه قبل با ۱۲٫۷ درصد رشد به ۲٫۱۶ میلیون تن رسیده است.

۳) فدرال رزرو آمریکا در پایان نشست دو روزه خود نرخ بهره را بدون تغییر حفظ کرده است. علی رغم عدم تغییر نرخ بهره اما سخنان پاول امیدوار کننده بود و منجر به تقویت بازارها شد. پیشتر کاهش نرخ بهره به دلیل نگرانی از رکود بود اما حالا فدرال رزرو به آینده امیدوار شده است. پاول گفته چشم انداز اقتصاد ایالات متحده مناسب باقی مانده است، وی میکوید انتظار ادامه رشد متوسطی را دارد.

۴) نماینده تجاری ایالات متحده (لایتیزر) گفت انتظار می رود فاز اول توافق تجاری با چین در اولین هفته ژانویه امضا شود. نماینده چین گفته با خريد ۵۰ ميليارد دلار محصولات كشاورزى امريكايى موافقيم! از كاهش تعرفه ها و تعويق تعرفه ها توسط امريكا استقبال ميكنيم !

۵) مدیرکل امور بانکی وزارت اقتصاد از فراهم شدن زمینه عرضه املاک مازاد بانک‌ها از طریق بورس طی یک ماه آینده خبر داد و گفت در تلاشیم تا در روزهای آینده این اجازه را به بانکها بدهیم که این کار را با دریافت پیش پرداخت کمتر و حتی از دم قسط انجام دهند. این مساله اقبال به بانک های بزرگ را فراهم می کند.

۶) با اجرای واحد نورد گرم ۲ فولاد مبارکه اصفهان، تولید ورق‌های با استحکام بالا و وزن پایین‌تر صورت میگیرد که منجر به تولید خودروهای سبک با ایمنی بالا‌تر، مصرف سوخت کمتر و در نتیجه کاهش آلایندگی می‌گردد. این طرح به زودی به بهره برداری می رسد.

۷) زمزمه های کاهش قیمت خوراک مایع به گوش می رسد. مدیرعامل نوری می گوید وزارت نفت خوراک پتروشیمی‌های گازی را ۵۰ درصد زیر قیمت صادراتی می‌دهد، اما خوراک پتروشیمی‌های مایع را تنها ۵ کمتر از قیمت فوب می‌دهد، در نتیجه سرمایه‌گذاران به سمت خوراک مایع نمی‌آیند”

۸) وساخت با فروش سهام تنوین در بازار توانسته سود شناسایی کند تا به این ضرب قیمت سهام خود را در بازار تقویت کند.

۹) عضو کمیسیون اقتصادی مجلس، از تایید مصوبه مجلس درباره حذف سود و جریمه مرکب از تسهیلات بانکی توسط مجمع تشخیص مصلحت نظام خبر داد.

۱۰) طرح گام توسط همتی تشریح شد. براساس طرح گام، یک واحد تولیدی می‌تواند برگه بدهی خود را به بانک آورده و بانک نیز براساس سقف اعتبار بنگاه اوراق تضمین شده شش ماهه یا نه ماهه را به تولیدکنندگان می‌دهد.همچنین این امکان وجود دارد که تولیدکننده بتواند اوراق خود را در بورس بفروشد که در صورت تحقق تحول مهمی را ایجاد می‌کند.

۱۱) سورپرایز آذری جهرمی این بود که ازین به بعد با پهپاد بسته های پستی را ارسال می کنند! در طرح مقابل مخالفان به او حمله کردند و یک اصلاح طلب گفت در سال ۸۸ جهرمی از وی بازجویی کرده است. نذارزکا هم گفته بازجوی او جهرمی بوده و در مقابل آذری جهرمی می گوید جنس گرد نخود نذارزکا خوب بوده است.

۱۲) روزنامه وال استریت ژورنال در گزارشی از تلاش‌های محرمانه عربستان سعودی برای بهبود روابط با ایران خبر داده و دلیل آن را نگرانی فزاینده عربستان از خطرات بحران احتمالی برای اقتصاد متکی به نفت این کشور دانسته است. قرار است نخست وزیر پاکستان به همین دلیل به ریاض برود.

۱۳) ترکیه و روسیه درصدد امضای توافقنامه تولید سامانه دفاعی هستند.

۱۴) بانک توسعه آسیا در برآوردی جدید نرخ رشد اقتصادی برای چین و هند به عنوان دو قدرت بزرگ اقتصادی در آسیا را در سال آینده میلادی به زیر ۶ درصد کاهش داد که این اقدام به معنی کمرنگ‌تر شدن دورنمای رشد اقتصادی برای قاره آسیا است. چین در سال جاری ۶.۱ درصد و در سال آینده میلادی ۵.۸ درصد رشد خواهد داشت .

۱۵) کمیته قضایی مجلس نمایندگان آمریکا با تصویب لایحه استیضاح دونالد ترامپ این لایحه را برای رای‌گیری به صحن علنی این مجلس فرستاد. بنابر قوانین کنگره، رای‌گیری در کمیته قضایی نخستین گام قانونی برای به رای گذاشتن لایحه استیضاح در صحن علنی مجلس نمایندگان است که انتظار می‌رود هفته آینده روی دهد.بدین ترتیب، دونالد جی. ترامپ، چهارمین رئیس جمهوری تاریخ آمریکا لقب می‌گیرد که از سوی کنگره رسما برای استیضاح او اقدام شده است.

۱۶) رویترز گفته کانال مالی بین ایران و سوئیس ظرف چند ماه آینده فعال می‌شود که برای اقلام بشر دوستانه است.

موفق باشید. ۲۳ آذر ۱۳۹۸

ولید هلالات

تحلیل بازار و شرکت های بورس اوراق بهادار را در گزارش بازار بخوانید.

کانال تلگرام: https://t.me/farabibourse

ما را در آپارات دنبال کنید: http://www.aparat.com/kargozari.org

خرید و فروش آنلاین سکه و طلا : https://kargozari.org/2018/05/25/gold

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *