پولبک ،اصلاح یا توقف !

امروز بازار سرمایه در یک روز نسبتا خواب الوده و کسل کننده در آغاز خود مواجه بود . بازار لباس راحتی تن کرده بود و داشت چرت میزد و پتو را روی سر خود عقب جلو میبرد ! دوست نداشت امروز خیلی کار کند ، انقدر با او ور رفتند که بیدار شد و دوباره دقایق خوبی را رقم زد البته امروز شاخص باافت همراه بود ولی برخی سهم های بازار را خوب خریدند . یک نکته را همین ابتدای کار عرض کنیم بخشی از منفی بازار امروز به این دلیل بود که برخی از سهم ها انتظار گزارش قوی تری را داشتیم ولی محقق نشد . امیدواریم این موضوع به نماد های بزرگ دیگر تسری پیدا نکند ولی به هر حال انتظار بازار از برخی بیشتر بود دقت کنید دیروز هم عرض شد بنیادی بازار یک عامل بسیار مهم در ادامه روند صعودی است.

این روزها بازار و سهامداران از خود میپرسند فضای بازار چگونه است در چه مرحله ای قرار داریم ؟! پولبک کردیم و دوباه بالا میرویم ؟ اصلاح می شویم و کمی باید بریزیم و یا متوقف خواهیم شد و درجا خواهیم زد .

روزهای گذشته صحبت شد به نظر میرسد بازار عواملی که بخواهد عامل ریزش او شود را فعلا ندارد این هشدار را یک باردیگر میدهیم گزارش های ماهانه خوب نباشد بازار واکنش نشان خواهد داد ولی فعلا الارمی صادر نشده و از همین رو اصلاح سنگین بعید است . شاید پولبک را داشته باشیم ولی برگشت ان سریع نیست و به نظر در این مدت ۲ الی ۳ هفته بازار تن به خبرهای دیگری میدهد و سعی میکند کمی بیشتر نظاره کند . بخواهیم خلاصه تر بگوییم بازی در این ۳ هفته کمی سخت تر خواهد بود باید بسیار هوشمندانه گام برداشت و دقیق حرکت کرد و بازی شطرنج گونه بازار را جوری چید که در زمین مثبت گام برداردو به سمت اعداد خوبی هدایت شود .

دیروز در مورد خلا خبری این ۲ ۳ هفته صحبت شد همان دیروز اخباری نسبتا موثق به دست ما رسیده که طی ۲ هفته اتی کدال در مورد این موضوع روز های پر خبر تری را خواهد داشت …

در مورد افزایش سرمایه از محل تجدیدخبرهایی رسیده است که هفته بعد کمیسیون اصلی اقتصادی تصمیم میگیرد و بعد به جلسه هیئت دولت می رود و ابلاغ می شود و تقریبا می توان این طور دید که از هفته سوم دی کار اغاز می شود عزیزان در بورس که این مطلب را میخوانند خواهش داریم برای جلوگیری از سخت تر شدن و پیچیده تر شدن فرایند و با توجه به کمبود وقت تسهیلاتی را برای شرکت ها در نظر داشته باشند.

مثلا کمیته های بررسی جلسات خود را روزانه و یا یک روز درمیان کنند سخت گیری های قبل را نداشته باشند و یا حتی در تهیه گزارش توجیهی به نظر خیلی اصرار نباید کرد این موضوع می تواند چالش هایی را به همراه داشته باشد همه میدانیم گزارش توجیهی افزایش سرمایه تقریبا فرمالیته است و انچه رخ میدهد انحراف بزرگی دارد از همین رو از عزیزان در سازمان میخواهیم هم به طرف های دولتی برای پیشبرد کار فشار بیاورند و هم کمی سازکارهای داخلی را تسهیل کنند ولی طبق برخی شنیده ها از هفته بعد بسیاری از شرکت ها استارت اطلاع رسانی این موضوع را خواهند داشت که شاید ان خلا خبری و اطلاعاتی که دیروز از ان صحبت میکردیم هفته بعد با این جریانات پر شود.

و دوباره سیاست …

این روزها موضوعی ذهن ما را درگیر خود کرده است و ان فرض توافق است حالا نه توافقی همه جانیه ولی حتی توافقی نیم بند هم می تواند برای ما قابل توجه باشد و تغییرات بزرگی در سیستم بازار به وجود بیاورد . قبل از هر چیز باید در مورد احتمال وقوع این رویداد صحبت کرد که مهم ترین احتمال را باید رفت و امد های دیپلماتیک دانست.

بازار چه واکنشی دارد؟

حتی اگر فرض احتمال ۳۰% برای وقوع این جریان را در نظر بگیریم بازهم موضوع مهمی است که باید به عنوان یک سناریو به ان توجه شود این که بازار چه واکنشی نشان خواهد داد و این که بازارهای رقیب چه می شوند و تکلیف اقتصاد چه خواهد بود نکات مهمی است . در این شکی نیست که بازار ما دست در دست دلار و چشم انداز تورم انتظاری بود که این مدت بالا امد این را تقریبا همه پذیرفته اند و اگر قرار باشد دلار کم شود و چشم انداز تورمی نیز کاهشی باشد قطعا بازار کمی با چالش مواجه می شود ولی این موضوع و بیان ان به همین سادگی نیست و ابعاد دیگری هم دارد .

ببینید قطعا این نوع اتفاقات در بازار موثر است و برای برخی شرکت ها که روی موج تورم اسکی میکردند شرایط خوبی نخواهد داشت ولی باید قبول کرد بعید است دولت تن به افت سنگین دلار بدهد و اگر فرض کنیم کف دلار حوالی ۱۰٫۵ و ۱۱ بماند خب نرخ نیما هم در همین حوالی شکل میگیرد و بازی سنگین سقوط نداریم ولی باید بپذیریم که در کوتاه مدت ممکن است چالش هایی را داشته باشیم اما در میان مدت و بلند مدت بهبود شرایط و بازشدن فضای سیاسی دو اتفاق مهم را رقم میزند اول سرکوب شدید سایر بازارهاست که بازارهای رقیب به شمارمی روند باعث می شود این بازارها از تب و تاب افتاده و نفس انها به شماره بیافتد از ملک تا دلار طلا و …

اتفاق دیگر تغییرات ملموس در چشم انداز اتی سود اوری شرکت هاست

کم کم هزینه های دور زدن تحریم ها کم می شود مقدار فروش رشد میکند و به طور کلی پی به ای بازار رشد میکند و این باعث می شود شاید در کوتاه مدت چالش داشته باشیم ولی در میان مدت و بلند مدت بازار سرمایه برنده بازی توافق سیاسی است . خیلی نوشتیم و حذف کردیم دوست داریم در مورد این موضوع بیشتر توضیح بدهیم اما واقعا برخی نظرات چالشی می شود و حالا وقت به چالش کشیدن نیست …

بتا سهم

تحلیل بازار و شرکت های بورس اوراق بهادار را در گزارش بازار بخوانید.

کانال تلگرام: https://t.me/farabibourse

ما را در آپارات دنبال کنید: http://www.aparat.com/kargozari.org

خرید و فروش آنلاین سکه و طلا : https://kargozari.org/2018/05/25/gold

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *