خوش سلیقه ها!

امروز سه شنبه ، ۲۵ آذر ماه شرایط بازار جوری پیش رفت که نه می توانیم بگوییم وضعیت خوبی نیست و نه خیلی می توانیم منفی باشیم. بازار با شرایط نسبتا مثبتی اغاز کرد و عرضه ها در بازار وجود داشت برخی سهم های بزرگ منادی رشد شاخص شدند ولی کلیت بازار خیلی چنگی به دل نمی زد البته این را هم بگوییم کمی پاردایم بازار و سلیقه او هم عوض شده است بازار این روزها به سود اهمیت ویژه تری می دهد و بالاخره شاهدیم که برخی سهم های بنیادی هم مورد توجه قرار گرفتند .

در کل بازی بازار بازی بزرگ ترها شده است

این از یک موضوع ناشی می شود که دیروز در مورد بخش هایی از استراتژی بازار صحبت کردیم . وضعیت فروش ماهانه شرکت ها به خصوص دلاری ها در بورس کالا بسیار بهبود داشته و از سوی دیگر شاهد عدم افت دلار هستیم و این باعث می شود بخش های مهمی از بازار با رونق نسبی همراه شده و این تازه به نظر اغاز بازی است. خوش سلیقگی بازار این روزها کمی بیشتر شده است و انتخاب او با چشمان باز تری صورت میگیرد . شاید حالا آن جوانی که فنچ پسند بود و شیطنت های تینیجری را دوست داشت حالا و با گذر زمان البته ریسک ان گزینه ها را بالا دیده و کمی دنبال جا افتاده تر ها می گردد .

این خاصیت بازار است ولی این را هم باید بگوییم که نگاه به این شرکت ها نیز دائمی نیست و این سلیقه ممکن است هر لحظه و هر هفته به رنگی در اید و از یکی دیگر خوشش اید ! فعلا بیشتر پارادایم بازار حرکت روی سهم های قوی بنیادی و خبرهای مثبت است و دلار و گزارش محوری دوباه در سرلوحه کار برخی از معامله گران قرار گرفته است . البته تا بوده همین بوده که روند بازی بعد از سهم های کوچک سراغ برخی سهم های بزرگ بازار رفته تا هم پول خود را مطمئن کرده باشدو هم با حفظ سودی مطمئن این روزها را تمام نماید .

به نظر کمی در بازار بیشتر دقت کنید

نمیگوییم پروژه بازی و کار های این چنینی به اخر خط رسیده به هیچ وجه ! تا وقتی بازار هست نوسان گیری هم هست ولی در مقطع فعلی ریسک برخی سهم های کوچک رو به افزایش بوده و باید ان را در کنار قیمت لحاظ کرد . در مجموع بازار کار اسانی را ندارد از یک سو نمی تواند از شیرینی نوسان این سهم های کوچک بگذرد و از سوی دیگر ترس انها و کم ریسک بودن سهم های بزرگ و بنیادی هم وجود دارد ولی فعلا باید خوش بین بود که جریان پولی که در بازار وارد می شود انقدر قوی هست که همه جور سهم را با حرکات خوبی مواجه سازد.

اما در مورد بازار و پیش بینی از روند اتی به نظر میرسد فردا هم بازار شبیه امروز باشد

شکل و شمایل بازار به دلیل خبرهای خوب منفی نباشد ولی شدت عرضه هم کم نیست از هفته بعد و تقریبا از میانه های هفته وضعیت بهتر خواهد شد هر چه خبرهای سیاسی و خبرهای کدالی به خصوص قوی تر باشد بازی بازار جذاب ترپیش می رود . شاید یکی از دلایل توجه به سهم های بزرگ بازار همین در پیش بودن گزارش هاست .

اما دیروز در مورد قضیه پالایشی ها صحبت کردیم و امروز در ادامه به موارد و پیشنهادات ان میپردازیم …

دولت میخواهد ابتدا به مردم بگوید بفرمایید پذیره نویسی و بعد ببنید پول چقدر جمع شده و به همان اندازه از این پالایشی ها به دل این صندوق بریزد . تخفیف بدهد و شرایط را تسهیل کند و کار را پیش ببرد . این همان ادامه بحث دیروز است ! برادر اینجا همه خودشان خال باز هستند !!! نکته اول دقت کنید اگر در نرخ ابطال این صندوق و بحث تخفیف و تضمین ها درست عمل نشود فشار فروش را روی خود سهم پالایشی ها شاهد خواهیم بود که این درست نیست و جذابیت این صندوق را هم در نهایت کم میکند .

در برخی موارد نظرات مشترک است مثلا باید تبلیغات گسترده برای جذب حداکثری استفاده شود که پیش بینی ما حدود ۲ میلیون نفر و خرید حدود ۴هزار میلیارد تومان در مرحله اول است که برای بازار سرمایه هم خبرخوبی است . اتفاق خوبی هم خواهد بود و تبلیغ بورس می شود و همه دنبال این می روند بورس بخرند !! ولی در مورد حرکت دولت باید.قبل از هر چیز مهم ترین و اولین پیشنهاد را گفت که که کل سهام دولت در پالایشی ها که حدود ۱۵ هزار میلیارد تومان می شود با لحاظ شدن تخفیف ها به دل این صندوق ریخته شود و نهادی واسط سهامدار ان باشد . در ابتدای کار هم همین ۴ هزار میلیارد تومان فروش رود . ولی در ادامه نکات مهمی تری داریم …

ابتدا قبل از پذیره نویسی …

قبل از پذیره نویسی عزیزان باید یک موضوع را روشن کنند وگرنه این طرح شکست خواهد خورد . باید تاکید میکنیم باید در یک بخشنامه و یا قانون بلند مدت تکلیف قیمت گذاری محصولات و مواد اولیه روشن شود . مثلا پیشنهاد نرخ گذاری توسط انجمن صنفی و بر اساس پلتس و … باید فرمول روشن باشد . غیرازاین باشد از طرح شما استقبالی نخواهد شد کسی پول خود را به ابهام بزرگی نظیر پالایشی ها گره نمی زند قرار بود گره بزند سهم روی تابلوی انها امروز خریدار داشت !!

نکته دوم موضوع مهم تری است .

ببنید باید برای خریداران جذابیت ایجاد شود . شما حدود ۴ هزار میلیارد تومان نقد می فروشید و باقی را باید فعلا نگه دارید مهم ترین بخش پیشنهاد ما این است که بدون سقف شروع به فروش نقد و اقساط واحد های این صندوق کنید . با این شکل که مثلا از هر مبلغی ۳۰% نقد باقی در اقساط ۳ ساله پرداخت شود شک نکنید چه حقیقی و چه حقوقی متقاضی این موضوع شده و تضمین ان هم می تواند خود اوراق باشد که در وثیقه نهاد واسط قرار گیرد قول میدهیم بی دردسر حدود ۴ هزار میلیارد تومان دیگر هم فروش نقد و باقی فروش اقساطی خواهید داشت .

درامد ۸هزار میلیارد تومانی در طول یک یا دو هفته به نظر عدد کوچکی نیست !شما در بهترین حالت میخواستید بلوک ها را اگهی کنید که انها هم با ۲۵ تا۳۰% نقد و باقی اقساط فروش می رفت به نظر بهتر است به مردم اعتماد کنید و این نوع فروش را پی بگیرید مردم هم قطعا فقط کافی است ۱ سال سود کنند شک نکنید در واریز اقساط معطل نمیکنند .

و نکته سوم

به نظر بهتر است حقوقی ها را نیز درگیر این بازی کنید بهترین روش این است که به نوعی خریدار و بازارگردان اوراق هم به طور غیر رسمی پیدا می شود هر حقوقی که درصد معینی از صندوق را تصاحب کرد بتواند سیت هیئت مدیره دولت در یک پالایشی را نیزاز ان خود کند (طبق یک جدول مثلا میزان ۵% سیت شرکت الف۷% شرکت الف و ب و … ) ! قطعا این طرز فکر که بخشی ازاین پالایشی ها را می فروشیم و با بخش کوچکی از ان یک سیت هم دارید فکر اشتباهی است .

بااین حرکت تمایل حقوقی ها به خرید نقد و اقساطی از بازار هم بیشتر می شود و احتمال بازدهی افراد عادی قوی تر خواهد شد . از دید ما طرح با این ۳ محور جذاب تر و بهتر خواهد شد و موفق بودن ان بی شک باعث خواهد شد پروژه های بعدی دولت در این حوزه با استقبال گسترده مواجه شود.

بتا سهم

تحلیل بازار و شرکت های بورس اوراق بهادار را در گزارش بازار بخوانید.

کانال تلگرام: https://t.me/farabibourse

ما را در آپارات دنبال کنید: http://www.aparat.com/kargozari.org

خرید و فروش آنلاین سکه و طلا : https://kargozari.org/2018/05/25/gold

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *