پاییز! آغازی تلخ و پایانی شیرین !

بازار با فکر شب یلدا و البته کنار ان هزار فکر تلخ و شیرین دیگر پاییز را به پایان برد تا امشب با لبی خندان و دلی خوش یلدا را کنار خانواده جشن بگیرید و از بازار نگرانی نداشته باشد . این پادشاه فصل ها پاییز هم امروز تمام شد تا شب بلند بازار سبز باشد و البته سرخی را از خود دور کند از فردا سوز زمستان آغاز می شود و پاییز را باید به خاطره ها سپرد . پاییزی که تلخ امد و شیرین رفت . تلخ و سخت آغاز شد و شیرین و خوشحال تمام کرد . جوجه هایی که از اول پاییز امیدی به رشد انها نداشتیم و حالا نه تنها رشدو پروار شده اند که برای بقیه بازار ها هم شاخ و شانه میکشند .

امروز دو نکته مهم در مورد بازار بیان می شود

اولی در مورد حرکت گام به گام بازار و دیگری در مورد تغییر الگوی رفتاری و پارادایم برخی معامله گران است .قبل از اغاز بحث این دو نکته را این طور خلاصه کنیم که در بازار به نظر این رشد دلار ، وضعیت خوب شرکت ها ،حجم معاملات ، رکود سایر بازارها ، فاز مثبت فعالین بازار ، گزارش های احتمالی مثبت ماهانه و میاندوره ای ، حمایت های بودجه وار دولت از بازار و شرکت ها و اقتصاد ، بازارهای جهانی و رشد نفت و هزار عامل دیگر بازار را سرحال و سرزنده کرده ولی این تمام ماجرا نیست جلوی این همه لشکر خوبان چارتیست ها قرار گرفتند که معتقدند در ۳۶۰ هزار کمتر و بیشتر پیچ خوردگی هایی داریم و باید کمی هم انها را دقیق تر دید …

البته این یک بحث است و بحث دیگر نوع رفتار معامله گران است . امروز روی این دو موضوع کمی بیشتر صحبت میکنیم .

در تمام این شرایط یک موضوع را در ذهن داشته باشید

و ان رفتار خوشگل و زیبای شاخص در هم فتح سنگر به سنگر بازار است . بازار این روزها خوب پیش می رود خیلی خوب حرکت میکند و کمی بلند گام برمیدارد امروز لشکر تقاضا و جریان پول از روی عرضه ها رد و شد حالا بسیاری از چارتیست ها معتقدیند از این منطقه شاخص تا ۳۶۰ هزار که دروزاه اصلی برای فتح قله های بعدی است کمی کار سخت تر است . ۳۶۰ هار کجا خود را نشان میدهد و مهم است حکم و نقش او دقیقا شبیه جایی بود که در ۳۳۰ هزار قرارداشتیم و وقتی از ان رد شدیم تازه برخی از بچه های خود بازار که با بازار قهر کرده بودند اشتی کردند .

حکم ۳۶۰ هزار شاخص هم همان است باید برای گذر از ان استراتژی داشت .

خوش بین هستیم چون قوای این لشکر را با این حجم پول قوی می بنیم و البته خوش بین هستیم چون نه دلار روندی خطرناک دارد و نه فضا برای افت خیلی فراهم است و از همه مهم تر در این روزها حساس گزارش های ماهانه هم در راه است که شنیده می شود اکثر انها از وضعیت خوب فروش شرکت ها حکایت دارد این یعنی شکست سد فعلی کار سختی نیست و لشکری از خبرهای خوب می تواند این هفته دست به این کار بزند ولی ممکن است کمی در مواجه با جو روانی نموداری با چالش هایی مواجه باشیم . یعنی چند عامل به هم گره بخورد و بازی را جور دیگری رقم بزند .

یکی از این چالش ها تغییر ذائقه و پارادایم بازار است که در برخی از معاملات رگه های ان روشن است و ۳ روزی است که در مورد ان صحبت میکنیم بارها و بارها عرض شد تشویق و یا توصیه به هیچ امری نمیشود ولی حرکت اخیر سهم های کوچک و رشد قیمت و بررسی شرایط فعلی توسط کسانی که از بیرون به موضوع نگاه میکنند نشان میدهد انتخاب سهم در بازار کار سختی شده .

در سوی دیگر حرکت سهم های بزرگ و بنیادی که رشد خاصی نکردند

و شاید از نظر قدرت سود اوری و جریان سود سازی هم بهتر باشند کمی بیشتر مورد توجه قرار گرفته است . ولی این روی و یا بهتر بگوییم سطح بازی است و عمق بازی چیز دیگری است عمق بازی از یک تقابل ترس دوگانه نشات میگیرد . ترس دو گانه ای که یک طرف ان ترس از عرضه های سنگین سهامدار عمده و سنگین بودن سهم و کند بودن و عقب افتادن از بازدهی خوب بازار است و ترس دیگر ترس از رفتن سراغ سهم دیگری و و ریزش و افت احتمالی و خرید روی لبه تیغ است . شاید ماه ها هفته های قبل حرکت روی سهم های کوچک اسان تر بود ولی حالا کار با رشد چشم گیر انها کمی سخت تر شده است . نمیگوییم چه کنید ولی کمی هم این روزها سبک سنگین تر کردن بازار می تواند مهم تر باشد.

چه دلتان بخواهد چه نخواهد این به زودی یکی از چالش های بازار می شود

سهم خوب در بازار که بتواند سلیقه همه را پاسخگو باشد کم شده است و یا باید خیلی ها دل به دریا زده و دوباره روی موج های کوچک نوسان های بزرگ بگیرند یا روی موج های بزرگ نوسان های کوچک و حرکت ارام را داشته باشند .احتمال سوم هم هست که دستی از غیب برون اید و عاملی برای تحرک سهم های کوچک را فراهم کند که شاید تجدید ارزیابی دارایی ها یکی از انها باشد .
فعلا معتقدیم این تغییر پارادایم والگو رفتاری بازار به طرز ملموسی حس می شود و بسیاری از ان پیروی میکنند ولی هنوز اپیدمی و همه گیرنشده … به هر حال با این که فضای بازار مساعد است ولی سود کردن در بازار سرمایه اسان نیست.

بتا سهم

 

تحلیل بازار و شرکت های بورس اوراق بهادار را در گزارش بازار بخوانید.

کانال تلگرام: https://t.me/farabibourse

ما را در آپارات دنبال کنید: http://www.aparat.com/kargozari.org

خرید و فروش آنلاین سکه و طلا : https://kargozari.org/2018/05/25/gold

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *